• 1
  • 2
2020-03-31, 07:27
Medlem
Biograferna lider, de klarar någon månad till, enligt diverse medier. Folk går inte på bio under pandemin. Skulle det vara rimligt och försvarbart för biograferna att ställa om till drive in-bio?

- Vad för typ av mark kan man hyra? Grusplan, parkering etc.
- Hur byggs en temporär duk upp snabbt, temporärt och billigt?
- Hur löser man ljudet, för en bra upplevelse?
- Väder- och stöldskydd?
- Vilka tillstånd kommer att krävas, rent juridiskt?
- Måste området skärmas av, av upphovsrättsskäl (smygtittare etc)?
- Kan man få igenom detta, rent ekonomiskt och avtalsmässigt, med myndigheter och materialägare?

Och sist, tror du att detta kan vara en ekonomisk räddning, temporärt, för biograferna? Kommer det att flippa eller floppa? Kommer vi att se flera drive in-biografer dyka upp framöver?
Citera
2020-03-31, 07:52
Medlem
Det borde gå, det jag ser som kan bli ett hinder är vårt väder. Att sitta i en kall bil och titta på film och försöka hålla rutorna imfria. Varma sommarkvällar skulle det fungera men våra sommarkvällar är så ljusa så det skulle bli svårt att få till en synlig bild.
Citera
2020-03-31, 08:04
Medlem
DoktorNos avatar
Om biobesökarna på en drive in-bio inte har några krav på en filmupplevelse av hög klass så är det är väl bara att visa filmen på en stor vitmålad vägg och sända ut ljudet i radio och låta tittarna lyssna i sin bilstereo.

Annars är det som ovanstående svarat, inget jättebra klimat för drive in-bio i Sverige. Många skulle låta sina bilar stå på tomgång för att få värme och imfria rutor.

Nej, då ser jag hellre filmen hemma.
Citera
2020-03-31, 08:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Man sänder ljudet på FM-bandet, och tittarna rattar sedan in rätt kanal på bilstereon.
Citera
2020-03-31, 08:28
Medlem
Barney Calhouns avatar
Ljuset dygnet runt sommartid och kylan och snö vintertid gör det svårt att få det bra.
Och inte minst varför drive-in bio?
Bättre se filmen i hemmet.
Citera
2020-03-31, 08:30
Medlem
Nej biofilmer borde släppas på streamingtjänsterna direkt istället. Jag hade gärna betalat någon femtiolapp för att se en ny film som senaste Bond eller så.
Citera
2020-03-31, 08:47
Medlem
https://www.expressen.se/gt/har-oppn...-drive-in-bio/
Citera
2020-03-31, 09:11
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Tyvärr skulle den tilltagande vårsolen medföra rätt sena visningar om det är med vanlig projektor.
Det har funnits utomhusbio som man kunde promenera till tidigare somrar men då jag vanligen skall vara på jobbet kl 7 på vardagar, var en visning i mitten av augusti som slutade strax före kl 22 inget bra alternativ.

https://www.norrkoping.com/visa/e8151726

Jag har själv en paus att använda min nu rätt ålderstigna projektor i vardagsrummet mellan maj och mitten av augusti om det inte är Fotbolls-VM.
Citera
2020-03-31, 09:20
Medlem
Ny.Deodorants avatar
[quote=Merkur|70974972]Biograferna lider, de klarar någon månad till, enligt diverse medier. Folk går inte på bio under pandemin. Skulle det vara rimligt och försvarbart för biograferna att ställa om till drive in-bio?
-.......
- Hur byggs en temporär duk upp snabbt, temporärt och billigt?
-.......
QUOTE]

Dessa två frågor är relativt enkla att lösa för en sittande publik på runt 300 som inte behöver sitta med 1,5 meters avstånd.
Uppblåsbar duk som är en förankrad ballong motsvarande kvalitet som en hoppborg.
Vanligt PA-system räcker för att dialog och filmmusik skall komma fram bra.

Om vi skall smittskydda och sitta i bilar så blir uppblåsbara ballongen 25 % av ett tyskt luftskepp från 1925.
Ljuden skulle jag vara mycket nöjd med då det skulle strömmas via mobiltelefon till det B&W system som sitter i min två år gamla Volvo.

På 50-talet tror jag de i USA hade en liten lokal radiosändare så gissar smyglyssnare hade det enklare än tjuvtittar vid staketet.
Citera
2020-03-31, 14:49
Medlem
B´stards avatar
Biograferna kommer såklart finnas kvar efter krisen lagt sig. Om de rekonstrueras eller går i konkurs först och startar upp igen får vi se. Just nu försöker såklart alla drabbade branscher få stöd, fastighetsägarna vill såklart inte gå med inställda hyror om deras kunder kan få tillgång till detta stöd - men det är knappast någon katastrof då biolokaler utgör en liten andel av intäkterna för de flesta biofastighetsägande bolag. Fastighetsägarna kan knappast hyra ut till något annat än just filmvisning, (eller i vilket fall något där mer än 50 personer kommer vistas samtidigt) på kort sikt, därför får de ta den tillfälliga "smällen". Går man för hårt fram mot biobolagen så kommer de knappast tillbaka efter krisen, och då fastighetsägaren ägna sig åt en säkerligen väldigt kostsam ombyggnad för att få intäkter

Låt säga att du äger biokåken i 30 år, då motsvarar ett par missade månadshyror mindre än 1 procent av totala driftsintäkter för den lokalen.

Drive in kommer aldrig funka i Sverige i någon större skala, och isåfall endast under en extremt begränsad del av året. Bara en sån sak som att storstadsungdomar i ytterst liten grad har tillgång till bil (förutom väder o vind o tillgång till mark osv.) gör det hela omöjligt
Citera
2020-03-31, 14:53
Avstängd
Själv slutade jag gå på bio i sverige länge sen.
De tar inte emot riktiga pengar som betalning så då använder jag pengarna utomlands vid semester om jag vill kolla en biofilm eller kollar på tv:n hemma istället.

Aldrig nån som skulle drömma om att avvisa kunder med riktiga pengar utomlands.

kinesiska Sf bio förtjänar att gå i konkurs.

Skulle vara trevligt med drive in bio i sverige men med nån annan aktör som inte avvisar kunder förstås.
Senast redigerad av Blatteman 2020-03-31 kl. 14:55.
Citera
2020-03-31, 15:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man sänder ljudet på FM-bandet, och tittarna rattar sedan in rätt kanal på bilstereon.

Att sända på FM-bandet kräver väl sändningstillstånd. Dessutom skulle ju ljudet kunnat rattas in av vem som helst utanför drive-in bion så detta borde ge upphovsrättsliga problem.
Problemet här i Sverige är ju också våra ljusa sommarkvällar. Mitt i högsommarn skulle man nog inte kunna köra bion förrän runt 23-tiden om besökarna skall kunna se filmen på ett bra sätt. Är ju annorlunda i t ex Florida eller Kalifornien där sommarkvällarna är mycket mörkare. Dagens lösning där man streamar biofilmerna är nog mera framgångsrikt i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in