Citat:
Ursprungligen postat av
Sinlo89
1) Hade Strömstedt fått för sig att ställa samma fråga och skratta sig igenom densamma om det var 77 % kvinnor som drabbats istället? Om inte, varför gör hon det gällande män? Går det att konstatera att det rör sig om sexism från Strömstedts sida?
Nu tycker jag av andra orsaker att hon har en ofördelaktig personlighet. Men detta skämtsamma sätt att säga det hon sa var ett bra exempel på hur man med humor kan tala om svåra ämnen.
Hade det varit tvärtom och någon hintade om kvinnors mentala inställning så skulle ingen förstå skämtet eftersom vi inte har konceptet med
förkylda kvinnor med nära-döden-upplevelse som vi har med män.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinlo89
2) Ponera att en man skrattande hade ställt frågan "Ka-ha-n det va he en mental inställning?" gällande kvinnor som i detta scenario drabbats hårdast av Covid-19... vilken respons hade det väckt i studion bland de övriga två? Hur hade media generellt hanterat en sådan fråga? Hade det blossat upp stort? Hade den som ställde frågan fått sparken? Hade TV4 tagit avstånd från frågan i ett senare inslag i sändningen?
Jag tror inte det hade hänt annat än att dom andra inte skulle förstått skämtet eller var det syftade på. Anledningen har jag angivet i mitt svar ovan.