• 1
  • 2
2020-03-28, 21:39
Medlem
rovmuns avatar
Jag har alltid undrar hur man vet vad som passar till vad, det finns ngra som jag kom p
anka & apelsin
Vilt & choklad

Finns skert mnga flera men hur kommer man fram till dessa kombinationer? Det gr slumpmssigt att testa, kanske finns det ngot stt att tnka som gr det lttare eller ngon litteratur om det?
Citera
2020-03-28, 21:41
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har alltid undrar hur man vet vad som passar till vad, det finns ngra som jag kom p
anka & apelsin
Vilt & choklad

Finns skert mnga flera men hur kommer man fram till dessa kombinationer? Det gr slumpmssigt att testa, kanske finns det ngot stt att tnka som gr det lttare eller ngon litteratur om det?

Man smakar och ser vilka som passar och vilka som inte passar?
Citera
2020-03-28, 22:03
Medlem
Citat:
anka & apelsin
Vilt & choklad

Till exempel Pytt i panna med rdbetor. Det passar ihop. Och korv med senap passar ocks ihop. Det handlar om kemi egentligen sgs det.
Citera
2020-03-28, 23:18
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
anka & apelsin
Vilt & choklad

Smakar det gott tillsammans s passar det ihop. Svrare n s r det inte.
Citera
2020-03-28, 23:21
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Folk har provat sig fram, det som smakar bra eller "intressant" ger upphov till nya tekniker och kombinationer.

Som kock r det en stor frdel om man tnjer p grnserna och vgar finna nya metoder.

Sklart r kunskapen om vad som ej gr ihop ocks lika nyttig att ta reda p genom experiment!
Citera
2020-03-29, 01:46
Medlem
Sereenas avatar
Man experimenterar helt enkelt.

Tex om man kokat en gryta s kan man ta en liten skl och testa att ha i en annan krydda som man normalt inte anvnder och se hur det smakar.
Citera
2020-03-29, 03:06
Medlem
deadsets avatar
Choklad och chili r en rtt skum kombination som fungerar. Pepparkaka med delost r ocks en skum kombination, men fungerar helt perfekt.
Citera
2020-03-29, 03:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Choklad och chili r en rtt skum kombination som fungerar. Pepparkaka med delost r ocks en skum kombination, men fungerar helt perfekt.

Frukt/br + chili r ocks gott (tex chiliss med frukt/br som bas och kryddor som tex vanilj, kanel, kardemumma, kryddnejlika och ingefra i olika kombinationer) ringlas med frdel ver glass.

Gravad lax med lime och chili r galet gott.
Citera
2020-03-29, 03:13
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Frukt/br + chili r ocks gott (tex chiliss med frukt/br som bas och kryddor som tex vanilj, kanel, kardemumma, kryddnejlika och ingefra i olika kombinationer) ringlas med frdel ver glass.

Gravad lax med lime och chili r galet gott.

Det dr lter riktigt skumt. Har aldrig testat. Jag kkar knappt glass lngre, men r det ngot jag kommer ihg INTE fungerade fr mig s var det russin i glass. Det var verkligen asvidrigt. Har frvisso aldrig gillat russin, men i kombination med glass s var det extra vidrigt.
Citera
2020-03-29, 03:22
Medlem
deadsets avatar
Lite som de dr likrpralinerna som alltid blir kvar sist i chokladasken fr att ingen vill ha dem. Vem kom p den idn egentligen? Hur gott r det att bita i en bitter chokladbit och knna krsbrslikr rinna ut i munnen? Ocks en rejl miss smakmssigt, i min sikt.
Citera
2020-03-29, 03:37
Medlem
neuron-drones avatar
"Chemistry Of Cooking" finns gratis som PDF p Open Textbook Library.

Det finns en hel del bra litteratur. Jag gillar sjlv den boken.

(Hller tummarna att en gratisfil inte r reklam.)
Citera
2020-03-29, 04:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Lite som de dr likrpralinerna som alltid blir kvar sist i chokladasken fr att ingen vill ha dem. Vem kom p den idn egentligen? Hur gott r det att bita i en bitter chokladbit och knna krsbrslikr rinna ut i munnen? Ocks en rejl miss smakmssigt, i min sikt.

Jag lskade krsbrslikren och saknar den bittert, den dr bleka smaklsa saken dom bytt ut den med ger jag dock inte mycket fr.

Romrussin glass r en annan favorit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in