2020-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Stina skyter nå 800 skudd i uken, og det viser at hun terper svært mye. Hun sier også at hun er "manisk" på detaljer. Det er også en bra egenskap for skiskyting. Hun har lagt ut bilder av kne med store blåmerker på, og spør om alle får slike.

https://www.instagram.com/p/B-HxdSAJ...ource=ig_embed

Artikkel om dette hos Nrk.
https://www.nrk.no/sport/nilssons-kn...len-1.14960343

Så klart hon gör!

Men detta är en bra poäng:

Citat:
Men det er viktig at hun får skikkelig oppfølging av en god skytetrener, ellers kan hun fort få feil vaner som blir vanskelig å endre på.

Det vet alla som sysslat med nån repetitiv aktivitet och försökt förändra en detalj. Så som en golfsving eller pianoteknik.
Citera
2020-03-25, 19:49
Medlem
Addhocs avatar
Kan inte tänka mig en mer envis jävel än Stina Nilsson så jag är övertygad om att hon inte ger sig förrän hon är uppe bland de ädla medaljerna. När hon bestämmer sig, bestämmer hon sig.
”Hellre dör jag än att förlora”
Citera
2020-03-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det vet alla som sysslat med nån repetitiv aktivitet och försökt förändra en detalj. Så som en golfsving eller pianoteknik.

Vet vi vem killen som var med henne på vallen i Sollefteådräkt är?
Citera
2020-03-25, 20:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men vem vet, det är inte helt osannolikt att hon återvänder till längdskidor också nån gång.
Framtiden får utvisa vad som händer.

Citat:
Stina har varit med i längdlandslaget sedan 2013 och ser det inte som att hon nu lämnar längdskidåkningen.
– Jag vill tacka Svenska Skidförbundet för de här viktiga och roliga åren. Det känns som att jag kommer att få behålla väldigt mycket av längdskidåkningen även framöver, det är ju inte så att jag byter värld helt och hållet. Jag vill gärna se att längdskidåkningen och skidskyttet går lite hand i hand för mig. Min ambition är att vara en minst lika bra skidåkare även fortsättningsvis och att kunna gästspela för min skidklubb IFK Mora på SM-stafetter i framtiden, säger Stina.

https://www.skidor.com/Grenar/langda...nyttmalisikte/
Citera
2020-03-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
https://www.skidor.com/Grenar/langda...nyttmalisikte/

Så Stinas nya satsning är egentligen en egen skidsatsning a la Kalla/Northug förklädd till en skidskyttesatsning
Citera
2020-03-25, 22:20
Medlem
Mer pengar på kontot i en sport där inte bara Norge är med....
Längdåkningen dör ju som sport när det bara är Norge som härskar.
Skidskytte är ju snabbbt och omväxlande och med många ’betalande’ länder, som Tyskland, Frankrike och Italien.....
Citera
2020-03-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
HERREGUD....................

Ja, du har HELT FEL!
Oavsett hur Stinas resultat blir i skidskytte så är det denna väg hon VILL gå.
Det som skulle vara korkat är att inte följa sin egen vilja utan att fortsätta med en gren som hon, tydligen, INTE är motiverad för, iaf inte just nu. Detta för att "tillfredsställa" några nördar i ett litet forum.

Vilka resultat tror du Stina hade presterat nästa säsong om hon inte går in i den med 100% motivation och inställning?

Angående Klüft så hade hon karaktär nog för att vara världens främsta 7-kamperska under många år.
Jag gissar att du grät över hennes framgångar på fri-idrottsarenorna.................

? Det är hundratusentals svenskar som är och kommer vara besvikna ända tills/om hon blir riktigt framgångsrik i skidskytte. Personer med extra stort ansvar och som kan påverka så många människor i stort och smått på ett eller annat sätt, bör inse att ens eget lattjande för att det är kul, sällan bör trumfa en flera hundratusen stor, mångårig och lojal skara inbitna fans.

Tyvärr verkar Stina sälla sig till trion Haag, Kluft och Ekholm där, fast till skillnad från dem älskar jag Stina ändå och hoppas att hon verkligen blir skitbäst och blir en legend med mänger av guld och cuper i två grenar. Det vore något om hon vände på steken lagom till OS! 😁
Citera
2020-03-26, 00:22
Medlem
Skidskyttet kommer ta över intresset från längdåkningen som håller på att självdö. Det är värdelöst med en sport som handlar 2-3 nationer och med 7 norrmän bland de tio första i lopp efter lopp.
Tror det var 29 nationer med i den sista skidskyttestafetten och 11 olika nationer på de 11 första placeringarna i en av de sista individuella loppen.

