• 1
  • 2
2020-03-29, 19:05
Medlem
NoFap4Lifes avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/...gar-som-helst/

"Riskfritt att trycka pengar" påstås det nu i Expressen. Jag vet inte mycket om ekonomi men vet att sånt historiskt sett ofta har slutat väldigt illa, att besparingar då blir värdelösa helt enkelt pga hyperinflation.

Är det stor risk för det i Sverige inom kort?

Jag har ca 100 000 kronor på enkla sparkontot på SEB. Pluggar och jobbar deltid nu men vet inte än vad som väntar för mig till hösten så jag kan eventuellt behöva en del pengar då.

Bor i hyresrätt, har studielån men inga andra skulder, har inte direkt några värdesaker eller tillgångar värda att nämna.

Vad borde jag göra med mina besparingar? Ha kvar dom eller flytta dom? Hur borde jag i så fall investera dom? Har noll erfarenhet av att investera.

Jag vill inte ta några risker och skulle helst bara låta pengarna ligga där dom är så länge. Men jag vill inte att alla mina besparingar ska bli värdelösa och jag är orolig för det nu.
Citera
2020-03-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoFap4Life

"Riskfritt att trycka pengar" påstås det nu i Expressen. Jag vet inte mycket om ekonomi men vet att sånt historiskt sett ofta har slutat väldigt illa, att besparingar då blir värdelösa helt enkelt pga hyperinflation.

Jag har ca 100 000 kronor på enkla sparkontot på SEB. Pluggar och jobbar deltid nu men vet inte än vad som väntar för mig till hösten så jag kan eventuellt behöva en del pengar då.

Bor i hyresrätt, har studielån men inga andra skulder, har inte direkt några värdesaker eller tillgångar värda att nämna.

Vad borde jag göra med mina besparingar? Ha kvar dom eller flytta dom? Hur borde jag i så fall investera dom? Har noll erfarenhet av att investera.

Jag vill inte ta några risker och skulle helst bara låta pengarna ligga där dom är så länge. Men jag vill inte att alla mina besparingar ska bli värdelösa och jag är orolig för det nu.

Med en så liten summa, köp guldtackor och/eller mynt. Annars aktier eller annan liknande tillgång som bevarar sitt värde (med säkerhet)
Citera
2020-03-29, 19:14
Medlem
Citat:

Jag har en nyhet för dig! Du har redan förlorat 20-25% de senaste 3 åren: 20% mot Euron, 25% mot dollarn. Detta beror på kron-kraschen. När du åker till Mallis betalar du 20% mer för ölen än polacken (relativt sett).

Orsaken är att man velat uppnå "EUs lägsta arbetslöshet" och "integrera" 600.000 människor som är nöjda med livet som det är.
(PS! Sverige ligger trots det femma från botten vad gäller arbetslöshet i EU: Bara Italien, Malta, Grekland och Spanien har idag högre arbetslöshet).
Citera
2020-03-29, 19:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du behöver inte oroa dig för att dina kontanta pengar kommer bli värdelösa, det är ett faktum.

Lär dig om investering och diversifiering mellan olika tillgångsslag, ta inga snabba beslut från flashback bara utan låt det ta sin tid. Jag kan inte stressa det nog, ta det lugnt, gör ingenting förhastat och ta inte broscience tips från kollegor, familj eller inte minst här. Att investera är ett maraton, inte en sprint.

Köp en bok om investering, läs bloggar eller lyssna på poddar. En grym blogg/podd är rikatillsammans, börja med dett avsnitt: https://youtu.be/OToyy9tuwsg

Edit; *VIKTIGT* ifall du behöver pengarna i höst, ska du INTE investera dem, att ha dem kvar på bankkonto är så det bästa eftersom tidsperspektivet är så kort. *VIKTIGT*
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-03-29 kl. 19:19.
Citera
2020-03-29, 19:27
Medlem
NoFap4Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Du behöver inte oroa dig för att dina kontanta pengar kommer bli värdelösa, det är ett faktum.

