2020-04-16, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej. Mortaliteten har ingenting med tid i arbete att göra, så länge vi inte pratar om att kvinnorna är hemma och isolerar sig, vilket inte är fallet.

Varför vägrar du ta till dig naturvetenskapliga förklaringar? Det är i de allra flesta fall de mest rimliga förklaringarna till saker och ting, även om nu folk av idag gärna vill tro annat.

Vad är den naturvetenskapliga förklaringen, den läser jag gärna.
Citera
2020-04-16, 22:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Självklart tycker de att män är löjliga och vem fan vill ha män som dör av minsta lilla virusinfektion?
Förresten drabbas kvinnor ändå värst av detta, fast 3 av 4 som dör är män.

Jaha men detta var intressant. Var blev övertygelsen om att män smittas mer än kvinnor på grund av att de jobbar 5,5 h i genomsnitt mer per vecka?

Ah, det var kanske ingen övertygelse utan du ville bara argumentera emot kvinnliga användare. Busted!

PS, jag visste detta redan.
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
I verkligheten så testas kvinnor i högre utsträckning än män, och män är smittade i högre utsträckning än kvinnor.

tror du verkligheten skiljer sig mycket mellan usa och sverige?

Har du koll på arbetsmarknaden i USA?
Citera
2020-04-16, 23:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vad är den naturvetenskapliga förklaringen, den läser jag gärna.

https://www.mellanbygden.nu/mellanbygden/man-drabbas-hardare-av-coronaviruset/reptcx!CXWnsgG4lLeguCbGrg0adg/

I artikeln här har du lite blandade förklaringar varav en grundar sig i detta med ACE-2 receptorer, som är de receptorer som viruset binder till.
En överläkare på Karolinska säger i artikeln att det kan vara en möjlig förklaring till varför män insjuknar hårdare (och mer i vissa fall, dock ej bevisat gällande Coronan än eftersom testningen är rätt sparsam i Sverige). Detta beror då på att män har fler av dessa receptorer än kvinnor.
Artikeln är även inne på att kvinnor generellt har bättre immunförsvar till att hantera luftvägsinfektioner, det är dock ingenting jag har läst mer om och väljer därmed att inte kommentera det.
Citera
2020-04-17, 00:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Du får nog försöka hänga med lite.
Mitt inlägg är ironi över hur galen feminismen i Sverige de facto är.
Låt mig hjälpa dig att förstå vad jag menar.
Om jag söker på kvinnor drabbas värst av corona får jag 262 000 svar på google.
Vet du vad det betyder`

https://www.google.se/search?sxsrf=ALeKk03XBxEa3tdIaeEM7MXxXne1GdId0g%3A 1587066410484&source=hp&ei=KraYXpyYG8GIrwTDm7v4CQ& q=kvinnor+drabbas+v%C3%A4rst+av+corona&oq=kvinnor+ drabbas+v%C3%A4rst+av+corona&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQA0 oKCBcSBjEyLTEwMkoICBgSBDEyLTFQjQhYjQhgqQxoAXAAeACA AWWIAWWSAQMwLjGYAQCgAQKgAQGqA Qdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwic1YSN2-3oAhVBxIsKHcPNDp8Q4dUDCAc&uact=5

Det betyder att det faktiskt finns ganska många feminister som hasplat ur sig denna galenskap redan och med rätta reagerar folk.

Din raljanta ton tydde på att du inte ens sett diskussionen, eller att du kanske trodde att det var en och annan psykiskt störd galenpanna som uttalat sig?

Du kan rada upp våra kvinnliga beslutsfattare och de har troligen alla (mer eller mindre) uttalat sig om detta nu. Från regeringen, från FN, från EU-parlamentet och då vet du vad de använder sina maktpositioner till.

Detta är inte kritik mot kvinnor utan mot de feminister som kvinnor kan tänka sig stödja genom att hålla dem om ryggen.

Ok vi benar upp detta.

Några kvinnliga politiker/myndighetspersoner har sagt/påstått saker som du inte håller med om och som gör dig upprörd.

