2006-03-28, 17:03
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Vi föds utifrån syftet att reproducera oss, men har människans tillvaro ett syfte? Är människans syfte att hela tiden utvecklas, bli effektivare, starkare, snabbare och mer intelligent? Har allt som sker i vardagen ett syfte? Jag har nyligen tappat bort min mp3-spelare med hypnosfiler som jag lyssnar till varje kväll, har haft svårt att somna annars. Nu har jag inget att somna in till, fanns det ett syfte med att tappa spelaren? Var det menat att jag skulle avvänja mig från att bli beroende av hypnosen? Jag har levt i 30 år, ofta har jag råkat ut för tråkigheter och motgångar, fanns det ett syfte med det? Är motgångarna till för att göra människan starkare? Finns det något som sker utan syfte i universum? Planeterna rör sig ju inte slumpvis utan enligt väl uträknade och regelbundna banor. Har en människas kaotiska och misslyckade liv ett syfte? Kan man se positiva sidor av en hemsk händelse?
Citera
2006-03-28, 18:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
Vi föds utifrån syftet att reproducera oss, men har människans tillvaro ett syfte? Är människans syfte att hela tiden utvecklas, bli effektivare, starkare, snabbare och mer intelligent? Har allt som sker i vardagen ett syfte? Jag har nyligen tappat bort min mp3-spelare med hypnosfiler som jag lyssnar till varje kväll, har haft svårt att somna annars. Nu har jag inget att somna in till, fanns det ett syfte med att tappa spelaren? Var det menat att jag skulle avvänja mig från att bli beroende av hypnosen? Jag har levt i 30 år, ofta har jag råkat ut för tråkigheter och motgångar, fanns det ett syfte med det? Är motgångarna till för att göra människan starkare? Finns det något som sker utan syfte i universum? Planeterna rör sig ju inte slumpvis utan enligt väl uträknade och regelbundna banor. Har en människas kaotiska och misslyckade liv ett syfte? Kan man se positiva sidor av en hemsk händelse?

Själv tror jag allt är meningslöst. Alla ska ju nån gång dö, så vad spelar något egentligen för roll? Ta i nte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande.
Citera
2006-03-28, 19:04
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Jag tvivlar på att saker sker utan syfte, det finns alltid en orsak till att nåt händer, Är det så att allt som har en orsak också har ett syfte? Nämn något som skett i ditt liv utan att det funnits ett syfte om än ett vagt sådant.

Slumpmässiga saker som att nysa, släppa sig eller hicka har en orsak, men finns det syften med det?
Citera
2006-03-29, 01:12
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag tvivlar på att saker sker utan syfte, det finns alltid en orsak till att nåt händer, Är det så att allt som har en orsak också har ett syfte? Nämn något som skett i ditt liv utan att det funnits ett syfte om än ett vagt sådant.

Slumpmässiga saker som att nysa, släppa sig eller hicka har en orsak, men finns det syften med det?
Det är en jäkla skillnad på orsak och syfte. Nåns mormor dog för att hon hade cancer... inte svårt att hitta orsaken där... cancer... men syftet??
Citera
2006-03-29, 01:40
Medlem
cocaineducks avatar
Varje gång jag börjar glida ut på dessa tankegångar så kommer jag bara ihåg två saker:

1 - En arts genomsnittliga livslängd är beräknad till ungefär 100.000 år, varför skulle vi vara annorlunda?

2 - Supervulkaner.

Vi kommer alla dö en hemsk, plågsam, brinnande, katastrofal och horribel död och sedan hamna i helvetet för att ingen insett att alla religioner är fel och att dyrkan av den stora Grakhaman var det enda sanna.

I kort så; Nej, jag tror inte det finns något syfte med någonting faktiskt.

Det framtida syfte jag ser för den mänskliga arten är att hamna på framsidan av en utomjordisk vetenskapstidning där dom skriver att en uråldrig, utdöd, civilisation har upptäkts på en avlägsen planet i vintergatans ytterkant, med en bild på en ful alien som gräver ut en pansarvagn.

