• 1
  • 2
2020-03-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonsickness
Förkorta dina emotionella responser till alla händelser i ditt liv så slipper du att ofrivilligt dras med i dessa nedåtgående/uppåtgående/kaotiska spiraler & svängar av humör varenda gång nånting händer. Detta gör du med din uppmärksamhet och vilja. Varje gång du märker att du är på väg neråt eller uppåt emotionellt som du säkert gjort nån gång t.ex. skratta när det inte var bra tillfälle för det men som du då säkert kontra emot även fast det troligtvis inte gick så bra de första gångerna. Detta är dock principen och nåt som man naturligt blir bra på med åren men som du kan bemästra långt innan naturlig mognad med fokuserad uppmärksam repetition & träning.

Så börja med att finna lugnet inom dig själv genom meditation och förminskad yttre & inre stimuli. Denna lugna sinnesstämning bör vara din uppmärksamhets första hands val av webbläsare För just nu har du väldigt många tabs uppe som alla har en egen sinnesstämning t.ex. ilska, sorg, nyfiken etc etc dessa tabs öppnar också alltid upp fler och fler tabs av samma ämne ju mer uppmärksamhet du ger dem och om du tillåter detta pågå på flera fronter så ja då kan det bli väldigt kaotiskt och resultera i en krash.

Lycka till och önskar dig god fortsättning!
Tackar mediterar gör jag och har gjort sen jag började bli mer spirituellt intresserad, men märker inte direkt att det har påverkat måendet, möjligtvis att det har stabiliserat det en aning men det brukar tyvärr inte hjälpa särskilt mycket, men förstår helt hur du menar och det är genom det jag har försökt stabilisera/bota det tidigare, kommer inte sluta men känner att jag måste prova något annat.
Tack så mycket för hjälpen Ha det bra!
Citera
2020-03-31, 20:56
Medlem
Meditera, träna osv fungerar om man är lätt nedstämd, lätt depressiv eller har lätt ångest. Är man bipolär, manodepressiv, djup depression eller tung ångest (som jag) är det nästan alltid bäst att kombinera med medicin. Det funkar verkligen för de flesta och man blir sig själv igen
Citera
2020-03-31, 21:07
Problemet med folk uppväxta i Sverige, i 20årsåldern är att ni inte kan ta en smäll utan att gå under. Det är i våra nedgångar vi växer och blir starka. Tacka för ditt dåliga mående och kör fysisk träning så kommer ditt psyke klara dessa nedgångar med bravur
Citera
2020-03-31, 21:28
Medlem
Ovcharkas avatar
Att du skriver om det visar att du är medveten. Du vet när du är på topp. Du vet när du är låg.

Det räcker långt.

Livet är upp och ner. För alla. De som är dumma i huvudet, milt sagt, blott fortgår. Du har mer insikt än så.

Det finns inte mycket att göra. Visst, du kan medicinera dig med SSRI. Men vad hjälper det?

Var nöjd med att du förstår mer än vad Svensson gör. Det suger ibland - absolut. Så är det. Ingen lögn där.

Ta ett steg i taget. Alla steg framåt och uppåt - oavsett hur små eller stora de är - är bra.

Kör hårt!
Citera
2020-03-31, 21:36
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xAZZ
Mycket möjligt, farsan har bipolär typ 2 har jag för mig, tror du det är möjligt att det är ärftligt?
Är skeptisk till mediciner då jag tror att man kan bota psykiska problem med tillräcklig motivation men det har dock inte fungerat på mig än så länge.
Ska kolla upp det där med Lithium, tack så mycket för orden!

Har schizoaffektivt syndrom, bipolär + schizofreni typ.

Håller med övriga skribenter som nämner bipolaritet som möjlig diagnos.

Berätta hur det är för dig på nästa möte med läkaren, dom är vana att hantera dessa situationer. Jag skämdes mycket i början när jag fick min diagnos men idag är jag öppen med den, om det är någon som undrar eller jag känner att jag behöver förklara.

Medicin bör du ta om läkaren ger dig det. Det är mycket möjligt att medicinerna får dig att ha ett normalt liv utan berg- och dalbana mellan att må bra, ibland för bra, och sedan ner i mörker.

Meditation kan jag rekommendera, det har hjälp mig mycket med att förstå mig själv.
Citera
2020-03-31, 22:55
Medlem
KartongLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xAZZ
Mycket möjligt, farsan har bipolär typ 2 har jag för mig, tror du det är möjligt att det är ärftligt?
Är skeptisk till mediciner då jag tror att man kan bota psykiska problem med tillräcklig motivation men det har dock inte fungerat på mig än så länge.
Ska kolla upp det där med Lithium, tack så mycket för orden!

Bipolaritet är absolut ärftligt.
Lithium är inte ett antideprissivt läkemedel, det är ett stämningsutjämnande som får en att fungera som vanliga människor. Som bipolär måste man medicinera bort humörsvängningarna då det beror på obalans i hjärnan.
Läkarna säger att man ska vara överlycklig om ens mentala problem beror på att man lider av diagnosen då det i dom flesta fallen är så simpelt att man bara behöver ta Lithium sedan kan du leva ett bra liv livet ut.
Citera
2020-03-31, 23:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KartongLeif
Du är som mig, bipolär. Jag är 100% säker efter att läst din text.
Sjukdomen uppkommer som vanligast under sena tonåren vilket verkar stämma på dig.
Fick min diagnos som vuxen vilket räddade mitt liv. Önskar bara stt jag fått reda på det tidigare då det är den enda psykiska sjukdomen som går att medicinera bort. Läkemedel som Lithium är guds gåva till mänskligheten för oss med diagnosen.

Kämpa på, det löser sig min vän!!
Manisk psykos/depression kan man tolka in i det mesta som beskriver "jag kör in huvudet i väggen och vet inte varför". Man ska inte tolka in Bipolär affektiv sjukdom i allting. Med tanke på att de inte tog in honom i slutenvård (sluten, låst) så tolkar jag det som att det inte är tal om bipolär sjukdom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in