2020-04-01, 06:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Ja, är det vanligt att religiösa människor - vare sig de är kristna eller nåt annat - ber till Gud om att medmänniskor skall straffas och dö?

Eller föredrar religiöst folk istället att be Gud om att han skall frälsa alla syndare, hedningar, otrogna och avfällingar?

Att döma av inläggen i en annan aktuell tråd så verkar det som att en del kristna vill att "dåliga" människor skall dö - och att de därför i sina böner aktivt uppmanar Gud att döda dessa syndare...

Vill religiösa människor att Gud skall hjälpa eller förinta ogudaktiga personer?

Vad är din erfarenhet av det här?

Vad tror du?
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-04-01 kl. 07:20.
Citera
2020-04-01, 07:16
Medlem
BewilderedHulders avatar
Inte i kristendomen där förlåtelse har en central roll iallafall.
Citera
2020-04-01, 07:18
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Inte i kristendomen där förlåtelse har en central roll iallafall.
Fast i en annan tråd är det flera kristna som uttrycker att de vill att Gud skall straffa istället för förlåta "dåliga" människor.

(FB) Corona-viruset är en renande eld från Gud
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-04-01 kl. 07:31.
Citera
2020-04-01, 07:49
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ja, är det vanligt att religiösa människor - vare sig de är kristna eller nåt annat - ber till Gud om att medmänniskor skall straffas och dö?

Eller föredrar religiöst folk istället att be Gud om att han skall frälsa alla syndare, hedningar, otrogna och avfällingar?

Att döma av inläggen i en annan aktuell tråd så verkar det som att en del kristna vill att "dåliga" människor skall dö - och att de därför i sina böner aktivt uppmanar Gud att döda dessa syndare...

Vill religiösa människor att Gud skall hjälpa eller förinta ogudaktiga personer?

Vad tror du?

Skulle inte förvåna mig det minsta. Det är mycket "okristligt" som sker i varje religiösa samfund. På något sätt hade man ju trott att dessa människor skulle vara bättre än andra. Men munkar som inte ens låter nunnor vara ifred. Vad fan? Jag tycker det verkar som att religion i allmänhet bara innebär skenhelighet. Och därför avskyr jag all religion. Rent generellt. Men jag behöver och vill inte jobba mot att det ska försvinna för dom som är dumma nog att i dagens upplysta samhälle, fortfarande tror på valfri sagobok.. Det är så ointressant att jag inte ens vill engagera mig i detta trams.
Citera
2020-04-01, 08:13
Bannlyst
Ja jag tror inte alla troende tänker rationellt alla gånger, och inte har total förståelse för sin egna religion.

Själv så har jag bett om att plocka bort människor , inte att de dör nödvändigtvis men att jag blir av med dem på sättet de stör mig. (inte kristen)
Citera
2020-04-01, 08:17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ja jag tror inte alla troende tänker rationellt alla gånger, och inte har total förståelse för sin egna religion.

Själv så har jag bett om att plocka bort människor , inte att de dör nödvändigtvis men att jag blir av med dem på sättet de stör mig. (inte kristen)
Vilken religion har du?
Citera
2020-04-01, 08:20
Bannlyst
Citat:
Vilken religion har du?

Jag skulle kalla det för naturreligion för att förenkla det för andra.
Citera
2020-04-01, 08:42
Avstängd
KungPungPats avatar
Ja det blev väl tyvär så att eftersom biblar och koraner beskriver de sista dagarna när syndare får sota för sina synder.. att de religiösa fick för sig att de blev heliga genom att peka ut syndare inom andra religioner. Allt för att inte behöva erkänna att deras symbolistiska ignorans och blinda tro på en religiös ledare som predikar massa dynga.

Så kan det gå när man låter nån skurk tolka symboliska skrifter åt en stor grupp av troende människor som inte orkade tolka nått själv.
Citera
2020-04-01, 08:51
Medlem
Nej det tror jag inte.
Är kristen och vet ingen som gjort det.
Vi ska be för att människor ska bli räddade och frälsta och tro på Herren och komma till himlen.
Om vi inte förlåter människorna deras synder så kommer inte Gud förlåta oss våra synder.
Men visst är det inte alltid lätt...
Vid upprepat våld, ondska osv så är det helt naturligt svårt att förlåta den/de människornas beteende.
Men vi ska göra det...
Däremot behöver man inte stå ut med hemsk behandling och acceptera det.
Man har rätt att vid nödvändighet försvara andra och sig själv.

Vilken tråd/inlägg är det du syftar på?
Alla som kallar sig det ena eller andra är inte det utan använder det som ett medel/vilseför.
Citera
2020-04-01, 09:45
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Vilken tråd/inlägg är det du syftar på?
Tråden nedan - moderatoren har dock rensat bort en en hel del bisarra inlägg.

(FB) Corona-viruset är en renande eld från Gud
Citera
2020-04-01, 12:23
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Vad tror du?
Jag tror det viktiga med religion (för vissa. Dom flesta kanske) är att ledas till korset.
Där dom själva blir synd.

Och som ni ser så blir ju dom religiösa väldigt fördömande och stolta och "elaka".
Citera
2020-04-01, 13:59
Medlem
Det är inte vanligt. Man kan bara be om goda saker förstår ni väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in