2020-03-30, 15:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Globalisterna gnuggar händerna. På ett bräde kommer jordens befolkning att minska rejält, samtidigt som mindre företag tvingas kasta in handduken och kan antingen köpas för en spottstyver eller ersättas av stora multinationella företag, så att vi konsumenter ska få mindre valfrihet och tvingas betala de priser kartellerna sätter. Många länder kan tvingas öka sin upplåning från globalisterna och deras banker.

Inom kort försvinner också kontanterna, och folkutbytet är i full gång. Demokratin är bara en chimär.

Sverige är globalisternas testmarknad. När deras nya världsordning är införd här sprids samma mall över resten av världen.

Tror faktiskt inte att globalisterna gnuggar händerna alls. Om något så har väl ändå Coronasoppan definitivt visat på hur illa det kan gå när allt globaliseras och förhoppningsvis kommer fler och fler inse detta desto längre det här pågår...

Med lite tur är väl Coronask*ten det som på allvar får folk att öppna ögonen och ifrågasätta hur vettigt det egentligen är med globalisering. Men med tanke på att gemene man helst av allt vill fylla sitt liv med onödigt billigt Kinaproducerat krimskrams kommer det hela väl fortsätta så fort det värsta är över.
Citera
2020-03-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Nej dom minskar inte antalet turer pga att maximera vinsten, ett direkt felaktigt påstående.

Det beror ju inte på brist på förare då facket gått ut å sagt att det finns så det räcker å blir över. Så vad är då anledningen?
Citera
2020-03-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
SL är redan offentligt ägd, av region Stockholm. Vad menar du att det skulle göra för skillnad att byta från en offentlig ägare till en annan?

Nej det ägs privat av connex, ett franskt bolag. Anser att staten ska gå in å förbjuda SL att minska antalet resor.
Citera
2020-03-30, 16:02
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det beror ju inte på brist på förare då facket gått ut å sagt att det finns så det räcker å blir över. Så vad är då anledningen?
Se mitt tidigare inlägg, nr 10 närmare bestämt. Men nog om detta. OT är jag inte intresserad utav att diskutera.
Citera
2020-03-30, 16:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Nej det ägs privat av connex, ett franskt bolag. Anser att staten ska gå in å förbjuda SL att minska antalet resor.

Nej din jävla tomte. SL är helägt av region Stockholm. Du svamlar om SL:s entreprenörer, varför uttalar du dig om saker som du inte förstår dig på?
Citera
2020-03-30, 16:25
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Tror faktiskt inte att globalisterna gnuggar händerna alls. Om något så har väl ändå Coronasoppan definitivt visat på hur illa det kan gå när allt globaliseras och förhoppningsvis kommer fler och fler inse detta desto längre det här pågår...

Med lite tur är väl Coronask*ten det som på allvar får folk att öppna ögonen och ifrågasätta hur vettigt det egentligen är med globalisering. Men med tanke på att gemene man helst av allt vill fylla sitt liv med onödigt billigt Kinaproducerat krimskrams kommer det hela väl fortsätta så fort det värsta är över.

Att tro att globaliseringen kan regleras bort, att man genom att resa protektionistiska hinder skyddar inhemska intressen, kommer bara i förlängningen att resultera i försvagad konkurrenskraft och minskade möjligheter att skapa jobb och tillväxt.
Men självklart är att vissa länder, företag och individer relativt sett har förlorat i förhållande till den stora majoriteten, som har gynnats av ett högt internationellt konkurrenstryck. Därför är det avgörande att nationella system riggas på ett sådant sätt att de eventuella förlorarna fångas upp genom åtgärder som gör att nya jobb och affärsmöjligheter skapas.

Globaliseringen och frihandeln har inte bara underlättat varuutbytet mellan länder och regioner, utan också bidragit till ökad stabilitet och säkerhet. Trots de många oroshärdar som fortfarande finns i vår omvärld, är alltfler länder ömsesidigt beroende av varandra, och föredrar att skicka varor över gränserna istället för soldater för att använda en gammal sanning...
Citera
2020-03-30, 16:27
Medlem
För lite, för sent. Som vanligt gällande svenska regeringen med andra ord. Men är väl alla andra länder som har fel... "we have the svenska modellen". Skyhög ränta till småföretagare, sänkta arbetsgivaravgifter istället för slopade. Kulturnissarna är viktiga att muta lite, det är ju deras bundsförvanter (stryker du min rygg så stryker jag din), egenföretagare i övrigt är däremot oftast moderater så det är väl inte intressant. Blir väl enligt maggan förhoppningsvis utskåpade och ersatta av valboskapet mohammeds livs som ändå inte betalar arbetsgivaravgifter (svarta pengar och etableringsbidrag). Får väl hoppas att ev. övertagande blir temporärt isf och enbart av samhällsviktiga funktioner såsom drift av järnvägen.
Citera
2020-03-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej din jävla tomte. SL är helägt av region Stockholm. Du svamlar om SL:s entreprenörer, varför uttalar du dig om saker som du inte förstår dig på?

Saker har ändrats sen jag kollade senast, du har rätt. Då borde det vara jättelätt för staten att gå in å ta över SL. Vilket vore det rätta.. Min poäng är ju ännu starkare med denna info.
Citera
2020-03-30, 16:34
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Saker har ändrats sen jag kollade senast, du har rätt. Då borde det vara jättelätt för staten att gå in å ta över SL. Vilket vore det rätta.. Min poäng är ju ännu starkare med denna info.
När var du inne senast och kollade, 1967 eller? Hahah
Citera
2020-03-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
När var du inne senast och kollade, 1967 eller? Hahah

Connex köpte SL i min livstid å jag var inte född på 60talet.Dock blir min poäng som sagt bara starkare om region sthlm äger SL.
Citera
2020-03-30, 16:41
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Connex köpte SL i min livstid å jag var inte född på 60talet.Dock blir min poäng som sagt bara starkare om region sthlm äger SL.

Veolia Transport var det multinationella företaget Veolias dotterbolag för drift av kollektivtrafik på entreprenad. Bolagets svenska verksamhet hette tidigare Connex. Jaja nog om detta.
Citera
2020-03-30, 16:44
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Du har fått det helt om bakfoten. Connex var en entreprenör åt SL som kom in på 90-talet, de körde tuben ett antal år för dem och det handlade inte alls om att "köpa upp" SL.
SL har alltid varit helägt av landstinget i Stockholms län, numera region Stockholm.
Om din info inte är från 1967 så är den iaf från 1997, och det var ett tag sedan om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in