Lysande framtidsbild, ja?
Citera
2006-03-29, 01:58
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
1 - En arts genomsnittliga livslängd är beräknad till ungefär 100.000 år, varför skulle vi vara annorlunda?

Jag skulle kunna valt ett större citat men jag tycker att din första "poäng" sammanfattar ditt inlägg ganska bra. En "genomsnittlig art" som du kallar det brukar väl oftast inte använda sig av t.ex. explosionsmotorer heller? Jag vet inte ifall du försöker vara lustig men jag upptäcker ingen ironi i din post...
Citera
2006-03-29, 02:00
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:

Kan man begränsa sig till en fråga? Bara för att vi KAN reproducera oss behöver väl inte ALLA människors existens gå ut på att reproducera sig själva? Jag menar, dom som inte föds med könsorgan, vad ska dom göra?
Citera
2006-03-29, 02:14
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spegelboll
Jag skulle kunna valt ett större citat men jag tycker att din första "poäng" sammanfattar ditt inlägg ganska bra. En "genomsnittlig art" som du kallar det brukar väl oftast inte använda sig av t.ex. explosionsmotorer heller? Jag vet inte ifall du försöker vara lustig men jag upptäcker ingen ironi i din post...

Genomsnittlig art sa jag aldrig, en genomsnittlig livstid sa jag.

Jag är allvarlig, jag ser inga ljusa moln framöver om man säger så, och jag kan inte förstå hur man skulle kunna göra det.
Användandet av explosionsmotorer lär väl knappast förbättra situationen?
Citera
2006-03-29, 02:16
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spegelboll
Kan man begränsa sig till en fråga? Bara för att vi KAN reproducera oss behöver väl inte ALLA människors existens gå ut på att reproducera sig själva? Jag menar, dom som inte föds med könsorgan, vad ska dom göra?

Att födas utan ett könsorgan är en defekt och är med andra ord ur naturens synvinel inte relevant, en avvikelse. Verkligheten är hård för könlösa runt om i världen när de söker tröst hos moder jord.
Citera
2006-03-29, 10:35
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Att födas utan ett könsorgan är en defekt och är med andra ord ur naturens synvinel inte relevant, en avvikelse. Verkligheten är hård för könlösa runt om i världen när de söker tröst hos moder jord.

precis vad jag tänkte skriva, det finns alltid defekta och sjuka livsformer ,de kan inte vara representativa för sin art. Alltså människan föds i syftet att reproducera sig. Sen kan man ju undra om det finns fler syften till att människor föds.

Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det är en jäkla skillnad på orsak och syfte. Nåns mormor dog för att hon hade cancer... inte svårt att hitta orsaken där... cancer... men syftet??

syftet med att din mormor dog var att bereda plats åt nya människor på den här planeten.
Citera
2006-03-29, 14:25
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
precis vad jag tänkte skriva, det finns alltid defekta och sjuka livsformer ,de kan inte vara representativa för sin art. Alltså människan föds i syftet att reproducera sig. Sen kan man ju undra om det finns fler syften till att människor föds.

syftet med att din mormor dog var att bereda plats åt nya människor på den här planeten.

Nej... anledningen att din mormor dog var att hon per definition var "defekt" och enligt eran kära moder jord inte var värd att leva längre. I alla fall om man ska gå efter erat resonemang,
Citera
2006-03-29, 14:34
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
Genomsnittlig art sa jag aldrig, en genomsnittlig livstid sa jag.

Jag är allvarlig, jag ser inga ljusa moln framöver om man säger så, och jag kan inte förstå hur man skulle kunna göra det.
Användandet av explosionsmotorer lär väl knappast förbättra situationen?

Ok... men om vi spinner vidare på genomsnittlig livstid... hur kan du använda dig av "fakta" (skulle vilja se en källhänvisning här) som med största sannolikhet i sådana fall är beräknad på arter som vi har väldigt lite gemensamt med. Du vet varför att jag lika gärna kunde ha skrivit "flygplan", "elektricitet", "preventinmedel" etc. istället för "explosionsmotorer" eller hur?

Citat:

Men skriv inte saker som "människans syfte" om detta inte innefattar alla människor. Det är inte hos dessa människor defekten ligger utan det är snarare ditt resonemang som brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in