Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Ska till att laga kvällsmat och då blir det köttstekar i stekpanna med smör. Och kom då att tänka på en reklam jag såg för några månader sedan där staden uppmanade en att tänka på fettet. Anledningen var för att tydligen så är fettet dåligt för rören och bildar stora fettklumpar som är dyra att få bort.
Efter att jag läst detta brukar jag numera ta mycket papper och dra i stekpannan efter den har kallnat något och sedan spolar jag ner pappret eller så kastar jag det i matavfallspåsen.
Nu undrar jag om det finns kanske ett lättare - och billigare - sätt att göra sig av med fettet utan att den blir för negativt för staden.
Jag har inget problem med att slösa papper på det, men jag misstänker att många inte bryr sig om fettproblemet och jag vill inte som en av få stå där med ett drypande papper och bidraga till ett bra samhälle.
Det är ju egentligen inte det lilla smöret du har i din stekpanna du behöver oroa dig över.
Utan det är ju när du vill Fritera och ha dig.
Det har du kanske aldrig gjort, men för att fritera måste man först gå och handla en liter rapsolja (tex) som man sen häller i sin gryta eller kastrull eller fritös.
Sen har man pommes frites (tex) i det,.
Problemen uppstår efteråt, när man står där som ett fån med en hel gryta full av förbrukad rapsolja.
Vad göra, tänker man ...
Och de flesta får den ljusa idén att helt sonika hälla ner det i vasken i köket.
Dålig idé.
Visst, oljan rinner ju ner i vasken, det gör den faktiskt.
Men, sen fäster den sig vid rörens väggar. Och för varje ny gång man häller ner en ny liter förbrukad olja så bara byggs lagret på.
Och det är inget mjukt och fint lager, utan det hårdnar och blir som till sten.
Det bästa du kan göra med din förbrukade olja är att hålla tillbaka den i samma flaska du köpte den i.
Sen går du till din sopstation och kastar den.
Varken mer eller mindre.