När SVT tappar längdrättigheterna till betal-tv om ett par år så kommer intresset även i Sverige att störtdyka - och skidskyttet blomstra i Vinterstudion.
Citera
2020-03-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Skidskyttet kommer ta över intresset från längdåkningen som håller på att självdö. Det är värdelöst med en sport som handlar 2-3 nationer och med 7 norrmän bland de tio första i lopp efter lopp.
Tror det var 29 nationer med i den sista skidskyttestafetten och 11 olika nationer på de 11 första placeringarna i en av de sista individuella loppen.

När SVT tappar längdrättigheterna till betal-tv om ett par år så kommer intresset även i Sverige att störtdyka - och skidskyttet blomstra i Vinterstudion.

Exakt min teori också. Längdskidåkning har vunnit mycket på att visas i statstelevision i alla dessa år. Folk har som tradition att kolla på vinterstudion trots att de själva inte är särskilt intresserade av vintersport. Jag bor i södra Sverige, har noll intresse av vintersport fritidsmässigt och professionellt men slår alltid på vinterstudion på morgonen. Kollar också om det är OS eller VM.

När längdskidåkning nu hamnar i Viasat kommer inte gemene svensk att följa med. De där 1 miljoner tittarna kommer bli 300 000, om ens det.
Citera
2020-03-26, 01:55
Citat:

A-fucking-men. Tror senaste loppet i längd jag kollade var nån femmil i Holmenkollen där Northugg vann. Fan tråkigaste skit jag någonsin sett, började nästan skratta av hur jävla värdelöst det var. Alla låg i en fet klunga ända till 300 meter före mål, där det blev en sprint som Northugg vann. Är helt ointresserad av längdåkning.

Sprint känns för min del inte som nån hit heller. Alltför kaosartat, med en massa vurpor där folk kan ryka helt oförtjänt.

Plus alldeles för lite spänning generellt. Han den där snubben som åkte dit för läppsalvedoping vinner ju allt på damsidan.

Skidskytte, däremot: grym jävla sport. Har följt nästan varenda lopp i flera års tid nu. Känns internationellt och vitalt på ett helt annat sätt, med fransmän, italienare och tyskar som är med och fightas i toppen. Riktigt fett att kolla på. Dramatik hela tiden.

Läste att när Herrmann bytte till skidskytte hade förbundskaptenen för den sporten gått runt bland längdåkarna och försökt ragga över dem till att byta disciplin. Borde skidskyttekaptenen göra i Sverige också: få längdåkarna att inse vilken värdelös jävla fittsport de håller på med, och att det enda som gäller idag är just skidskytte.

Ok, när Kalla och damerna vann stafetten i Sochi: det var riktigt grymt, det medger jag. Och på den tiden tyckte nog även jag att längdskidåkning liksom var den riktiga sporten, och skidskytte bara en randdisciplin. Men där har jag verkligen ändrat mig helt. Även om smaken ju är som röven.

Men kul med Stina Nilsson, har inte riktigt koll på henne, men hon verkar ju stabil. Tror nog det går rätt snabbt för henne att börja plocka titlar. Jag tippar på en första världscupseger i sprint redan första säsongen.
Citera
2020-03-26, 05:16
Medlem
Spritnotas avatar
Vore grymt om hon fixar en sponsor som skakar fram pengar till en bra privattränare, drömmen vore givetvis om hon på något sätt fick lös Martin Fourcade över sommaren. En sådan kickstart skulle ge utdelning.

Jag tror inte Emil Hegle Svendsen har några uppdrag åt något landslag i dagsläget, han är också en god kandidat för intensiva privatlektioner. Detta då han var en ganska dålig skytt, men kämpade sig upp i toppen och fått slita mer med skyttet än de flesta lika meriterade. Övning ger färdighet.
Citera
2020-03-26, 10:41
Medlem
Citat:

Ja SvT kan nog vara glada att det blev som det blev och bolaget som la högsta bud avskedar troligen sin budgivare efter ett år.
Nu kan SvT istället lägga dessa insparade pengar på det förlorade budet på annan sport som de måst spara in bevakning på.
Men ännu bättre utfall är om Norge nu i dessa tider med sjunkande oljepriser och en norskekrone som också sjunker som en död torsk måste dra in på ekonomin att de inte kan locka med överpengar längre åt tävlande och till organisationen i Norge och köpa upp de bästa vallarna och annat i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in