2020-04-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vQCJMvvh
Om du inte ser hur motsägelsefullt det är så vet jag inte vad jag ska säga. Bara det faktum att man diskuterar det betyder att det är meningsfullt för annars hade man inte diskuterat det.

Nihilism är bara ett konstaterande att den ultimata naturen av vår existens är att den är meningslös. Det betyder inte att man lever sitt liv som om det vore meningslöst, det vill säga gör ingenting vettigt. Det finns människor som ser positivt på nihilism och andra som ser nedstämt på det. Vad du gör av nihilism är en helt annan sak.
Citera
2020-04-02, 22:06
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det finns väl ingen självmotsägelse i att livet och dess innehåll är meningslöst, men ändå ha något att leva för.

Det är bara det, att röka braj och kolla fotboll är inte mindre meningsfullt än poesi och fredskåren.

Allting är totalt meningslöst i ett större perspektiv, likväl kan du ju ha utbyte av det i existensen.

Ödsla inte tid på saker som du tror förändrar meningen med din existens. Om du vill hjälpa andra för att du mår bra av det, gör det; gör det inte för att det skulle vara meningsfullt annat än för stunden.

Om allt är meningslöst i ett större perspektiv varför existerar vi då?
Citera
2020-04-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Varför inte?
Citera
2020-04-02, 23:30
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Nietzsche var ju inte någon muntergök, han hade dessutom flera fysiska åkommor som gjorde att han troligen gick med ständig värk, det påverkar ju på sikt humöret hos många.
Fundera på det innan du tar nihilismen bokstavligt.

Men ja, jag har varit en anhängare av nihilismen en gång, numera tror jag på andevärlden och sånt tramsflum.
Det är en slags nihilism i sig, det bygger på att det finns en mening i allt, och ditt öde har du redan bestämt.. innan du levde, mellan dina liv så att säga.

"Tid" i jordisk mening, är inte en tid som är bruklig i hela universum, eller i alla universum.
Så därför är teorin om att du redan bestämt vem du skall vara innan du föds, helt bruklig.
Förtydligande: Det påverkar alltid humöret, att gå med ständig värk - rent biokemiskt.

Har beaktat nihilism sedan ett tiotal år, efter en tid så känns det bra, skönt och avslappnande.
Citat:
Är inte du missbrukare? Du borde således veta svaret på dina existentiella frågor.
Citera
2020-04-03, 00:51
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Varför diskutera något som är meningslöst?
Bara för att något är meningslöst betyder väl inte det att man inte får finna nöja i det?
Citera
2020-04-03, 02:21
Medlem
Citat:
Varför diskutera något som är meningslöst?

Meningslöst utifrån ett objektivt och utanför-oss-själva perspektiv givetvis. Nihilister påstår inte att människor inte kan ha meningsfulla liv, för vi är fortfarande subjektiva varelser med våra egna intressen även i en nihilistisk värld.
Citera
2020-04-03, 15:49
Medlem
Citat:

Ja du, varför existerar något? Det kräver ingen mening i att finnas. Skulle bara det faktum att vi kan reflektera över vår existens, något en mygga eller en gråsten inte kan, vara ett bevis för att det finns en mening?

Skulle jorden sakna mening utan människan, eller få mening med den samma.

Människan har ju uppfunnit religion för att skapa mening. Men sanningen är att hennes existens är lika meningsfull som en myggas eller en gråsten, dvs inte alls.
Citera
2020-04-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Tar du det lätt? Är det en lättnad eller befriande för dig? Blir du arg?

Jag ser en lättnad i nihilism. När man inser att ingenting spelar roll blir det lättare att välja sina värden och göra det man själv vill, för ingen kan säga att ditt liv är mindre värt än något annat. Det tar bort en del beslutsångest. Och man blir mindre rädd att försöka, för vad gör det om man misslyckas?

Jag blir inte förbannad över nihilism.

Däremot kan jag konstatera att det är en väldigt destruktiv idiologi som skapar destruktiva liv.
Citera
2020-04-03, 19:33
Medlem
Jag tycker att filosofiska värdesystem måste ha i beaktning att det även finns biokemiska värdekänslor, på så sätt att meningsfullhet kontra meningslöshet framförallt är känslor som människor har, där livet kan kännas självuppfyllande och rikt genom viss hjärnaktivitet och innehållslöst och platt genom annan.

Man bör ha med i beräkningen att en nihilist sedan många år tillbaka kan vakna en morgon och se mening med allt under några timmar på LSD t.ex. (en effekt som den drogen kan ha), samt omvänt att en person som filosofiskt ser en mening med livet kan känna att allt ändå är poänglöst vid en depression.

Talar vi om nihilism, på så sätt att man tycker att inget som vi gör spelar någon roll, eller talar vi om att vi inte anser att man kan applicera 'mening' på livet självt, på så sätt att det är svårt att se 'meningen' med en myrstack, samtidigt som vi ser det som djupt meningsfullt att bry oss om våra liv, våra nära och kära, andra levande varelser osv.?

Vi människor vet inte varför existensen finns och kan inte dra några slutsatser om någonting väsentligt, även om vi felaktigt gör det hela tiden. Allt som vi säger om universum som helhet bör rimligtvis vara fel. All models are bullshit, but some are useful.
Senast redigerad av Frigjord 2020-04-03 kl. 20:09.
Citera
2020-04-24, 19:04
Medlem
Mojokiis avatar
Jag tar det lätt. Jag tycker det är lite skönt och befriande, istället för att som motsats tro att det finns något tungt dömande bakom allting.

Jag känner inte hopplöshet av nihilismen som många verkar koppla det till, utan jag känner mer en möjlighet att "röra mig fritt i ett rum som inte är tyngt av konstant dömande".
Citera
2020-04-24, 19:17
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag tycker att filosofiska värdesystem måste ha i beaktning att det även finns biokemiska värdekänslor, på så sätt att meningsfullhet kontra meningslöshet framförallt är känslor som människor har, där livet kan kännas självuppfyllande och rikt genom viss hjärnaktivitet och innehållslöst och platt genom annan.

Man bör ha med i beräkningen att en nihilist sedan många år tillbaka kan vakna en morgon och se mening med allt under några timmar på LSD t.ex. (en effekt som den drogen kan ha), samt omvänt att en person som filosofiskt ser en mening med livet kan känna att allt ändå är poänglöst vid en depression.

Talar vi om nihilism, på så sätt att man tycker att inget som vi gör spelar någon roll, eller talar vi om att vi inte anser att man kan applicera 'mening' på livet självt, på så sätt att det är svårt att se 'meningen' med en myrstack, samtidigt som vi ser det som djupt meningsfullt att bry oss om våra liv, våra nära och kära, andra levande varelser osv.?

Vi människor vet inte varför existensen finns och kan inte dra några slutsatser om någonting väsentligt, även om vi felaktigt gör det hela tiden. Allt som vi säger om universum som helhet bör rimligtvis vara fel. All models are bullshit, but some are useful.

Exakt. Tycker du säger flera saker av relevans. T ex den om hur "en nihilist" upplever saker. Jag märker att många har fördomar om vad det innebär att se nihilistiskt på sammanhangen, då särskilt religiöst lagda personer.
Citera
2020-04-24, 19:19
Medlem
Jag gick med i en nihilism grupp - i köpenhamn

Men det var ingen som brydde sig - vi sket totalt i att vara med i en grupp.

https://www.youtube.com/watch?v=GozcIgxk-2Q
Senast redigerad av Whistlehead 2020-04-24 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in