• 1
  • 2
2020-03-25, 21:38
Medlem
Hej! Jag tänkte att jag berättar lite om mig själv till att börja med. Jag är idag 35 år och har två pojkar en är 17 och en 15 år, jag har alltid klarat mig själv och alltid varit väldigt skötsam. Jag har ett bra jobb och är väldigt framgångsrik i både privat och jobb mäsigt.
För 7 år sedan fik jag ryggskott som sedan blev till ett diskbråck och smärtan var fruktansvär. Jag fick välja mellan att operera eller smärtstillande och jag valde den enkla vägen smärtstillande. Jag var väldigt naiv och dum som inte alls tänkte på att jag kunde bli beroende, hadde inga erfarenheter. Jag hadde aldrig tidigare använt mediciner för något annat en antibiotika och Alvedon, alldrig knarkat. Jag dricker inte ens alkhol och om ni undrar varför så kan jag förklara att jag är errad från min barndom. Efter 4 månader av Tramadol blev jag väldigt sjuk och tog mig till VC och fick ut mer av Tramadol och den här gången ville läkaren att jag skulle trappa upp. Jag vet att många av er kommer tycka att jag är helt dum i huvudet men jag fatta inte att jag var beroende fören efter 8 månader senare. Jag valde att fortsätta ta Tramadol för att jag inte klarade av abstinensen och för andra skäl. Efter 7 år var jag uppe i 600 mg om dagen, deprimerad, ingen livs lust och helt avstängd känslomässigt. Nu vill jag inget annat en att sluta men jag klarar inte av absen, den är fruktansvärd. Jag har trappat ner till 250 mg om dagen och mår skit, kan knappt ta mig till toaletten. Jag har valt att gå av från 200 mg nästa vecka då jag känner att jag bara förlänger smärtan. Jag vill ha hjälp hur ni andra kunde sluta med Tramadol och vad man kan ta för att dämpa abseb första två veckor? Hur länge tror ni jag kommer vara sjuk? När kände ni att ni kunde gå tillbaka till vardagen?
Snälla!! Inga dumma kommentarer som trycker ner en.
Citera
2020-03-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossan.84
Hej! Jag tänkte att jag berättar lite om mig själv till att börja med. Jag är idag 35 år och har två pojkar en är 17 och en 15 år, jag har alltid klarat mig själv och alltid varit väldigt skötsam. Jag har ett bra jobb och är väldigt framgångsrik i både privat och jobb mäsigt.
För 7 år sedan fik jag ryggskott som sedan blev till ett diskbråck och smärtan var fruktansvär. Jag fick välja mellan att operera eller smärtstillande och jag valde den enkla vägen smärtstillande. Jag var väldigt naiv och dum som inte alls tänkte på att jag kunde bli beroende, hadde inga erfarenheter. Jag hadde aldrig tidigare använt mediciner för något annat en antibiotika och Alvedon, alldrig knarkat. Jag dricker inte ens alkhol och om ni undrar varför så kan jag förklara att jag är errad från min barndom. Efter 4 månader av Tramadol blev jag väldigt sjuk och tog mig till VC och fick ut mer av Tramadol och den här gången ville läkaren att jag skulle trappa upp. Jag vet att många av er kommer tycka att jag är helt dum i huvudet men jag fatta inte att jag var beroende fören efter 8 månader senare. Jag valde att fortsätta ta Tramadol för att jag inte klarade av abstinensen och för andra skäl. Efter 7 år var jag uppe i 600 mg om dagen, deprimerad, ingen livs lust och helt avstängd känslomässigt. Nu vill jag inget annat en att sluta men jag klarar inte av absen, den är fruktansvärd. Jag har trappat ner till 250 mg om dagen och mår skit, kan knappt ta mig till toaletten. Jag har valt att gå av från 200 mg nästa vecka då jag känner att jag bara förlänger smärtan. Jag vill ha hjälp hur ni andra kunde sluta med Tramadol och vad man kan ta för att dämpa abseb första två veckor? Hur länge tror ni jag kommer vara sjuk? När kände ni att ni kunde gå tillbaka till vardagen?

Hallå där, jag minns tillbaka på dom gamla tiderna när jag tuggade tramadol. Var väl runt 4-5 år sedan men minns att jag låg på 600mg doser och ända upp emot 1-2 gram vissa dagar, sjukt var det.

Jag förstår att abstinensen måste vara riktigt jobbig också, jag har haft två tunga perioder med tramadol avtändning, skulle säga att i snitt så är det dag 21 du nästan är helt symptomfri (extrema orkeslöstheten borta osv). Detta är ju dock min egna erfarenhet.

har dock blivit återhämtad på 14 dagar med, så skulle säga 14-21 dagar kan du vara helt återhämtad.

Bästa sättet för dig helt ärligt talat är att byta ut tramadolen mot cannabis, sedan slutar du med cannabisen som kmr vara mycket lättare att bryta.

