Citat:
Ursprungligen postat av
Enbe98
Nu vet jag inte om det blir rätt att lägga ut det här under just denna rubrik men inget liksom passade.
Jag har en skoluppgift där jag skulle generera problem och för att sedan välja ut det som intresserade mig mest och grotta ned mig i det. Jag valde då matsvin och försökte hitta anledningen bakom problemet, jag kom då inte speciellt långt (därför är jag nu här).
Jag skulle vilja höra vad alla har för teorier om matsvinn, varför vi slänger så mycket och varför vi köper mer än vi behöver. Tacksam för svar!
Handlar det endast om privatpersoner nu, och den mat som privatpersoner köper? För det förekommer matsvinn i andra led också.
Finns olika faktorer som gör att det slängs såpass mycket mat. Bland annat det här med datummärkningen som flera redan har varit inne på.
Sedan finns det folk som är dåliga på att ta hand om matrester. Man kan antingen göra matlådor på det, eller använda det i fler rätter. Samma sak gäller med exempelvis grönsaker som börjar se lite tråkiga/risiga ut. Folk slänger det för det mesta, trots att det fortfarande är ätbart och kan användas i en maträtt.
Om man dessutom förvarar maten rätt, så kan man förlänga livslängden. Det kanske står ett bäst före-datum, men det kan handla om kylvaror. Eller öppnade förpackningar som bör förvaras i kylskåp, och användas inom ett par dagar. Det går att stoppa in det i frysen och förlänga livstiden avsevärt, och det kommer fortfarande vara användbart och smaka okej om några månader. Långt ifrån alla gör detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Sen beror det också på vad man menar med matsvinn. Ofta går man på vikt, om jag köper en banan och slänger skalet -är det verkligen svinn.
Här brukar man dock särskilja det. Matavfall brukar det kallas om det inte betraktas som människoföda. Köttben, äggskal, fruktskal, kärnor osv. En del väljer dock att betrakta matavfall som en del av matsvinnet också, men långt ifrån alla gör det.