Jag sökte på "kvinnor drabbas värst av corona" och fick upp artiklar som avhandlar olika konsekvenser coronakrisen får på samhället. I detta fallet specifikt för kvinnor. Många av artiklarna på "förstasidan" avhandlar också varför män drabbas värst, skillnaderna på hur män och kvinnor drabbas, effekten på kvinnodominerade arbetsplatser, vilka riskgrupperna är. En av artiklarna kritiserar dessa uttalandena, men den är låst. Det verkar inte vara så många som samtidigt förnekar att män också "drabbas värst".

För dig bevisar tydligen dessa "kvinnor drabbas värst"- uttalandena hur galen feminismen är och hur galna "feministerna" är.

Sen knyter du samman säcken genom att skriva:"Detta är inte kritik mot kvinnor utan mot de feminister som kvinnor kan tänka sig stödja genom att hålla dem om ryggen."

Det fetade: då ska kvinnor återigen hållas till svars för vad andra säger och gör, för det kan ju tänkas att de stödjer dessa synpunkter och "feministerna" som uttalat dem.

Hur tänker du dig att kvinnor eventuellt håller dessa feminister "om ryggen"? Hur kan jag som kvinna tänkas hålla dessa om ryggen? Vad är din föreställning om det?

Kan du också kanske börja förstå en aning hur oerhört tröttsamt det är att ständigt och jämt behöva svara för vad "feministerna" eller vad andra kvinnor säger och gör? Speciellt när det enda, det absolut enda man har gemensamt med dem är att man har en fitta mellan benen.

Detta är ett intressant fenomen jag har lagt märke till här på forumet, jag pratar rent allmänt nu, det är hur oerhört svårt män överlag verkar ha med att se kvinnor som individer. Det är så fruktansvärt sällan jag ser någon kvinna här ställa män till svars för vad andra män säger och gör, alla dessa batshit crazy saker som manliga politiker/myndighetspersoner/beslutsfattare uttalar/påstår/säger/gör. Varför tror du det är såhär? Varför verkar män ha så svårt för att se kvinnor som individer? Varför har du så svårt för det? Vi kanske ska börja där.

Varför måste jag som kvinna varenda gång jag skriver något här gå i försvarsställning: "Nej jag knullar inte med arabnegrer, nej jag hatar inte män, nej jag är inte fet/gammal/ful/ratad/har huset fullt med katter, nej jag vill inte bli våldtagen, men jag har ju inte ens läst 50 shades of grey, nej jag vill inte bli styrd, nej jag hatar inte vita män, nej jag samarbetar inte med judarna för att utrota vita män, nej jag hatar inte små pojkar och ger dem dåliga betyg, nej jag mördar inte bebisar, nej jag har inte monterat ner välfärden, nej jag är inte för massinvandring, nej jag välkomnar inte refugees osv osv osv."

Varför blir jag så ofta tilltalad med "ni" här på forumet tror du? Varför verkar män här tro att jag representerar "feministerna" eller kvinnor överlag?

O.b.s. personligen går jag och röstar vart 4:e år, that's it. Jag stödjer inte någon enskild politiker, varken inhemsk, inom FN eller EU varken via penningbidrag eller på annat sätt. Jag röstar definitivt inte efter kön utan efter ideologi. (Där hade vi det igen, försvaret).
Senast redigerad av Jenny9 2020-04-17 kl. 00:08.
Citera
2020-04-17, 00:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
De borde fixat en till Adam Alsing kan man ju tycka....

Vem är "de"? Syr de masker till alla eller specifikt till vårdpersonalen?
Citera
2020-04-17, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
https://www.mellanbygden.nu/mellanbygden/man-drabbas-hardare-av-coronaviruset/reptcx!CXWnsgG4lLeguCbGrg0adg/

I artikeln här har du lite blandade förklaringar varav en grundar sig i detta med ACE-2 receptorer, som är de receptorer som viruset binder till.
En överläkare på Karolinska säger i artikeln att det kan vara en möjlig förklaring till varför män insjuknar hårdare (och mer i vissa fall, dock ej bevisat gällande Coronan än eftersom testningen är rätt sparsam i Sverige). Detta beror då på att män har fler av dessa receptorer än kvinnor.
Artikeln är även inne på att kvinnor generellt har bättre immunförsvar till att hantera luftvägsinfektioner, det är dock ingenting jag har läst mer om och väljer därmed att inte kommentera det.

