• 1
  • 2
2020-03-29, 09:00
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag hörde förut om att regeringen gjort det möjligt för privatpersoner att sälja överskottsel från tex. solceller, till elnätet och få betalt för elen.

Jag tänker att det är simpel matematik som leder fram till ett svar på hur mycket pengar tex. ett vindkraftverk kan skapa på en månad om man säljer el till elnätet privat.

Vad stoppar folk från att köpa billig mark eller fallfärdiga hus för att bygga många små vind och solkraftverk som genererar inkomst genom privat elförsäljning?

Hur mycket får man för elen som försäljare privat?
Senast redigerad av KungPungPat 2020-03-29 kl. 09:03.
Citera
2020-03-29, 09:22
Medlem
Som privatperson (microproducent) får man inte sälja ut mer el till elnätet under ett år än vad man köper in från elnätet.
Citera
2020-03-29, 09:29
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Som privatperson (microproducent) får man inte sälja ut mer el till elnätet under ett år än vad man köper in från elnätet.

Fjantigt!
Det borde jag ha kunnat listat ut att regeringen inte tagit ett beslut om att privatmänniskor ska få tjäna pengar på vindkraft medans rika oljebolag går bankrupt.
Citera
2020-03-29, 09:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Men får man producera mer el ut än man köper in?
Citera
2020-03-29, 09:36
Avstängd
SC430 har vetat detta länge - man sålde en tomt i Fliseryd med juste kraftverk, men man var förbjuden att sälja kraft - klart man kan sälja - till monopolisten OM monopolisten vill köpa - o då köper monopolisten till Det Pris Monopolisten VILL Betala.

Hur är det med den fria företagsamheten - Almqvist o Wiksell hade (vet inte om det finns kvar)
monopol på almanackor - dom ägde således årets 365 dagar + måndag tisdag onsdag torsdag fredag lördag söndag plus de tolv månaderna (o alla namn i namnsdagarna) hur detta nu är möjligt
Citera
2020-03-29, 10:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men får man producera mer el ut än man köper in?
Tanken är att du producerar el för ditt eget behov och säljer ett ev överskott.
Citera
2020-03-29, 10:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tanken är att du producerar el för ditt eget behov och säljer ett ev överskott.
Men när jag sålt av överskottet motsvarande det jag köper in vad händer då med mitt överskott? Går det bara gratis ut på nätet då eller hur fungerar det?
Citera
2020-03-29, 10:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Fjantigt!
Det borde jag ha kunnat listat ut att regeringen inte tagit ett beslut om att privatmänniskor ska få tjäna pengar på vindkraft medans rika oljebolag går bankrupt.
Men du har ju en firma som skulle kunna sälja el

https://www.vattenfall.se/foretag/mi...genproduktion/
Citera
2020-03-29, 10:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Men när jag sålt av överskottet motsvarande det jag köper in vad händer då med mitt överskott? Går det bara gratis ut på nätet då eller hur fungerar det?

Vettigast vore att lagra det istället för aatt skicka ut det på nätet gratis.
Du får göra om det till vätgas och syre och sälja gaserna. Eller ladda elbilar åt folk på din tomt, dra en kabel till grannen och sälja till denne och annat du kan komma på.

Visst alltid förluster med att lagra men hellre det än att skänka överskottet till nätbolagen.
Citera
2020-03-29, 10:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag hörde förut om att regeringen gjort det möjligt för privatpersoner att sälja överskottsel från tex. solceller, till elnätet och få betalt för elen.

Jag tänker att det är simpel matematik som leder fram till ett svar på hur mycket pengar tex. ett vindkraftverk kan skapa på en månad om man säljer el till elnätet privat.

Vad stoppar folk från att köpa billig mark eller fallfärdiga hus för att bygga många små vind och solkraftverk som genererar inkomst genom privat elförsäljning?

Hur mycket får man för elen som försäljare privat?

Det finns några faktorer att ta hänsyn till
Om du ska sälja till din elleverantör är det ju dennes och dom av staten bestämda villkoren som gäller.

Det är svårt att få vindkraft i liten skala att löna sig affärsmässigt. Det beror bl.a. på att man ska upp högt för att få skaplig produktivitet.
https://daidalos-capital.com/wp-cont...1573539577.png

Om du är inriktad på att sälja "svart" och kringgå alla skatter och avgifter, vilket naturligtvis är olagligt, så kan det vara lättare att få det lönsamt. Det förutsätter ju att du har en köpare inom kabelavstånd som är beredd att köpa el av dig som "bara" finns när det blåser tillräckligt mycket.

För att vind ska fungera bra i en nation, som t.ex. Sverige så förutsätter det ju dels att vi har balanskraft (t.ex. vattenkraft) att ta till när det blåser lite i hela landet och dels att detta är osannolikt, eftersom det oftast blåser i delar av landet. I en nation, och med stora effektiva vindkraftverk, blir kalkylen en helt annan. Dessutom samverkar nu Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Holland en hel del. Då blir det "statistiska underlaget" ett helt annat.

Ett stort vindkraftverk kanske levererar 60% av sin maxeffekt i medeltal. Ett litet "på gården", säg ca 20 meter upp, kanske inte levererar mer än 20% av märkeffekten i medeltal. Den stora skillnaden är att högt upp kan man få el även när det inte blåser så mycket, men även att man får mer högre upp när det är "medelvind".

Citera
2020-03-29, 10:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vettigast vore att lagra det istället för aatt skicka ut det på nätet gratis.
Du får göra om det till vätgas och syre och sälja gaserna. Eller ladda elbilar åt folk på din tomt, dra en kabel till grannen och sälja till denne och annat du kan komma på.

Visst alltid förluster med att lagra men hellre det än att skänka överskottet till nätbolagen.
Är det billigare att lagra vätgas än batterier?
Citera
2020-03-29, 14:11
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Är det billigare att lagra vätgas än batterier?

Det är gratis att lagra elenergi i batterier.
Det är batterierna som är svindyra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in