• 1
  • 2
2020-03-29, 10:46
Medlem
Fridfullts avatar
Jag har ingen ekonomisk utbildning, så någon med kunskap inom ämnet får gärna besvara min fråga. Så som jag förstått det fungerar en marknadsekonomi på så vis att om det råder hög tillgång på en vara eller tjänst och låg efterfrågan kommer det att generera låga priser. Restaurangbranschen är som bekant en för tillfället hårt ansatt bransch där efterfrågan sjunkit dramatiskt. Trots det har jag inte sett att en enda restaurang sänkt sina priser för att locka fler kunder (jag har den senaste veckan besökt Göteborg, Karlstad, Malmö och Trollhättan). Hur kommer det sig att restaurangerna inte sänkt sina priser?
Senast redigerad av Fridfullt 2020-03-29 kl. 11:23.
Citera
2020-03-29, 10:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Hur kommer det sig att restaurangerna inte sänkt sina priser?

Branschen är extremt konkurrensutsatt och aktörerna har oftast inga ekonomiska reserver. Alltså kan man inte sänka priserna. Så, resultatet blir i förlängningen konkurs.
Citera
2020-03-29, 10:55
Medlem
Det blir billigare att stänga än att sänka priserna, eftersom det troligen inte kommer så många fler kunder ifall de sänker priserna, pga corona.
Citera
2020-03-29, 10:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Hur kommer det sig att restaurangerna inte sänkt sina priser?
För deras utgifter är densamma men nu har de mindre försäljning vilket är en stor förlust. De har inte råd att sänka priser. Sett en del reklam om restauranger som nu erbjuder hemkörd mat men det framgick inte till vilken kostnad. En hel del lär gå i konkurs.
Citera
2020-03-29, 11:00
Medlem
Trulfs avatar
Detta är en mycket bra fråga. Gick senast igår förbi en restaurang som erbjöd takeaway för 165 kr förpackningen. Låter helt sinnesjukt dyrt för en pasta i en metallåda under en krissituation.

Så länge restaurangägarna inte förstår att deras överpriserade varor inte kommer att konsumeras till det pris de erbjuder, så länge kommer restaurangernas kris att pågå.

Tänker även på alla barer i Stockholms innerstad som tagit 95 kr för en öl och 125 kr för ett glas vin. Det är kanske dags att tänka om gällande prissättningen? Man kan locka mer betalande gäster med lägre priser än med gnäll.

Det finns gott om konsumenter även i kristider, det gäller bara att locka fram de med humana priser.
Citera
2020-03-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Branschen är extremt konkurrensutsatt och aktörerna har oftast inga ekonomiska reserver. Alltså kan man inte sänka priserna. Så, resultatet blir i förlängningen konkurs.

Och andra sidan är väldigt många restauranger ren penningtvätt. Addera lägre drogpengar på det = mycket mindre dollars för kriminella.

-> blattarnas revenue stream tinar-delux. Jag spår ett redigt klankrig kring brödsmulorna.
Citera
2020-03-29, 11:01
Pizza hut kör 50 % på alla pizzor månaden ut på min ort. Take away!
Citera
2020-03-29, 11:07
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Nonsens.
Branschen har statligt subventionerats med låg moms, minimilöner till framförallt unga anställda som lever på drick (läs. allmosor) och en hel drös med svarta pengar. Det finns gott om utrymme för att sänka priserna till slutkonsumenten.

Se bara på restaurangäga- och pubägarna i Stockholm.
Flotta hus och sportbilar som visas upp.
Citera
2020-03-29, 11:09
Medlem
goin-xxxls avatar
Sd kom ju med,förslag om ett tidsbegränsat presentkort på 1000 kr till samtliga medborgare som skall gälla i alla lokala restauranger , för att stimulera ekonomin.
Citera
2020-03-29, 11:27
Medlem
Triplefaces avatar
Har har sett att ganska många restauranger har rabatter och erbjudanden pga Corona, i Stockholm. I första hand på take away.
Citera
2020-03-29, 11:34
Medlem
ratanax2s avatar
[quote=dirtydave82|70947336]Pizza hut kör 50 % på alla pizzor månaden ut på min ort. Take away![/QUOT. Jag kommer aldrig ta emot hemkörd färdiglagad virus mat.
Citera
2020-03-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Nonsens.
Branschen har statligt subventionerats med låg moms, minimilöner till framförallt unga anställda som lever på drick (läs. allmosor) och en hel drös med svarta pengar. Det finns gott om utrymme för att sänka priserna till slutkonsumenten.

Se bara på restaurangäga- och pubägarna i Stockholm.
Flotta hus och sportbilar som visas upp.

Nu är väl inte egentligen branschen momssubventionerad. Matmomsen är faktiskt 12%, varför skulle den vara högre på lokal än i butik? På alkohol är momsen fortsatt 25%.

Vet inte vilka pubägare som flashar med bilar och hus. Fast det finns säkert, det tvättas en heldel stålar i bransch. Det flesta har det inte jätte fett.

Om topic, många har ju sänkt sina priser. På sikt måste ju dock andra kostnader - då främst hyrorna sänkas. Det är ju pga detta som en bira kostar knappa hundringen, på ställen som inte går all-in på kvantitetsförsäljning.

Marknaden, kommer ju på sikt att rätta till detta. Men när en chock av detta slag inträffar tar det ett tag. I detta läge är det ju efterfrågan som kollapsat, då spelar inte sänkta priser så stor roll. Det är inte så att speciellt många fler kommer att gå på resturang eller ta take away för att man sänker priset med 25%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in