2020-04-02, 12:21
Medlem
Nu vet jag inte om det blir rätt att lägga ut det här under just denna rubrik men inget liksom passade.
Jag har en skoluppgift där jag skulle generera problem och för att sedan välja ut det som intresserade mig mest och grotta ned mig i det. Jag valde då matsvin och försökte hitta anledningen bakom problemet, jag kom då inte speciellt långt (därför är jag nu här).

Jag skulle vilja höra vad alla har för teorier om matsvinn, varför vi slänger så mycket och varför vi köper mer än vi behöver. Tacksam för svar!
Citera
2020-04-02, 12:29
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enbe98
Nu vet jag inte om det blir rätt att lägga ut det här under just denna rubrik men inget liksom passade.
Jag har en skoluppgift där jag skulle generera problem och för att sedan välja ut det som intresserade mig mest och grotta ned mig i det. Jag valde då matsvin och försökte hitta anledningen bakom problemet, jag kom då inte speciellt långt (därför är jag nu här).

Jag skulle vilja höra vad alla har för teorier om matsvinn, varför vi slänger så mycket och varför vi köper mer än vi behöver. Tacksam för svar!

Folk inbillar sig att de "sparar" pengar genom att köpa storpack eller "5 för priset av 4" etc. vilket leder till att mycket slängs pga av utgångna datum/produkter blir dåliga innan de hinner konsumeras.
Citera
2020-04-02, 13:07
Medlem
Jag känner inte igen mig i beskrivningen. Jag slänger inte mat och jag köper inte mer än jag förbrukar. Likväl köper jag ofta storpack. Att handla sällan, när det är billigt och i storpack är bra för ens ekonomi. Man handlar mindre onödigt om man handlar mera sällan. Det går utmärkt att frysa in sådant som kött, bröd och annat samt att en del rätter kan tillagas innan infrysning. Sedan tar man fram ur frysen igen efter behov eller när det inte är billigt att köpa.

För fick grisbondar rester ifrån t.ex. skolor som var utmärkt mat till grisarna men idag är det snålare med den varan och de måste köpa nytillverkad mat. Matrester går idag till biogas-tillverkning så det är i sig inget problem för dem som har råd att kasta. Om man inte använder rester till biogas får man ta det direkt ifrån odlingen på åkern.
Citera
2020-04-02, 13:09
Medlem
Folk storhandlar för att det är ekonomiskt. Vilket gör att det uppstår överskott.

Sen beror det också på vad man menar med matsvinn. Ofta går man på vikt, om jag köper en banan och slänger skalet -är det verkligen svinn.

Vår lag om sista förbrukningsdag, visa följer den slaviskt.

På restaurang och i butik säljer det som inte är tip top.
Citera
2020-04-02, 13:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Folk inbillar sig att de "sparar" pengar genom att köpa storpack eller "5 för priset av 4" etc. vilket leder till att mycket slängs pga av utgångna datum/produkter blir dåliga innan de hinner konsumeras.
Folk är alldeles för rädda för BF datum och tror att maten blir giftig någon dag efter. Visst sparar man pengar på storpack, men det gäller också att ta hand om det man köper.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag känner inte igen mig i beskrivningen. Jag slänger inte mat och jag köper inte mer än jag förbrukar. Likväl köper jag ofta storpack. Att handla sällan, när det är billigt och i storpack är bra för ens ekonomi. Man handlar mindre onödigt om man handlar mera sällan. Det går utmärkt att frysa in sådant som kött, bröd och annat samt att en del rätter kan tillagas innan infrysning. Sedan tar man fram ur frysen igen efter behov eller när det inte är billigt att köpa.

För fick grisbondar rester ifrån t.ex. skolor som var utmärkt mat till grisarna men idag är det snålare med den varan och de måste köpa nytillverkad mat. Matrester går idag till biogas-tillverkning så det är i sig inget problem för dem som har råd att kasta. Om man inte använder rester till biogas får man ta det direkt ifrån odlingen på åkern.
Det var väl EU som förbjöd den hanteringen? Att "återvinna" mat som foder till ny mat måste väl ändå vara det optimala sättet att minska svinnet, men nej, inte om EU får säga sitt!

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Folk storhandlar för att det är ekonomiskt. Vilket gör att det uppstår överskott.

Sen beror det också på vad man menar med matsvinn. Ofta går man på vikt, om jag köper en banan och slänger skalet -är det verkligen svinn.

Vår lag om sista förbrukningsdag, visa följer den slaviskt.

På restaurang och i butik säljer det som inte är tip top.
Ja, det ska man göra också. Det är ett fåtal produkter som har sista förbrukningsdag, och det är på grund av att de är lite känsliga och faktiskt kan orsaka matförgiftningar.
Citera
2020-04-02, 17:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Som redan påpekats är bristande kunskap roten till mycket av problemet.

Att folk generellt sett inte vet skillnaden mellan "bäst före" och "sista förbrukningsdag" är väl det stora grundproblemet och detta i kombination med att folk litar mer på en siffra på en förpackning än på sina egna sinnen gör saken ännu värre.

