• 1
  • 2
2020-03-29, 04:15
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag älskade körsbärslikören och saknar den bittert, den där bleka smaklösa saken dom bytt ut den med ger jag dock inte mycket för.

Romrussin glass är en annan favorit

Okej. Ja, det är rätt intressant hur olika vi är när det kommer till smakpreferenser. Jag älskar oliver, men det finns människor som tycker att oliver är oätliga. Det är något jag aldrig riktigt kommer förstå. Ibland kör jag tapas med ostar, skaldjur, marinerad vitlök och liknande, och då är oliverna ett måste.

Nötter i glass är dock jävligt gott.
Citera
2020-03-29, 04:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Lite som de där likörpralinerna som alltid blir kvar sist i chokladasken för att ingen vill ha dem. Vem kom på den idén egentligen? Hur gott är det att bita i en bitter chokladbit och känna körsbärslikör rinna ut i munnen? Också en rejäl miss smakmässigt, i min åsikt.
Vissa gillar en klapp på axeln, andra en kram - vissa vill inte bli berörda alls. Jag gillar körsbärslikören, lite trängande känsla om man inte är sugen, men när det passar sig (typ med kaffe) så är den ju kanon.
Citera
2020-03-29, 05:26
Medlem
irrelevants avatar
Matlagningskemi i sin enklaste form handlar om att hitta en kombination av ingredienser som korresponderar med våra grundläggande smaksinnen, eller hur man säger. Salt, sött, syrligt, bittert, och umami eller ”savouriness”. Olika ingredienser har dessa förmågorna till olika grad. En tomat är främst syrlig och umami. En mango är framför allt söt. Broccoli har en bitterhet. Osv. Tumregeln för välsmakande mat är att alla dessa finns med på tallriken. Hur du löser det är upp till dig.
Citera
2020-03-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har alltid undrar hur man vet vad som passar till vad, det finns några som jag kom på
anka & apelsin
Vilt & choklad

Finns säkert många flera men hur kommer man fram till dessa kombinationer? Det går slumpmässigt att testa, kanske finns det något sätt att tänka som gör det lättare eller någon litteratur om det?
Man testar.

Smakar det gott så är det bra. Brinner det eller exploderar så är det inte att rekommendera. Smakar det apa så är det väl inte heller någon hit.
Citera
2020-03-29, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Matlagningskemi i sin enklaste form handlar om att hitta en kombination av ingredienser som korresponderar med våra grundläggande smaksinnen, eller hur man säger. Salt, sött, syrligt, bittert, och umami eller ”savouriness”. Olika ingredienser har dessa förmågorna till olika grad. En tomat är främst syrlig och umami. En mango är framför allt söt. Broccoli har en bitterhet. Osv. Tumregeln för välsmakande mat är att alla dessa finns med på tallriken. Hur du löser det är upp till dig.

Bitterhet är inte en grundsmak.
Det är nog beska du tänker på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här