Citat:

Ursprungligen postat av 
NoFap4Life

https://www.expressen.se/dinapengar/...gar-som-helst/
"Riskfritt att trycka pengar" påstås det nu i Expressen. Jag vet inte mycket om ekonomi men vet att sånt historiskt sett ofta har slutat väldigt illa, att besparingar då blir värdelösa helt enkelt pga hyperinflation. 
Är det stor risk för det i Sverige inom kort?
Jag har ca 100 000 kronor på enkla sparkontot på SEB. Pluggar och jobbar deltid nu men vet inte än vad som väntar för mig till hösten så jag kan eventuellt behöva en del pengar då. 
Bor i hyresrätt, har studielån men inga andra skulder, har inte direkt några värdesaker eller tillgångar värda att nämna. 
Vad borde jag göra med mina besparingar? Ha kvar dom eller flytta dom? Hur borde jag i så fall investera dom? Har noll erfarenhet av att investera. 
Jag vill inte ta några risker och skulle helst bara låta pengarna ligga där dom är så länge. Men jag vill inte att alla mina besparingar ska bli värdelösa och jag är orolig för det nu.

En centralbank som trycker pengar skapar inga nya värden. Det som händer är att man stjäl värde från de tidigare utgivna pengarna. Ju mer pengar som trycks, desto mindre blir köpkraften av dina 100 000.
Det som har hänt den senaste tiden är att vi i praktiken har övergett marknadsekonomin, genom att centralbankerna har lovat att skapa oändligt med pengar (enligt FED-chefen) för att hålla uppe börsen, och finansiella ekonomin. Dagens börskurser representerar därför inte ett ärligt marknadspris mellan köp- och säljkurs. Det går liksom inte att vinna över en motpart som kan skapa pengar ur tomma intet.
Fler och fler börjar nog förstå hur sjukt detta system är.