2020-04-02, 15:44
Medlem
InteSDblivens avatar
Jag åkte förbi Zinkensdamm idag vid pass 14.30 och det stod en stor vit skåpbil på tvären med båda bakdörrarna öppna vid korsningen på Hornsgatan. Det stod en omålad motorcykel med blåljus mitt i vägen och en person lyfte just undan en elcykel med "MC-däck" som låg ned på vägen. Bakom skåpbilen stod en fullt skyddsutrustad Polis helt i svart "insatsstyrkestil" och höll ned en kille med ansiktet i gatan.

Killen var vit för er som bara är intresserad av etnicitet. Jag åkte förbi och mötte målade polisbilar med blåljus på väg från Hornstull, men hade också hört sirener på väg från Mariatorgets håll när jag passerade platsen.

Det såg ut som ett gripande och inte som en olycka. De fordon som redan var på platsen var civila, och det verkade saknas en del personal om det var insatsstyrkan som var ute och trålade. Kanske jagades någon till fots? I tunnelbanan kanske?

Kan vi koppla detta till någon händelse i närområdet?

Jag hann inte se så mycket då jag bara körde förbi.
2020-04-02, 16:02
Medlem
Var det polisen eller den gripne som körde elcykel med mc-däck?
2020-04-02, 16:10
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Var det polisen eller den gripne som körde elcykel med mc-däck?

När jag kom dit låg elcykeln på marken. En civil omålad MC med blinkande blåljus stod mitt i gatan.

Någon reste upp cykeln och ställde den på sidan av vägen då jag passerade. Jag kopplade ihop MCn med blåljus med den svartklädda mannen med skyddsväst som stod och höll en hand på ryggen på den som låg med ansiktet nedtryckt i gatan. Elcykeln med de feta MC-däcken parade jag ihop med han som låg ned. Jag killgissar alltså friskt här.

Men det var mitt intryck av det hela. Polisen som jag gissar att det var höll inte så hårt på ryggen på han som låg ned så jag tror att handbojorna redan var på. Det gick lite fort och var mycket att titta på och först trodde jag det var en trafikolycka.

Det var dock flera polisbilar på väg och ingen ambulans så långt ögat kunde nå. Killen låg dessutom med magen och ansiktet ned i gatan och inte i framstupa sidoläge.
2020-04-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
När jag kom dit låg elcykeln på marken. En civil omålad MC med blinkande blåljus stod mitt i gatan.

Någon reste upp cykeln och ställde den på sidan av vägen då jag passerade. Jag kopplade ihop MCn med blåljus med den svartklädda mannen med skyddsväst som stod och höll en hand på ryggen på den som låg med ansiktet nedtryckt i gatan. Elcykeln med de feta MC-däcken parade jag ihop med han som låg ned. Jag killgissar alltså friskt här.

Men det var mitt intryck av det hela. Polisen som jag gissar att det var höll inte så hårt på ryggen på han som låg ned så jag tror att handbojorna redan var på. Det gick lite fort och var mycket att titta på och först trodde jag det var en trafikolycka.

Det var dock flera polisbilar på väg och ingen ambulans så långt ögat kunde nå. Killen låg dessutom med magen och ansiktet ned i gatan och inte i framstupa sidoläge.

Dagens tjackisar gillar elcyklar. Både för att sälja vidare och att åka på själva. Som vanligt vill man ha det som är max spejsat (breda däck) endera hade han väl nyss snott elcykeln eller så jagade dom honom för att han hade snott något annat.

Vardagsmat på söder, varför blev du så fascinerand av just detta ingripande?
2020-04-02, 18:29
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dagens tjackisar gillar elcyklar. Både för att sälja vidare och att åka på själva. Som vanligt vill man ha det som är max spejsat (breda däck) endera hade han väl nyss snott elcykeln eller så jagade dom honom för att han hade snott något annat.

Vardagsmat på söder, varför blev du så fascinerand av just detta ingripande?

Därför att jag brukar hålla mig borta från Söder vanligtvis och för att jag fick för mig att den som greps hade gjort något annat än bara snattat på Konsum. Men nu vet jag att det bara var en vanlig dag på Söder.

Jag har inte tidigare sett en civil polis-MC heller så det kanske var det som triggade mitt intresse. Att se en svensk vit brottsling var för mig, som bara läser om verkligheten på Flashback, något av en sensation också.
2020-04-02, 18:46
Medlem
Är det inte lite fräckt av polisen att haffa de som kör med dubbar när stockholmare uppmanas välja andra kommunikationsmedel än kommunala?

Hur såg den gripne ut förutom att han var vit? Kläder? Hårlängd? Ålder?
2020-04-02, 19:21
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBat
Är det inte lite fräckt av polisen att haffa de som kör med dubbar när stockholmare uppmanas välja andra kommunikationsmedel än kommunala?

Hur såg den gripne ut förutom att han var vit? Kläder? Hårlängd? Ålder?

Svårt att säga förutom att han såg svensk ut. Grov gissning i 30-årsåldern men jag såg honom bara med ansiktet nedtryckt i körbanan någon bråkdels sekund.

Han såg lite ut som en övervintrad vitmaktmänniska från det glada 90-talet, vilket hans ålder starkt talar emot att han var. Lite fotbollssupporter liksom. Kort ljusare hår, dvs inte rakad skalle. Normalbyggd med aningen högt BMI så inte den genomsnittliga tjackpundarkroppen. Omöjligt att säga en längd då han låg ned, men inom det normala, varken extremt kort eller påfallande lång. Han hade typ lite halvmörka kläder med bomberjackskänsla, men jag är inget vidare vittne.

Jag ägnade mig åt att köra bil samtidigt så min uppmärksamhet riktades också en del på trafiken av förklarliga skäl.
2020-04-02, 21:33
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag åkte förbi Zinkensdamm idag vid pass 14.30 och det stod en stor vit skåpbil på tvären med båda bakdörrarna öppna vid korsningen på Hornsgatan. Det stod en omålad motorcykel med blåljus mitt i vägen och en person lyfte just undan en elcykel med "MC-däck" som låg ned på vägen. Bakom skåpbilen stod en fullt skyddsutrustad Polis helt i svart "insatsstyrkestil" och höll ned en kille med ansiktet i gatan.

Killen var vit för er som bara är intresserad av etnicitet. Jag åkte förbi och mötte målade polisbilar med blåljus på väg från Hornstull, men hade också hört sirener på väg från Mariatorgets håll när jag passerade platsen.

Det såg ut som ett gripande och inte som en olycka. De fordon som redan var på platsen var civila, och det verkade saknas en del personal om det var insatsstyrkan som var ute och trålade. Kanske jagades någon till fots? I tunnelbanan kanske?

Kan vi koppla detta till någon händelse i närområdet?

Jag hann inte se så mycket då jag bara körde förbi.

Om du inte vet om ett brott har begåtts, så är kanske denna tråden bättre:

(FB) "Jag såg en polis" – Tråden om aktuella utryckningar och andra polisinsatser
2020-04-02, 21:36
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Om du inte vet om ett brott har begåtts, så är kanske denna tråden bättre:

(FB) "Jag såg en polis" – Tråden om aktuella utryckningar och andra polisinsatser

Då föreslår jag att lämplig moderator flyttar tråden dit. Det är ju inte helt utrett att det var dubbdäck på elcykeln.
2020-04-02, 22:08
Moderator
blomvattnares avatar
Återkom med ny trådstart om det visar sig ha hänt något som platsar i Aktuella brott.
Denna tråd låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in