• 1
  • 2
2020-03-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Aktier. Skämtar du? Det är extremt riskfyllt. Har du helt missat att aktiemarknaden har fallit dramatiskt senaste veckorna? Guld kanske är en bra idé. Men det är många som tänker samma sak så guldpriset har gått upp.

Självklart är det en noggrann avvägning vid köp av aktier, ditt jävla nöt. Ställ dig frågan "vilka bolag kommer definitivt överleva en kris och vilka är i det här läget köpvärda". Finns inga riskfria vägval för att säkra tillgångar. Jorden kommer inte utplånas, är man inne på den linjen kanske man även borde börja leta vapen som första prio. Silver och andra ädelmetaller är en bättre idé, tyvärr är dessa momspliktiga i den här unionen vi är en del av. Investering i guld är även det en stor risk, det rusar uppåt i pris men faller definitivt tillbaka då läget i världen ljusnar, vilket gör att de 100 000 han ville säkra är inlåsta och illikvida.
Citera
2020-03-29, 21:12
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag har en nyhet för dig! Du har redan förlorat 20-25% de senaste 3 åren: 20% mot Euron, 25% mot dollarn. Detta beror på kron-kraschen. När du åker till Mallis betalar du 20% mer för ölen än polacken (relativt sett).

Orsaken är att man velat uppnå "EUs lägsta arbetslöshet" och "integrera" 600.000 människor som är nöjda med livet som det är.
(PS! Sverige ligger trots det femma från botten vad gäller arbetslöshet i EU: Bara Italien, Malta, Grekland och Spanien har idag högre arbetslöshet).

Det är helt felaktigt. Dollarn stod i 8.34 för 3 år sedan: https://www.google.com/search?q=usd+...hrome&ie=UTF-8
Nu står den i 9.89. Det är 18% nedgång (inte 20%-25%).
Dina andra slutsatser är förmodligen också helt felaktiga.
Citera
2020-03-29, 23:45
Medlem
Har du i framtiden en csn skuld i sek kan du alltid betala av den med dina ev värdelösa sek som du har på banken
Citera
2020-03-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoFap4Life
https://www.expressen.se/dinapengar/...gar-som-helst/

"Riskfritt att trycka pengar" påstås det nu i Expressen. Jag vet inte mycket om ekonomi men vet att sånt historiskt sett ofta har slutat väldigt illa, att besparingar då blir värdelösa helt enkelt pga hyperinflation.

Är det stor risk för det i Sverige inom kort?

Jag har ca 100 000 kronor på enkla sparkontot på SEB. Pluggar och jobbar deltid nu men vet inte än vad som väntar för mig till hösten så jag kan eventuellt behöva en del pengar då.

Bor i hyresrätt, har studielån men inga andra skulder, har inte direkt några värdesaker eller tillgångar värda att nämna.

Vad borde jag göra med mina besparingar? Ha kvar dom eller flytta dom? Hur borde jag i så fall investera dom? Har noll erfarenhet av att investera.

Jag vill inte ta några risker och skulle helst bara låta pengarna ligga där dom är så länge. Men jag vill inte att alla mina besparingar ska bli värdelösa och jag är orolig för det nu.

En centralbank som trycker pengar skapar inga nya värden. Det som händer är att man stjäl värde från de tidigare utgivna pengarna. Ju mer pengar som trycks, desto mindre blir köpkraften av dina 100 000.

Det som har hänt den senaste tiden är att vi i praktiken har övergett marknadsekonomin, genom att centralbankerna har lovat att skapa oändligt med pengar (enligt FED-chefen) för att hålla uppe börsen, och finansiella ekonomin. Dagens börskurser representerar därför inte ett ärligt marknadspris mellan köp- och säljkurs. Det går liksom inte att vinna över en motpart som kan skapa pengar ur tomma intet.

Fler och fler börjar nog förstå hur sjukt detta system är.
Citera
2020-03-30, 18:41
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
En centralbank som trycker pengar skapar inga nya värden. Det som händer är att man stjäl värde från de tidigare utgivna pengarna. Ju mer pengar som trycks, desto mindre blir köpkraften av dina 100 000.

Det som har hänt den senaste tiden är att vi i praktiken har övergett marknadsekonomin, genom att centralbankerna har lovat att skapa oändligt med pengar (enligt FED-chefen) för att hålla uppe börsen, och finansiella ekonomin. Dagens börskurser representerar därför inte ett ärligt marknadspris mellan köp- och säljkurs. Det går liksom inte att vinna över en motpart som kan skapa pengar ur tomma intet.

Fler och fler börjar nog förstå hur sjukt detta system är.
NWO, världens regeringar håller nu på att "rädda företag" genom att helt enkelt trycka pengar och köpa in sig, ta över ägarskapet. Snart kommer allt privat ägande att avvecklas. Kvar blir staten som ägare. Allt orkestreras av FED som i praktiken blir ägare av alla privata bolag i världen.

Kunde jag räkna ut med ollonet (den lilla hjärnan).

"Andra europeiska länder har redan börjat förstatliga större företag för att rädda dem. Bland annat har Italien tagit över flygbolaget Alitalia."

Detta kan ske även i Sverige.

https://www.friatider.se/regeringens...tomstallningen
Citera
2020-05-20, 13:27
Medlem
Aston-Martins avatar
Ett tips är att lyssna på kreditanalytikern Magnus Stenlund i en podcast med swebbtv. https://www.youtube.com/watch?v=jNOmh9DcobA

Magnus Stenlund spår antingen en kraftig deflation och depression eller en kommande kraftig inflation.
Citera
2020-05-21, 09:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Med en så liten summa, köp guldtackor och/eller mynt. Annars aktier eller annan liknande tillgång som bevarar sitt värde (med säkerhet)

Du får så dålig deal på dessa småskaliga guldaffärer att de ytterst sällan lönar sig!

Ha pengarna på ett konto med högsta möjliga ränta och med insättningsgaranti.

När inflationen stiger så stiger räntorna också så dina sparpengar kommer inte förintas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in