2020-03-25, 10:07
Medlem
Hej,

Jag skall snart köpa bostad och börjat fundera på hur jag kan få så pass högt lån som möjligt.
Idag får jag låna ca 1.9miljoner kronor med en lön på ca 36k och en kontantinsats på 350k (enligt bolånekalkyl). Har pluggat data på universitetet och har jobbat i snart 1 år om det har någon betydelse.

Nu till min fråga. Om jag har en medlåntagare med tillgångar på några miljoner knappt utan skuld och andra lån. Hur mycket skulle det boosta mitt potentiella lån? Förstår att många parametrar vägs in...

Måste finnas någon på FB med egen erfarenhet av medlåntagare (antingen varit eller haft). Kom gärna med input
Citera
2020-03-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumet
Hej,

Jag skall snart köpa bostad och börjat fundera på hur jag kan få så pass högt lån som möjligt.
Idag får jag låna ca 1.9miljoner kronor med en lön på ca 36k och en kontantinsats på 350k (enligt bolånekalkyl). Har pluggat data på universitetet och har jobbat i snart 1 år om det har någon betydelse.

Nu till min fråga. Om jag har en medlåntagare med tillgångar på några miljoner knappt utan skuld och andra lån. Hur mycket skulle det boosta mitt potentiella lån? Förstår att många parametrar vägs in...

Måste finnas någon på FB med egen erfarenhet av medlåntagare (antingen varit eller haft). Kom gärna med input

Dom bryr sig väldigt lite om tillgångar. Dom vill se vad din medlåntagare har för lön och egna skulder. Jag har varit medlåntagare. Det gäller samma parametrar som när du är sambo med någon.

Dom vill se att ni klarar den löpande kostnaden för ett lån. Detta utan att nalla på tillgångar.
Citera
2020-03-25, 10:15
Medlem
tnems avatar
Du "måste" ha en kontantinsatts på 15%, så för att få låna mer behöver gå in med mer kapital.
Sedan så är det 4.5 ggr årslönen reglen som gör att amoteringstakten ökar.
Citera
2020-03-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Dom bryr sig väldigt lite om tillgångar. Dom vill se vad din medlåntagare har för lön och egna skulder. Jag har varit medlåntagare. Det gäller samma parametrar som när du är sambo med någon.

Dom vill se att ni klarar den löpande kostnaden för ett lån. Detta utan att nalla på tillgångar.

Okej. Tack för input
Citera
2020-03-25, 13:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Exakt detta! Multimiljonärer utan lön får i princip nobben när de vill ta bolån!
Citera
2020-03-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt detta! Multimiljonärer utan lön får i princip nobben när de vill ta bolån!

Intressant. Dock lite konstigt, borde inte tillgångar ha ganska stor påverkan på lånet?

I mitt fall ganska bra dock. Min medlåntagare nästan dubblar medellönen och ej belånad förutom hus köpt 1995.
Citera
2020-03-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milleniumet
Intressant. Dock lite konstigt, borde inte tillgångar ha ganska stor påverkan på lånet?

I mitt fall ganska bra dock. Min medlåntagare nästan dubblar medellönen och ej belånad förutom hus köpt 1995.

Då blir det inge problem att ta lån. Dock behöver dom räkna med att han har 2 bostäder.
Citera
2020-04-02, 14:47
Medlem
Men går någon bank med på detta såvida inte medlåntagaren är sambo? Särfall brukar vara barn under 30 som är studenter och där föräldrar går in som medlåntagare. Vilken bank är mest flexibel?
Citera
2020-06-04, 14:09
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riley1512
Men går någon bank med på detta såvida inte medlåntagaren är sambo? Särfall brukar vara barn under 30 som är studenter och där föräldrar går in som medlåntagare. Vilken bank är mest flexibel?
Den bank jag jobbar på som kredithandläggare, godtar inget annat än föräldrar och partners som medlåntagare, precis som du skriver. Kan tänka mig att de flesta banker tänker likadant.
Citera
2020-06-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riley1512

Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Den bank jag jobbar på som kredithandläggare, godtar inget annat än föräldrar och partners som medlåntagare, precis som du skriver. Kan tänka mig att de flesta banker tänker likadant.
Precis som ni skriver. Dom flesta bankerna går med på att förälder är medlåntagare om barnet är student/nyligen kommit ut i arbetslivet. Det banken tittar på är att barnet har en rimlig chans att stå på lånen själv inom något år. Så i TS fall kan det bli problem, då personen i fråga redan har utbildning och en helt ok lön. Att lönen ska mer än fördubblats inom rimlig tid är inte troligt, därför skulle jag tippa på avslag.
Skaffa en sambo istället, bästa rådet om du vill köpa dyr lgh!

Varför köpa dyrare än du har råd med är väl följdfrågan? Även om nu banken skulle gå med på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in