Lär dig om investering och diversifiering mellan olika tillgångsslag, ta inga snabba beslut från flashback bara utan låt det ta sin tid. Jag kan inte stressa det nog, ta det lugnt, gör ingenting förhastat och ta inte broscience tips från kollegor, familj eller inte minst här. Att investera är ett maraton, inte en sprint.

Köp en bok om investering, läs bloggar eller lyssna på poddar. En grym blogg/podd är rikatillsammans, börja med dett avsnitt: https://youtu.be/OToyy9tuwsg
Tack för tipsen! Är pinsamt okunnig om det här området och har redan förlorat mycket på att bara låta pengar ligga under flera år.

Citat:
Edit; *VIKTIGT* ifall du behöver pengarna i höst, ska du INTE investera dem, att ha dem kvar på bankkonto är så det bästa eftersom tidsperspektivet är så kort. *VIKTIGT*
Okej, så länge vi inte får en extrem hyperinflation likt Zimbabwe, Venezuela eller Tyskland under 1920-talet är det detta jag helst vill just nu.
Citera
2020-03-29, 19:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Med en så liten summa, köp guldtackor och/eller mynt. Annars aktier eller annan liknande tillgång som bevarar sitt värde (med säkerhet)

Aktier. Skämtar du? Det är extremt riskfyllt. Har du helt missat att aktiemarknaden har fallit dramatiskt senaste veckorna? Guld kanske är en bra idé. Men det är många som tänker samma sak så guldpriset har gått upp.
Citera
2020-03-29, 19:33
Medlem
Köp fysiskt guld i bullion-form (valutaklassade mynt, momsbefriade) och förfoga fysiskt över dem.
Citera
2020-03-29, 19:58
Medlem
Kan vara en bra ide att ta ut dom från bankkontot så att du har pengar hemma om banken skulle konka (ja banken får ta dina tillgångar om det behövs vad jag minns)

Kan vara en bra ide att växla en del mot nån annan valuta om kronan kollapsar totalt och staten kollapsar.

Då kan du alltid köpa mat,förnödenheter eller annat. Finns alltid nån som accepterar tillexempel euro.

Tråkigt nog är euron dyr just men det är en avvägning man får göra och tänka lite om den blir ännu dyrare.
Citera
2020-03-29, 20:12
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Aktier. Skämtar du? Det är extremt riskfyllt. Har du helt missat att aktiemarknaden har fallit dramatiskt senaste veckorna? Guld kanske är en bra idé. Men det är många som tänker samma sak så guldpriset har gått upp.

Aktier är ett jättebra tillgångslag. Alla individuella tillgångsslag är riskfyllda, men genom att investera diversifierat minskar den totala risken i sin investeringsporfölj

Man behöver inte välja mellan ex. guld eller aktier, man kan äga bägge.
Citera
2020-03-29, 20:13
Medlem
NoFap4Lifes avatar
Singaporianska dollar kanske vore något att ha under madrassen nu
Citera
2020-03-29, 20:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Tack för tipsen! Är pinsamt okunnig om det här området och har redan förlorat mycket på att bara låta pengar ligga under flera år.

Okej, så länge vi inte får en extrem hyperinflation likt Zimbabwe, Venezuela eller Tyskland under 1920-talet är det detta jag helst vill just nu.

Om jag säger såhär, ifall det blir en inflation som på 30-talet kommer dina 100.000kr vara ett av dina mindre bekymmer.

Ingen fara att man är okunnig, det är alla i början. Det viktigaste är att det finns ett intresse. Mitt bästa råd är att se vad forskningen säger om sparande och investerande. Det gör rikatillsammansbloggen ett grymt arbete med, filosofin är evedensbaserad och inte bara massa tyckande

Ta också råden här på flashback med två nypor salt.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-03-29 kl. 20:19.
Citera
2020-03-29, 20:17
Medlem
NoFap4Lifes avatar
Citat:
Om jag säger såhär, ifall det blir en inflation som på 30-talet kommer dina 100.000kr vara ett av dina mindre bekymmer.
Det är nog så. Får sitta ner i båten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in