Det är mitt bästa tips, flashback kan hjälpa dig beställa hem weed säkert och luktfritt. Det är mina bästa råd om du inte pallar härda ut, jag har dock aldrig härdat ut tram och skulle förmodligen inte klara av det. Men du kan ju också börja med att trappa ner 100 mg i veckan, hur många mg står du på nu?
Citera
2020-03-25, 22:18
Medlem
Sök till öppen vården i den staden du bor i och be dom hjälpa dig med ett nedtrappnings schema. Sänk med 50mg varje vecka och ta dag för dag så kommer du se att det blir bättre.
Enligt mig är detta enda sättet för dig att bli ren.
Citera
2020-03-26, 05:23
Medlem
7 år på Tramadol, vill verkligen inte skrämma dig men du har en riktig resa framför dig. I tråden skriver man att du är frisk efter tre veckor, nej, det kommer du verkligen inte att vara. Möjligtvis de flesta fysiska symtomen men gosse, psyket tar tid att reparera. Nu vet jag inte vad du jobbar med men förbered dig på sjukskrivning, du ska vara glad om du tar dig upp från soffan de första veckorna. Jag har imorgon varit ren från opiater i 100 dagar och är långt ifrån återställd, orkar du så läs min tråd. Ett stort lycka till, har du viljan så är du tillbaka på banan inom några månader.
Citera
2020-03-26, 09:23
Medlem
PappaTribes avatar
Sjukskriv dig, hoppa av rakt av, kasta/lämna tillbaka alla piller, spara kartongen och ge den ett fuck you varje gång du ser den.

Du kommer ha ett helvete första veckan eller två, tredje veckan en svag lättnad av att de värsta fysiska besvären är över.

Efter en månad ungefär gick jag runt som i ett vakuum ända emotionella känslan jag kunde uppnå var obryddhet och irritation.

Ät regelbundet även om du inte har aptit, drick mycket vatten, varma bad, svettas mycket.
Ta hjälp av familj och nära och kära, prata mycket med folk även om du absolut inte orkar. Onyttigheter som fet mat, chips, godis osv är lättare att få ner när man mår som värst.
Få människor i din närhet att förstå att du kommer vara sjukast i världen för det är så det känns.

De värsta symptomen jag hade var myrkrypningar, svettningar, frossa, kramper, huvudvärk, illamående, diarré och dödslängtan men vill man bli av med skiten så måste man härda ut och man måste förstå att det kommer gå över tillslut även om det inte känns så i stunden, var disciplinerad.

Ha en ask Dimor (mot diarré för de värsta rinningarna) hemma men ta inte mer än 2 piller om dagen för om du tar mer kan du förlänga abstinensen ytterligare.

Gör något monotomt när det är som värst typ trumma i bordet, ligg och sparka i luften osv.
Jag blev hjälpt mycket av att kolla motivationfilmer även om det låter löjligt, var inte rädd för att gråta och be om hjälp.

Jag skulle säga att jag vart helt återställd efter ca 3 månader men det är ju olika, du kommer vara sugen på att ta saker under tiden men gör absolut inte det för då är du tillbaka på ruta ett.

Försök att se fram emot:
Bättre luktsinne
Bättre syn
Vakna upp utan att må skit
Allt smakar mycket mer och godare
Inga skamkänslor att ha droger i systemet
Ekonomi
Finns säkert mer att tillägga här.

Fråga på i tråden eller i pm om du vill ha mer information, finns andra trådar du kan ta hjälp utav också.
Senast redigerad av PappaTribe 2020-03-26 kl. 09:47.
Citera
2020-03-26, 21:23
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossan.84

Hade jag varit du hade jag skaffat Lyrica och gått på en vecka. Tar bort abstinensen helt i stort sett, men då måste man vara försiktig så man inte blir beroende av Lyrica istället, för den ATn är fan så mkt värre än Tramadol.

Skaffa annars Loperamid (Dimor) och käka en karta om dagen. Lugnar både magen och abstinensen i sig.

Även Postafen, Ondansetron eller Primperan om du kan få tag i det får bort illamåendet.

Annars är det mest tid, engagemang och kontinuitet som hjälper i detta. Önskar dig all lycka till!
Citera
2020-03-26, 21:51
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Hade jag varit du hade jag skaffat Lyrica och gått på en vecka. Tar bort abstinensen helt i stort sett, men då måste man vara försiktig så man inte blir beroende av Lyrica istället, för den ATn är fan så mkt värre än Tramadol.

Skaffa annars Loperamid (Dimor) och käka en karta om dagen. Lugnar både magen och abstinensen i sig.

Även Postafen, Ondansetron eller Primperan om du kan få tag i det får bort illamåendet.

Annars är det mest tid, engagemang och kontinuitet som hjälper i detta. Önskar dig all lycka till!
Jag tycker du ska vara försiktig med att rekommendera narkotikaklassade/beroendeframkallande mediciner. Det är ingen bra idé och jag tror de flesta som frågar om råd, för att tackla missbruk, är kompetenta nog att googla upp den typer av lösningar. Jag kan helt enkelt bara se risker med den sortens rekommendationer.

