• 1
  • 2
2020-03-25, 02:01
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Läste ikväll ett underhållande inlägg här i forumet som jag tänkte att vi kunde reducera ad absurdum (pun intended).
Citat:
OM du har två kulor på golvet Den ena ligger still o den andra rullar du förbi den stillastående. Så är dom aldrig jämsides Den passerar men är alltid lite före eller lite efter. Aldrig jämsides. Ska dom vara jämsides så MÅSTE dom stå still.

Själv ser jag det som ofrånkomligt att kulorna vid någon mellanliggande tidpunkt av passagen varit exakt jämsides,
Men då det uppenbarligen går att tänka annorlunda är det intressant att se hur resonemangen ser ut.

Hur tänker ni här?
Citera
2020-03-25, 02:05
Medlem
Klart dom varit exakt jämsides vid något tillfälle.

Något jag tycker är konstigare är dock att kasta en boll mot väggen, i praktiken studsar den tillbaka men i matematiken borde den aldrig röra vid väggen - dela avståndet med hälften hela tiden så kommer bollen aldrig att röra vid väggen.

Iofs kan man säga samma sak om din metod, kulan borde alltid vara bakom den andra om man delar avståndet med hälften hela tiden
Senast redigerad av Slippos 2020-03-25 kl. 02:07.
Citera
2020-03-25, 02:08
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Man kan absolut tänka felaktigt och inte begripa svenska språket. Kan två löpare inom ex. 100m sprint inte ligga jämsides?
Citera
2020-03-25, 02:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos

Något jag tycker är konstigare är dock att kasta en boll mot väggen, i praktiken studsar den tillbaka men i matematiken borde den aldrig röra vid väggen - dela avståndet med hälften hela tiden så kommer bollen aldrig att röra vid väggen.

Iofs kan man säga samma sak om din metod, kulan borde alltid vara bakom den andra om man delar avståndet med hälften hela tiden

Förstår att du försöker verka smart och djup... Men vart får du dela med hälften ifrån?
Citera
2020-03-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Förstår att du försöker verka smart och djup... Men vart får du dela med hälften ifrån?

Jo men om du kastar bollen från en meters avstånd mot en vägg, dela avståndet hela tiden så kommer bollen aldrig fram till väggen.

1meter > 0.5m > 0.25m > 0.125m etc etc

Förövrigt är jag inte smart, snarare tvärtom
Citera
2020-03-25, 02:24
Medlem
WalterPinkmanBitchs avatar
Citat:
Jo men om du kastar bollen från en meters avstånd mot en vägg, dela avståndet hela tiden så kommer bollen aldrig fram till väggen.

Vad har det med saken att göra att dela avståndet på mitten?
Säg att det är en meter till väggen. Bollen kastas, kraften tar den fram till väggen. Delar man upp sträckan i exempelvis 0.5+0.25+0.25 så är det fortfarande en meter. Fysikens lagar säger att bollen flyger tills en annan kraft stoppar den, alltså når bollen fram till väggen.
Citera
2020-03-25, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har jag tvekat?

De vet jag inte,ville väl rätta dig om så var fallet

Citat:
Ursprungligen postat av WalterPinkmanBitch
Vad har det med saken att göra att dela avståndet på mitten?
Säg att det är en meter till väggen. Bollen kastas, kraften tar den fram till väggen. Delar man upp sträckan i exempelvis 0.5+0.25+0.25 så är det fortfarande en meter. Fysikens lagar säger att bollen flyger tills en annan kraft stoppar den, alltså når bollen fram till väggen.

Bollen nuddar aldrig väggen om du hela tiden halverar sträckan inom matematiken, vad fysikens lagar säger är en annan sak.
Citera
2020-03-25, 02:54
Medlem
Citat:

Kasta boll! Gnöff. Har du aldrig läst om sköldpaddan och haren som sprang ikapp?
Citera
2020-03-25, 03:01
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
De vet jag inte,ville väl rätta dig om så var fallet

Bollen nuddar aldrig väggen om du hela tiden halverar sträckan inom matematiken, vad fysikens lagar säger är en annan sak.

Det du missar är att även bollen har en storlek. Så säg att bollens radie är 5 cm.

Om vi då från ett avstånd på 4 meter kastar bollen mot väggen och att avståndet mellan centrum på bollen och väggen hela tiden halveras:

400 cm -> 200 cm -> 100 cm -> 50 cm -> 25 cm -> 12.5 cm -> 6.25 cm -> 3.125 cm... OOPS avståndet mellan centrum av bollen och väggen är mindre än bollens radie.
Senast redigerad av NormanRosemont 2020-03-25 kl. 03:06.
Citera
2020-03-25, 03:07
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:

Det där är dock ett exempel som används för att påvisa hur fel det kan bli om matematik tillämpas felaktigt, du har missuppfattat det.

Om du använder matte korrekt kan du beskriva bollens väg fram till väggen, dess studs och sedan dess väg efter studsen.

//Tripportreat
Citera
2020-03-25, 03:32
Medlem
DURN80s avatar
Ingenting står stilla. Objekt som vid något tillfälle befinner sig bredvid varandra, är vid det tillfället jämsides.
Citera
2020-03-25, 04:47
Medlem
För att kulorna ska vara jämsides måste dom ligga still. Den passerar utan att någonsin vara exakt jämsides. Hur länge är dom annars jämsides om dom inte ligger still? Ingen tid alls. Alltså aldrig.
Tänk dig , rent hypotetiskt, att du kastar en boll exakt rakt upp i luften.
Den kommer att Stiga o Stiga, för att sedan tappa fart o börja dala mot marken.
För att den ska ändra riktning från uppåt till nedåt måste den ju stanna i luften.
Den står aldrig still.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in