Det är extremt vanligt att saker och ting slängs lång tid innan det inte längre går att äta eller dricka livsmedlet på grund av att den som slänger det inte förstår bättre.

Ägg håller upp till ett år om de ligger i ett kylskåp om det inte är något annat fel på dem, men folk slänger dem ganska ofta dagen innan "bäst före"-datumet. Till råga på allt hade vi en månad längre hållbarhet på äggen i Sverige innan vi gick med i EU, då vi lämnade vårat svenska system och gick in i ett gemensamt europeiskt. Ett paket yoghurt eller filmjölk håller vanligtvis minst sex månader, men folk är väl rädda för att den ska bli gammal och sur.

Att handeln är uppbyggd för att generera maximal avkastning och inte att vara energieffektiv och miljöfokuserad hjälper även det till. Handlaren vill ju sälja så mycket som möjligt och då detta tänk konkurrerar med den faktiska hållbarheten på varorna uppmuntras konsumenterna snarare till att slänga och köpa nytt än det motsatta.
Citera
2020-04-03, 02:53
Medlem
Citat:

Handlar det endast om privatpersoner nu, och den mat som privatpersoner köper? För det förekommer matsvinn i andra led också.

Finns olika faktorer som gör att det slängs såpass mycket mat. Bland annat det här med datummärkningen som flera redan har varit inne på.

Sedan finns det folk som är dåliga på att ta hand om matrester. Man kan antingen göra matlådor på det, eller använda det i fler rätter. Samma sak gäller med exempelvis grönsaker som börjar se lite tråkiga/risiga ut. Folk slänger det för det mesta, trots att det fortfarande är ätbart och kan användas i en maträtt.

Om man dessutom förvarar maten rätt, så kan man förlänga livslängden. Det kanske står ett bäst före-datum, men det kan handla om kylvaror. Eller öppnade förpackningar som bör förvaras i kylskåp, och användas inom ett par dagar. Det går att stoppa in det i frysen och förlänga livstiden avsevärt, och det kommer fortfarande vara användbart och smaka okej om några månader. Långt ifrån alla gör detta.

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields

Här brukar man dock särskilja det. Matavfall brukar det kallas om det inte betraktas som människoföda. Köttben, äggskal, fruktskal, kärnor osv. En del väljer dock att betrakta matavfall som en del av matsvinnet också, men långt ifrån alla gör det.
Citera
2020-04-03, 17:48
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:

Hej.

Här kan du läsa gällande Matsvinn
(FB) Prepping. Bättre sen än aldrig. Vi som börjat preppa

Det har funnits mat i överflöd. Man har saknat respekten helt. Mycket i tron om att det aldrig kan bli brist och liknande.
Citera
2020-10-29, 23:35
Medlem
Att man slänger mat förstör ej miljön 'ett dugg då mat förmultnar och blir till jord dessutom ska man ej slänga mat då folk svälter och ett sätt för matvarubutiker att ej slänga mat är att de som jobbar i butiken får ta hem maten istället. Och matvarubutiker på en massa ställen runt om i världen har nog fått slänga jätte mycket mat då folk ej kommit dit . Jag snackar mest om turist orter som kanarieöarna mm. Eller så har en helikopter hämtat maten och de skickat det till afrika. Det borde man göra i sverige med. Dela ut maten till en tiggare som sitter utanför eller en helikopter hämta och man ger maten till ett härbärge. resturanger skulle kunna ha en hink och sen kan närmaste djurpark som skansen när det gäller sthlm hämta maten och ge till djuren eller så kan resturangen ha en egen kompost och sen kan de sälja jorden till nån lokal plant skola!
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-10-29 kl. 23:37.
Citera
2020-11-10, 02:42
Medlem
Många liter soppa kunde lagats till stadens hemlösa av alla dessa pumpor som nu istället kommer att förmultna på våra gator för att till sist slängas, varför beter vi oss såå
Citera
2026-09-07, 19:29
Medlem
searchfunctions avatar
När jag går i frukt/grönsaksdelen och ser dessa avokado som kostar 15kr styck eller passionsfrukt som kostar 9kr styck och ser just hur många som ligger där så funderar jag över hur mycket av detta som slängs. Har nog aldrig sett någon antingen ta en avokado eller passionsfrukt, eller lagt upp vid kassan.
Samma med Kiwin även om jag inte kommer ihåg priset just nu.

Måste bli mängder med svinn av dessa varor?
Citera
2026-09-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
När jag går i frukt/grönsaksdelen och ser dessa avokado som kostar 15kr styck eller passionsfrukt som kostar 9kr styck och ser just hur många som ligger där så funderar jag över hur mycket av detta som slängs. Har nog aldrig sett någon antingen ta en avokado eller passionsfrukt, eller lagt upp vid kassan.
Samma med Kiwin även om jag inte kommer ihåg priset just nu.

Måste bli mängder med svinn av dessa varor?

Kolla in https://dumpstringslyx.com om du inte redan gjort det, ja mycket kastas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in