Citat:
Ursprungligen postat av
Dynamo-Kuken
Skidskyttet kommer ta över intresset från längdåkningen som håller på att självdö. Det är värdelöst med en sport som handlar 2-3 nationer och med 7 norrmän bland de tio första i lopp efter lopp.
Tror det var 29 nationer med i den sista skidskyttestafetten och 11 olika nationer på de 11 första placeringarna i en av de sista individuella loppen.
När SVT tappar längdrättigheterna till betal-tv om ett par år så kommer intresset även i Sverige att störtdyka - och skidskyttet blomstra i Vinterstudion.
A-fucking-men. Tror senaste loppet i längd jag kollade var nån femmil i Holmenkollen där Northugg vann. Fan tråkigaste skit jag någonsin sett, började nästan skratta av hur jävla värdelöst det var. Alla låg i en fet klunga ända till 300 meter före mål, där det blev en sprint som Northugg vann. Är
helt ointresserad av längdåkning.
Sprint känns för min del inte som nån hit heller. Alltför kaosartat, med en massa vurpor där folk kan ryka helt oförtjänt.
Plus alldeles för lite spänning generellt. Han den där snubben som åkte dit för läppsalvedoping vinner ju allt på damsidan.
Skidskytte, däremot: grym jävla sport.

Har följt nästan varenda lopp i flera års tid nu. Känns internationellt och vitalt på ett helt annat sätt, med fransmän, italienare och tyskar som är med och fightas i toppen. Riktigt fett att kolla på. Dramatik hela tiden.
Läste att när Herrmann bytte till skidskytte hade förbundskaptenen för den sporten gått runt bland längdåkarna och försökt ragga över dem till att byta disciplin. Borde skidskyttekaptenen göra i Sverige också: få längdåkarna att inse vilken värdelös jävla fittsport de håller på med, och att det enda som gäller idag är just skidskytte.
Ok, när Kalla och damerna vann stafetten i Sochi: det var riktigt grymt, det medger jag. Och på den tiden tyckte nog även jag att längdskidåkning liksom var den riktiga sporten, och skidskytte bara en randdisciplin. Men där har jag verkligen ändrat mig helt. Även om smaken ju är som röven.
Men kul med Stina Nilsson, har inte riktigt koll på henne, men hon verkar ju stabil. Tror nog det går rätt snabbt för henne att börja plocka titlar. Jag tippar på en första världscupseger i sprint redan första säsongen.