Det var lite tunt kan jag tycka. Men Ace-2 skulle kunna förklara varför det globalt sätt är mest män som drabbas. Men visst det är ju en teori,

rökning och högt blodtryck har jag även hört som förklaring (passar ju bra på kina och sars bla, typ 3% kvinnor röker och typ 60-70% män där, kineserna är ju lite luriga dock, men de har säkert goda skäl) men det passar sämre på sverige tex.

Tvätta händerna kan definitft vara en faktor (evulotions biologi), om det nu är en stor källa till smittospridning.

Men det bygger på att smittan inte är oproportionerligt spriden mellan könen, som bland de som testats i usa,

där verkar dock fettma.., vara ett bidragande problem (enligt någon läkare som besvarade frågor på reddit)

Aja återstår väll att se om där kommer lite masstester även i sverige. Har för mig att norge redan börjat.

Tror dock att vi kommer se samma resultat på smittade som i usa, betende handlar nog inte enbart om handtvätt.att män dör i högre utsträckning tycks vara klarlagt .
Citera
2020-04-17, 00:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vem är "de"? Syr de masker till alla eller specifikt till vårdpersonalen?

Downisarna och sytanterna. De borde fixat en mask till adam alsing
Citera
2020-04-17, 00:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Downisarna och sytanterna. De borde fixat en mask till adam alsing

Varför?
Citera
2020-04-17, 00:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför?

Så hade han inte dött, eller ja, haft lite skydd mot viruset.
Citera
2020-04-17, 01:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Så hade han inte dött, eller ja, haft lite skydd mot viruset.

Du begär rätt mycket av sytanterna och de funktionsvarierade, de ska inte bara kunna sy utan även förutspå döden.
Citera
2020-04-17, 06:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det var lite tunt kan jag tycka. Men Ace-2 skulle kunna förklara varför det globalt sätt är mest män som drabbas. Men visst det är ju en teori,

rökning och högt blodtryck har jag även hört som förklaring (passar ju bra på kina och sars bla, typ 3% kvinnor röker och typ 60-70% män där, kineserna är ju lite luriga dock, men de har säkert goda skäl) men det passar sämre på sverige tex.

Tvätta händerna kan definitft vara en faktor (evulotions biologi), om det nu är en stor källa till smittospridning.

Men det bygger på att smittan inte är oproportionerligt spriden mellan könen, som bland de som testats i usa,

där verkar dock fettma.., vara ett bidragande problem (enligt någon läkare som besvarade frågor på reddit)

Aja återstår väll att se om där kommer lite masstester även i sverige. Har för mig att norge redan börjat.

Tror dock att vi kommer se samma resultat på smittade som i usa, betende handlar nog inte enbart om handtvätt.att män dör i högre utsträckning tycks vara klarlagt .

Ja vi får avvakta och se, det är inte klarlagt i forskarvärlden heller verkar det som. Att män dör i högre utsträckning överallt är det som är klart och tydligt, som du själv påpekat.

Rökning tror jag också har en viss inverkan, det som "sabbar" den teorin är då att i Sverige röker ungefär lika mycket kvinnor som män. Fast, å andra sidan så är utländska män överrepresenterade bland de som avlidit i Sverige.

Jag personligen satsar på de biologiska förklaringar som finns eller eventuellt kan komma att dyka upp, i första hand iallafall. Sekundärt ökar förmodligen olika levnadsvanor risken för att bli svårt sjuk.
Vi vet ju att det är skillnad på män och kvinnor anatomiskt, det är inte orimligt att det påverkar virusets framfart och konsekvenser i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in