• 1
  • 2
2020-03-31, 10:45
Medlem
Knullkungens avatar
https://news.cision.com/se/tullverke...jning,c3057991

"I dag väcks åtal mot en person som har smugglat och sålt alkoholhaltiga drycker av en betydande mängd. Bland annat har cirka 25 000 liter alkohol förts in i landet. Försäljningen har skett i en lagerlokal, inredd som en butik med försäljning av alkohol.

– Enligt den åtalade mannen började det hela med att han erbjöd en form av förvaring och en plats för byteshandel av
alkohol till olika personer, säger Erik Friberg, chef för Tullkriminalenheten vid Tullverket i Malmö.

Efter hand erbjöds alkoholen till försäljning och den åtalade inredde lokalen likt en ”butik”. Han skapade även öppettider som exponerades på dörren till ”butiken”. Det fanns även utskrivna prislappar samt smakhänvisningar från Systembolaget i ”butiken”.

– Den åtalade säger själv att han började sälja alkohol under vintern/våren 2018 och att han även sålt snacks som chips, nötter och läsk. Han uppger också att det mestadels sålts öl i hans butik. Den åtalade införskaffade betallösningen iZettle, då det fanns ett behov av att kunna ta betalt med kort. Där har vi uppgifter från iZettle om aktivitet på det kontot redan i juni 2017, säger Erik Friberg, chef för Tullkriminalenheten vid Tullverket i Malmö.

I lokalen beslagtogs ca 1 100 liter öl, 461 liter cider, 95 liter vin och 469 liter sprit samt att man under utredningens gång har kunnat identifiera 70 inhandlingsresor. Den totala mängden alkohol efter dessa 70 inhandlingsresor uppgår till cirka 25 000 liter öl, 2 360 liter cider, 500 liter vin och 2 172 liter sprit.

En person greps i samband med tillslaget och åtal är väckt för grov smuggling av alkohol, olovlig försäljning av alkoholhaltiga drycker samt för olovligt innehav av alkoholhaltiga drycker. Den åtalade har erkänt de tre delgivna misstankarna.

– Skattebortfallet för den beslagtagna alkoholen är 480 950 kr. Det är pengar som skulle ha gått till vår gemensamma välfärd om samma mängd alkohol hade inhandlats på Systembolaget,,säger Erik Friberg.

Förundersökningen leds av Emma Adolfsson, kammaråklagare vid Södra Skånes åklagarkammare."

Någon som vet mer?
Citera
2020-03-31, 11:09
Avstängd
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...e-smuggelsprit

I höstas fick Tullkriminalen in tips om pågående försäljning av smuggelsprit i Billeberga i en privat lagerlokal.

– Det finns flera nätverk som säljer smuggelsprit utspritt särskilt i Sydsverige.

Du tror att det finns liknande butiker lite överallt?

– Det är min personliga uppfattning ja, säger Erik Friberg.

Någon som har några misstankar om andra butiker?
Senast redigerad av 321j 2020-03-31 kl. 11:29.
Citera
2020-03-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Någon som har några misstankar om andra butiker?
Inte av den här magnituden i alla fall. Jag vet om någon liten däckverkstad, lackeringsfirma eller hojklubb med ett mindre utbud men fysisk butik med öppettider och kortterminal? Det skulle förvåna mig om varje mellanstor ort hade en sådan.
Citera
2020-03-31, 12:33
Medlem
svenallans avatar
Tullen har avslöjat en illegal spritbutik i en lagerlokal i Helsingborg. Öppettider stod angivna på dörren och i butiken fanns utskrivna prislappar med smakbeskrivningar från Systembolaget. Utöver alkoholhaltiga drycker erbjöds chips, nötter och läsk och kunderna kunde betala med kort.
Var i Hbg och vem?
Citera
2020-03-31, 14:30
Medlem
I SVT:s inslag med rörliga bilder från Tullens husrannsakan skymtar en lapp med öppettider förbi i slutet, sitter på en vägg brevid "kassan". Där står ett telefonnummer till en Micha som vid en googling går att koppla till en 69-årig Mich*el Herm*nns (*=a) i Billeberga.
Citera
2020-03-31, 15:10
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Nu skall jag ge ett svar där hälften kommer att skrika och resten tycker det är OK:

Jag tycker det är tråkigt att han åkte dit, han hade skapat en seriös verksamhet med organiserad handel, ja något som finns i nästan alla andra länder. Det nämnders i artikeln att staten skulle förlorat messar av skate pengar. Ja vad synd, då blir det mindre till att importera brottsligheten i form av ensamkommande. Och kanske en bonus mindre till svetsaren, eller hur?
Vist är det fel enligt lagen! Men har jag och ni fått vara med och bestämma lagen?
Svaret är nej!
Och i dessa tider med Corona, hur fan kan man vara så girig och blåst så man prioriterar detta?
Jo det är en samling hycklare som sitter och bestämmer och ljuger för oss.
Lägg energin i dessa tider på att lösa det verkliga problemet, inte politikernas egna plånböcker bara skall öka.
Vi har gamla statsministrar som bedriver samma verksamhet, men där kallas det vin import.
Jag tycker det är skrämmande att vissa får hålla på om man varit politiker medans andra åker dit så skiten stänker om det.
Tråkigt för denna man, det ända man kan säga!

