2020-03-25, 22:26
Medlem
kebbe1666s avatar
Tjena
Jag har velat göra min militärtjänst ett tag nu men eftersom jag har problem med panikångest så har jag inte vågat. Har svårt för att sova borta, det triggar igång min ångest av någon anledning. Det är mitt enda problem.
Men eftersom det är en stor del av utbildningen så är det mitt enda stora problem.

Hur kan jag förbereda mig själv för utbildning och finns det chans att jag kan klara utbildningen? Någon med erfarenhet?

Mvh
Citera
2020-03-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe1666
Tjena
Jag har velat göra min militärtjänst ett tag nu men eftersom jag har problem med panikångest så har jag inte vågat. Har svårt för att sova borta, det triggar igång min ångest av någon anledning. Det är mitt enda problem.
Men eftersom det är en stor del av utbildningen så är det mitt enda stora problem.

Hur kan jag förbereda mig själv för utbildning och finns det chans att jag kan klara utbildningen? Någon med erfarenhet?

Mvh

Jag tycker inte att du ska göra militärtjänst om du har problem med panikångest.

Men du kan ju "prova på" genom att göra ett eget light 3dagars mini gsu, ställer den till det för dig så ska du nog låta bli.

du behöver någon som skäller på dig, och sätter dig under konstant tidspress, Du ska mao vara hunsad och satt på tidspress i stort från morgon 0600 till kväll 22:00. Det är meningen att du ska misslyckas med var och varannan uppgift (därav någon som skäller på dig).

Du får gärna bli kall och blöt en period, större delen av dan ska va ute i det fria, (att lära sig marschera och att stå i enskild ställning osvosv. , du behöver ett par nya kängor (det är inte skönt för fötterna, minns själv att jag var tvungen att krypa på alla fyra natt 2 på logementet för att urinera, fötterna gjorde för ont att stå på)

rekomenderar 3 dagar, utmattning och "viss sömnbrist" blir ett bra stresstest. sen behöver du en hyffsat obekväm säng och stickig filt att lånesova i, madrass på golvet duger nog.

Lycka till, Militärtjänst var en underbar tid, låter kanske inte som det, men det var det.

edit , minns jag rätt så tappade vi 4 personer ur "vår grupp" om ca 25pers under första veckan, och det va låååångt ifrån någon full metal jacket behandling vi utsattes för.
Senast redigerad av slö 2020-03-25 kl. 22:44.
Citera
2020-03-25, 22:44
Medlem
Har du ångestproblematik är du antagligen för klipsk för militärutbildning. Det är bara sopor och möpar som söker sig till försvaret. Gör något vettigt av ditt liv istället.
Citera
2020-03-25, 22:48
Medlem
Legionariis avatar
Prova med att fokusera på din andningen när du lägger dig och sover, tänk dig en pyramid. När du andas ut, faller pyramiden ihop, när du andas in, byggs den upp. Fokusera enbart på detta när du känner att ångesten sätter in, följ den med hela ditt medvetande.

Men som ovan skrivit, så kan du också prova på att sova ute i naturen i något dygn med ett tält eller liknande. Försök och ha något som du tröttar ut dig med under dagen; Du kommer ändå konstant behöva hålla på under GMU med diverse saker som tar fokus ifrån ångesten, vapenvård, vart du har dina saker etc. Enbart detta kan hjälpa, då du "tröttar ut" din hjärna, du orkar helt enkelt inte fokusera på något annat än sömn efter en lång dag av att hinderbanor, vapenvård etc.
Citera
2020-03-25, 23:35
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Prova med att fokusera på din andningen när du lägger dig och sover, tänk dig en pyramid. När du andas ut, faller pyramiden ihop, när du andas in, byggs den upp. Fokusera enbart på detta när du känner att ångesten sätter in, följ den med hela ditt medvetande.

Men som ovan skrivit, så kan du också prova på att sova ute i naturen i något dygn med ett tält eller liknande. Försök och ha något som du tröttar ut dig med under dagen; Du kommer ändå konstant behöva hålla på under GMU med diverse saker som tar fokus ifrån ångesten, vapenvård, vart du har dina saker etc. Enbart detta kan hjälpa, då du "tröttar ut" din hjärna, du orkar helt enkelt inte fokusera på något annat än sömn efter en lång dag av att hinderbanor, vapenvård etc.
Håller med ovanstående. Det är 50/50 om det kommer att gå bra. Antingen kommer pressen att öka din ångest eller så kommer du inte ha tid att känna efter. Tycker att du ska försöka
Citera
2020-03-26, 00:33
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Håller med ovanstående. Det är 50/50 om det kommer att gå bra. Antingen kommer pressen att öka din ångest eller så kommer du inte ha tid att känna efter. Tycker att du ska försöka

Exakt hur kommer du fram till en statistisk sannolikhet på 50 procent? Bara för att det är två alternativ är det inte automatiskt lika stor chans för dem bägge.
Citera
2020-03-26, 00:42
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Du kan ju prova att gå med i scouterna, då får du sova borta i tält ute i skogen bl a.
Citera
2020-03-26, 18:04
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Exakt hur kommer du fram till en statistisk sannolikhet på 50 procent? Bara för att det är två alternativ är det inte automatiskt lika stor chans för dem bägge.
Jag höftade det eftersom inget av alternativen kändes mer troligt än det andra. TS är nog bäst lämpad att bedöma risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in