Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Har du mäjligtvis en länk till en svensk sida, eller åtminstone med svensk test? Jag vill bevsara frågorna så korrekt som möjligt.
Kan du berätta mer. För jag känner mig lite vilsen när du säger att man har svårt att beskriva sina känslor. Det tror jag inte att jag har. Eller jag känner att jag måste få veta mer vad det innebär att ha ''Svårt att identifera sina känslor''. Vad innebär det liksom?
Du får lägga ned lite googlingsinsatser så hittar du säkert mer info om alexitymi och tester du kan göra.
Att ha svårt att identifiera känslor betyder att man kan ha känslor inom sig som man inte märker, eller att man inte förstår vad man känner.
Ibland kan det leda till misstolkningar, så att man kanske har en känsla av irritation, men missförstår den och istället tror att man har ont någonstans i kroppen.
När man inte vet vad man känner får man inte samma vägledning i olika situationer som den som inte har alexitymi.
Man kanske träffar en tänkbar partner men är osäker på vad man egentligen tycker om denna person- känner man kärlek, vill man kramas och kyssas, blir man glad eller känner man något annat då den andra personen säger att den tycker om en?
För den som har kontakt med sina känslor flyter sådana situationer på av sig själv, men för den som har alexitymi kan varje steg i relationen till andra innebära massor av funderande och man kanske inte heller kan komma fram till tex.hur man känner inför att kyssa någon, om man egentligen vill det eller ej.
Att ha svårt att beskriva sina känslor hänger samman med att man har svårt att identifiera dem. Om man inte vet hur man känner (eller ens OM man känner nåt), så är det förstås svårt att berätta det med ord.
Alexitymi kan både vara relaterat till autism och ha andra orsaker. Om man fått för lite, eller fel sorts, känslomässigt stöd då man var liten, kan man växa upp till en känslomässigt stympad person. Då är det vanligt att man också har en personlighetsstörning, men undantag finns.
Att som alexitymiker ha lätt att förledas av andra människor och tex.dras in i gemenskaper som är destruktiva för en, eller inleda relationer som man innerst inne kanske inte vill ha, är vanligt. Det beror på att man har en svag känslomässig vägledning från sig själv- man förstår inte när man far illa eftersom man inte känner några känslor, eller inte förstår sina känslor.