Och jag tror verkligen att du menar väl och verkar vara aktiv på den här avdelningen just för att du vill hjälpa andra.
Citera
2020-03-26, 22:21
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag tycker du ska vara försiktig med att rekommendera narkotikaklassade/beroendeframkallande mediciner. Det är ingen bra idé och jag tror de flesta som frågar om råd, för att tackla missbruk, är kompetenta nog att googla upp den typer av lösningar. Jag kan helt enkelt bara se risker med den sortens rekommendationer.

Och jag tror verkligen att du menar väl och verkar vara aktiv på den här avdelningen just för att du vill hjälpa andra.

Det har du rätt i. Varför jag rekommenderar tex. Lyrica är för att det hjälpte mig bli av med mitt Oxy missbruk. Det tog bort i stort sett hela avtändningen. Det är få förunnat att bara med hjälp av avhållsamhet gå CT och sen kliva av för gott. Därför jag kommer med mina råd som har fungerat för mig.

Men jag skriver också att TS bör vara försiktig om han tar Lyrica just för beroenderisken, men jag förstår vad du menar
Citera
2020-03-27, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hallå där, jag minns tillbaka på dom gamla tiderna när jag tuggade tramadol. Var väl runt 4-5 år sedan men minns att jag låg på 600mg doser och ända upp emot 1-2 gram vissa dagar, sjukt var det.

Jag förstår att abstinensen måste vara riktigt jobbig också, jag har haft två tunga perioder med tramadol avtändning, skulle säga att i snitt så är det dag 21 du nästan är helt symptomfri (extrema orkeslöstheten borta osv). Detta är ju dock min egna erfarenhet.

har dock blivit återhämtad på 14 dagar med, så skulle säga 14-21 dagar kan du vara helt återhämtad.

Bästa sättet för dig helt ärligt talat är att byta ut tramadolen mot cannabis, sedan slutar du med cannabisen som kmr vara mycket lättare att bryta.

Det är mitt bästa tips, flashback kan hjälpa dig beställa hem weed säkert och luktfritt. Det är mina bästa råd om du inte pallar härda ut, jag har dock aldrig härdat ut tram och skulle förmodligen inte klara av det. Men du kan ju också börja med att trappa ner 100 mg i veckan, hur många mg står du på nu?

Tack snälla för ditt svar!!
Jag har trappat ner från 600 mg om dagen till 300, när jag trappat ner till 200 mg är planen att gå av helt.
Citera
2020-03-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Sök till öppen vården i den staden du bor i och be dom hjälpa dig med ett nedtrappnings schema. Sänk med 50mg varje vecka och ta dag för dag så kommer du se att det blir bättre.
Enligt mig är detta enda sättet för dig att bli ren.
Hej! Tack för ditt svar. Jag har trappat ner från 600mg till 300 mg. Jag har redan nu en hemsk abstinensen och därför vill jag avsluta nedtrappningen när jag trappat ner till 200 mg. Jag känner bara att jag förlänger smärtan om jag ska trappa ner till 50 mg. Min största önskan är att Sluta så snabbt som möjligt.
Citera
2020-03-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppfullt
7 år på Tramadol, vill verkligen inte skrämma dig men du har en riktig resa framför dig. I tråden skriver man att du är frisk efter tre veckor, nej, det kommer du verkligen inte att vara. Möjligtvis de flesta fysiska symtomen men gosse, psyket tar tid att reparera. Nu vet jag inte vad du jobbar med men förbered dig på sjukskrivning, du ska vara glad om du tar dig upp från soffan de första veckorna. Jag har imorgon varit ren från opiater i 100 dagar och är långt ifrån återställd, orkar du så läs min tråd. Ett stort lycka till, har du viljan så är du tillbaka på banan inom några månader.

Hej! Tack snälla för ditt svar. Jag läste din tråd och måste säga att du är Otroligt stark som har kämpat dig igenom detta hemska missbruk. All lycka till dig och tack för att du tog dig tiden att skriva till mig.
Citera
2020-03-27, 03:10
Medlem
V-rocks avatar
Du har tagit ett bra beslut.

Jag har själv haft ett missbruk. Började med föreskriven medicin så vet att det kan vara ett helvete. Nuförtiden tar jag den medicin som staten ger mig och har ett helt vanligt liv. Men tråden handlar inte om mig. Skriver bara min bakgrund så du ska förstå att jag inte skriver utan erfarenhet.

Sjukvården har enheter som hjälper patienter som upplever att dom hamnar i ett missbruk/beroende av medicinen dom får. För du har bara fått din medicin via vården vad jag förstått? Sök på läkemedelsberoende på Vårdguiden och se vad din region erbjuder. Du har inget att skämmas över och har all rätt i världen att få hjälp. I till exempel Stockholm har dom en enhet som bara jobbar med din typ av problem och den hjälpen finns nog på andra håll med. I vilket fall som helst har din vårdcentral skyldighet att hjälpa dig. Det är mycket lättare att bli fri om man får hjälp och stöd av människor som kan det här. Du kanske behöver samtalsterapi för att kämpa dig igenom detta. Du kanske också behöver medicinering när du har slutat. Tramadol sliter på psyket och seratoninet. Fråga något du vill veta.

Åter igen. Bra beslut. Men gör inte det här på egen hand hemma utan någon som kan hjälpa och stödja dig längs vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in