2020-03-23, 13:08
Medlem
Hej

Jag köper och säljer lite saker privat på blocket.
Dessutom händer det att man lånar ut pengar och tar emot.
Ofta via swish men även kontant och då händer det ju att man sätter in pengar via insättningsautomat.

Frågan är om dessa inbetalningar kan bli problem?
Granskas mina konton och kommer jag behöva skatta för dessa om jag inte har kvitton?

Jag har bara gjort något enstaka jobb än så länge och har förlängt räkneskapsår.
Citera
2020-03-23, 13:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Hej

Jag köper och säljer lite saker privat på blocket.
Dessutom händer det att man lånar ut pengar och tar emot.
Ofta via swish men även kontant och då händer det ju att man sätter in pengar via insättningsautomat.

Frågan är om dessa inbetalningar kan bli problem?
Granskas mina konton och kommer jag behöva skatta för dessa om jag inte har kvitton?

Jag har bara gjort något enstaka jobb än så länge och har förlängt räkneskapsår.

Om du köper och säljer saker i syfte att tjäna pengar ska det beskattas, ja.
Citera
2020-03-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du köper och säljer saker i syfte att tjäna pengar ska det beskattas, ja.
I enstaka fall är det så. Men det händer ibland att man i slutet av månaden har för lite pengar och säljer av något man egentligen inte vill och så köper man tillbaka den senare.

Frågan är egentligen om mitt konto kommer att granskas lr om jag borde ta såna saker kontant?!
Citera
2020-03-23, 13:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
I enstaka fall är det så. Men det händer ibland att man i slutet av månaden har för lite pengar och säljer av något man egentligen inte vill och så köper man tillbaka den senare.

Frågan är egentligen om mitt konto kommer att granskas lr om jag borde ta såna saker kontant?!

Ja, om du har otur så blir det så. Sedan räknar skatteverket ut att du de senaste året haft samma inkomst som din bästa månad, lägger på 500 % för säkerhets skull, men kontant och använt kontanterna till lyxkonsumtion som sprit och horor. Du ska sedan bevisa att du inte supit upp pengarna.

Det håller såklart inte i rätten men de har mätt ut alla dina tillgångar och satt dig i personlig konkurs långt innan dess.

Som småföretagare kan man i princip inte ha några affärer som syns på de privata bankkontot. Det beror ju lite på vad du sysslar med. Om du bara gör jobb åt företag så flyter en sådan upptaxering inte så långt. Om du däremot sysslar med någon form av handel ligger du pyrt till.
Citera
2020-03-23, 15:44
Medlem
Skaffa ett konto som är för firman med ett separat swish nr till så slipper du fundera.
Citera
2020-03-23, 17:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Skaffa ett konto som är för firman med ett separat swish nr till så slipper du fundera.

Det är nog det enda vettiga. Nordea tar 500 kr per år och 2 kr/swish för denna tjänst.
Nu är det en enda soppa. Skickar min kompis över 500 till mig på min swish hamnar det bland inbetalningar i min enskilda firma.
Att bevisa för skatteverket vilket som är vilket.. är ett jobb jag inte vill ha.
Citera
2020-03-23, 17:41
Medlem
Okej åfan, jobbigt..
Men kollar dom som regel ens konto varje år?

Så det är alltså bättre att skaffa ett företagskonto?
Och då kollar dom inte ens personkonto?

Jag är dessutom anställd så min huvudinkomst kommer ju därifrån.
Senast redigerad av Sesamevil 2020-03-23 kl. 17:45.
Citera
2020-03-23, 18:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Okej åfan, jobbigt..

Det krävs en del innan dom går in och kollar konton.
Bra för ens egen del att man håller isär privat och firma swish. Det kommer att stå en markering på firma swish och dessutom börjar dom med numret med 123.
Citera
2020-03-23, 18:38
Medlem
Citat:
Okej åfan, jobbigt..

Det är så gott som riskfritt när du har en fast huvudinkomst. Det ska till en brottsmisstanke eller en konstig deklaration för att swish eller konton ska kollas. Eller att nån avundsjuk "vän" eller granne anmäler.
Swish kollas knappt idag, men det kommer att bli mer koll där framöver Kontanter är givetvis det bästa så länge som man undviker insättningsautomater.
Citera
2020-07-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är så gott som riskfritt när du har en fast huvudinkomst. Det ska till en brottsmisstanke eller en konstig deklaration för att swish eller konton ska kollas. Eller att nån avundsjuk "vän" eller granne anmäler.
Swish kollas knappt idag, men det kommer att bli mer koll där framöver Kontanter är givetvis det bästa så länge som man undviker insättningsautomater.

Okej tack!

Men om man kanske sätter in 10000kr via insättningsautomat 1, max 2 ggr på ett år som man sparat under kudden skulle de vara riskfritt?
Citera
2020-07-14, 16:45
Medlem
Citat:
Okej tack!

Men om man kanske sätter in 10000kr via insättningsautomat 1, max 2 ggr på ett år som man sparat under kudden skulle de vara riskfritt?

Skulle tro att det är rätt lugnt om du inte har något annat som uppmärksammats. Om man är nojig, kan man ju skriva några kvitton på att man sålt en tavla, båt, moped eller nåt annat privat lösöre i rätt prisklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in