Rullkragen
Senast redigerad av rullkragen 2020-03-31 kl. 15:18.
Citera
2020-03-31, 18:07
Medlem
sektledarenIIs avatar
Jag bryr mig inte om så mycket rätt eller fel, men vem fan öppnar ett "privat" systembolag? Hur länge tror man att man kan hålla på utan att åka dit? Känns sjukt naivt.
Citera
2020-03-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Nu skall jag ge ett svar där hälften kommer att skrika och resten tycker det är OK:

Jag tycker det är tråkigt att han åkte dit, han hade skapat en seriös verksamhet med organiserad handel, ja något som finns i nästan alla andra länder. Det nämnders i artikeln att staten skulle förlorat messar av skate pengar. Ja vad synd, då blir det mindre till att importera brottsligheten i form av ensamkommande. Och kanske en bonus mindre till svetsaren, eller hur?
Vist är det fel enligt lagen! Men har jag och ni fått vara med och bestämma lagen?
Svaret är nej!
Och i dessa tider med Corona, hur fan kan man vara så girig och blåst så man prioriterar detta?
Jo det är en samling hycklare som sitter och bestämmer och ljuger för oss.
Lägg energin i dessa tider på att lösa det verkliga problemet, inte politikernas egna plånböcker bara skall öka.
Vi har gamla statsministrar som bedriver samma verksamhet, men där kallas det vin import.
Jag tycker det är skrämmande att vissa får hålla på om man varit politiker medans andra åker dit så skiten stänker om det.
Tråkigt för denna man, det ända man kan säga!

Rullkragen

Jag fårstår din poäng och syn på saken.
Problemet är att alkohol är ett gift som gör att vi (i vissa fall) behöver vård i form av levertransplantat osv (sett till det stora alltså, jag inser att alla som handlar där inte behöver vård).

Vård finnansieras med skattepengar, därav höga skatter alkohol, och även tobak.

Jag är själv rent politiskt för en annan modell där man själv tar ansvar för det man gör och sedan får betala för vården, men nu är vi ju inte där. Än.
Citera
2020-03-31, 18:49
Medlem
Det är helt naturligt att om man gör nåt som folk vill ha till svårt tillgängligt och onormalt dyrt i jämnförelse med andra länder..så kommer några kreativa personer att söka en lösning till detta....så man kan distillera själv, brygga eget öl m.m. eller köper olagligt från divers småkriminella. Lösning till detta är att helt enkelt avskaffa Systembolaget ( ett rest från bondesamhället) och sänka skatten på alkohol. Trots alla dessa decennier av det statliga monopolet så finns ändå alkoholmissbrukare, dvs den monopolet har misslyckad. Svenskar...det mest hjärntvättad folket på jorden efter Nord Korea och USA.
Citera
2020-03-31, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Jag bryr mig inte om så mycket rätt eller fel, men vem fan öppnar ett "privat" systembolag? Hur länge tror man att man kan hålla på utan att åka dit? Känns sjukt naivt.

Finns nog många som från att kört en sväng och hämtat lite öl kör flera vändor och har en konstant verksamhet med ett mindre eller större utbud, sen kanske det inte är direkt åt butikshållet även om man kan gå dit och få veta vad som finns eller få grejerna utkörda. Det är nog väldigt vanligt, speciellt när det blir känt och efterfrågningarna samt pengarna börjar rulla in blir de lite slarviga och inte tänker på att det inte är helt legitimt. Man kan egentligen se samma sak hos andra drogförsäljare, det som från början bara var för eget bruk av någon enskild drog blir snart till en hel verksamhet av affärsmässig skala. Pengar rullar in och det går bra, solen skiner samt med eufori i kroppen?
Senast redigerad av 65547063 2020-03-31 kl. 19:04.
Citera
2020-03-31, 19:28
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Finns nog många som från att kört en sväng och hämtat lite öl kör flera vändor och har en konstant verksamhet med ett mindre eller större utbud, sen kanske det inte är direkt åt butikshållet även om man kan gå dit och få veta vad som finns eller få grejerna utkörda. Det är nog väldigt vanligt, speciellt när det blir känt och efterfrågningarna samt pengarna börjar rulla in blir de lite slarviga och inte tänker på att det inte är helt legitimt. Man kan egentligen se samma sak hos andra drogförsäljare, det som från början bara var för eget bruk av någon enskild drog blir snart till en hel verksamhet av affärsmässig skala. Pengar rullar in och det går bra, solen skiner samt med eufori i kroppen?

Absolut, till farbror blå knackar på dörren. Ju mer affärer desto fler känner till affären, är ju bara en tidsfråga. Frågan är ju om man kan dra in tillräckligt för att det ska kännas värt i förhållande till straffet. Men det är killen erbjöd ju kortbetalning, så han åker ju på allt....
Citera
2020-03-31, 20:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Fullständigt idiotiskt och dessutom helt onödigt. Vi har ju Bolaget. Vilka är kunderna i såna där suspekta butiker?
(Jag kan förstå affärsidén med att sälja alkohol till underåriga via bakluckan på sin bil, även om det är förkastligt, men bara mot kontanter givetvis).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in