2020-03-29, 15:38
Avslutad
Jag tror inte det här uppmärksammats tidigare, utöver en post eller två i separata trådar, men känner att det här förtjänar en egen tråd. Anser att den här tråden likaväl kan placeras här som i jämställdhet och diskriminering. I Nyhetsmorgon på TV4 den 26 mars besvarar Johan Giesecke läsarfrågor angående Covid-19. Steffo Törnquist läser upp frågan "Av 158 som fick intensivvård i Sverige igår så var 23 % kvinnor... varför drabbas män hårdare?" Redan när Steffo läser frågan, ser man hur Jenny Strömstedt drar på smilbanden.

Efter att Giesecke därefter försöker besvara frågan, avbryter Strömstedt och skrattar sig igenom frågan: "Kan det va en mental inställning?" (att fler män tvingas intensivvårdas och i flera fall dör av Corona).

När hon märker att både Giesecke och Törnquist vrider sig obekvämt, inser Strömstedt att frågan kanske inte var så lämplig ändå och "Nä, man ska inte skämta om sånt" konstaterar hon.

Hela klippet här, frågan startar vid 5:04: https://youtu.be/Uv3SPL-zIbM?t=304

Nu till diskussionsunderlaget:

1) Hade Strömstedt fått för sig att ställa samma fråga och skratta sig igenom densamma om det var 77 % kvinnor som drabbats istället? Om inte, varför gör hon det gällande män? Går det att konstatera att det rör sig om sexism från Strömstedts sida?

2) Ponera att en man skrattande hade ställt frågan "Ka-ha-n det va he en mental inställning?" gällande kvinnor som i detta scenario drabbats hårdast av Covid-19... vilken respons hade det väckt i studion bland de övriga två? Hur hade media generellt hanterat en sådan fråga? Hade det blossat upp stort? Hade den som ställde frågan fått sparken? Hade TV4 tagit avstånd från frågan i ett senare inslag i sändningen?
Citera
2020-03-29, 15:40
Medlem
X-fronts avatar
Jag tycker hon alltid beteer sig lite flummigt, som om hon går på xanax eller nåt.
Citera
2020-03-29, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Jag tycker hon alltid beteer sig lite flummigt, som om hon går på xanax eller nåt.

Flummigt är ett ganska förmildrande ord under omständigheterna kan jag tycka.
Citera
2020-03-29, 15:42
Avslutad
Det är nånting mycket obehagligt med båda makarna Strömstedt. Jag kan inte sätta fingret på det men de känns inte som särskilt bra människor.
Citera
2020-03-29, 15:43
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Jösses att man kan bli så kränkt utav detta ts det är smått otroligt, grattis!
Citera
2020-03-29, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Jag tror inte det här uppmärksammats tidigare, utöver en post eller två i separata trådar, men känner att det här förtjänar en egen tråd. Anser att den här tråden likaväl kan placeras här som i jämställdhet och diskriminering. I Nyhetsmorgon på TV4 den 26 mars besvarar Johan Giesecke läsarfrågor angående Covid-19. Steffo Törnquist läser upp frågan "Av 158 som fick intensivvård i Sverige igår så var 23 % kvinnor... varför drabbas män hårdare?" Redan när Steffo läser frågan, ser man hur Jenny Strömstedt drar på smilbanden.

Efter att Giesecke därefter försöker besvara frågan, avbryter Strömstedt och skrattar sig igenom frågan: "Kan det va en mental inställning?" (att fler män tvingas intensivvårdas och i flera fall dör av Corona).

När hon märker att både Giesecke och Törnquist vrider sig obekvämt, inser Strömstedt att frågan kanske inte var så lämplig ändå och "Nä, man ska inte skämta om sånt" konstaterar hon.

Hela klippet här, frågan startar vid 5:04: https://youtu.be/Uv3SPL-zIbM?t=304

Nu till diskussionsunderlaget:

1) Hade Strömstedt fått för sig att ställa samma fråga och skratta sig igenom densamma om det var 77 % kvinnor som drabbats istället? Om inte, varför gör hon det gällande män? Går det att konstatera att det rör sig om sexism från Strömstedts sida?

2) Ponera att en man skrattande hade ställt frågan "Ka-ha-n det va he en mental inställning?" gällande kvinnor som i detta scenario drabbats hårdast av Covid-19... vilken respons hade det väckt i studion bland de övriga två? Hur hade media generellt hanterat en sådan fråga? Hade det blossat upp stort? Hade den som ställde frågan fått sparken? Hade TV4 tagit avstånd från frågan i ett senare inslag i sändningen?

Det dolda spelet de ödmjuka missar...

Men kvinnor kommer inte va så kaxiga längre när de e dom som förlorar allt istället och det är mannen som är där kvinnan är idag...

Då e det kvinnan som lär sig ödmjukhet istället och balansen blir normal igen.

Ingen kvinna förtjänar något mer än en man... Man förtjänar det lika mycket lixom men det fattar inte kvinnor som fått allt gratis då de tror att de e bättre än alla andra... Speciellt bättre än män som bara ska "ställa upp" hela tiden utan att ifrågasätta det....
Citera
2020-03-29, 15:45
Medlem
Klart det kan vara kul att skämta om känsliga/mörka ämnen, man måste bara se till att det faktiskt blir ett väl genomfört skämt också.

Problemet är väl främst att skämtet var sjukt dåligt.
Citera
2020-03-29, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Kränkt? Snarare att det väcker funderingar kring vad som anses acceptabelt att säga beroende på kön, vilket jag med flera finner intressant att diskutera.
Citera
2020-03-29, 15:52
Bannlyst
Jenny Strömstedt är ju rubbad. TV4 är rubbade. Folk som har med denna kanal att göra gör det för att det ingår i deras lönearbete. Samma sak med SVT.
Citera
2020-03-29, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Hade en snygg, intellektuell man suttit o skrattat om alla som dog var kvinnor så hade det ju blivit ett JÄVLA liv på kvinnorna.

Så varför ska det inte va lika för män?

Står inte kvinnor för jämlikhet?

Citera
2020-03-29, 15:55
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapade.detta.
Hade en snygg, intellektuell man suttit o skrattat om alla som dog var kvinnor så hade det ju blivit ett JÄVLA liv på kvinnorna.

Så varför ska det inte va lika för män?

Står inte kvinnor för jämlikhet?

Ne juste de gör de ju inte...

Självklart kommer det kränkta oskulder med sånt här ''OM DET VORE EN MAN DÅ''

Jaha, då hade du grinat om att kvinnor hade gått i taket istället.
Citera
2020-03-29, 16:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Jag tror faktiskt att hon bara är jävligt korkad. Men det utesluter givetvis inte medicinering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in