Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Haha, rolig tråd! Såklart vi odlar opium på våra åkrar här!
Eller inte
Polisen blir ju misstänksam så fort man har lite hampa växandes.
Jag är ju rätt kass på ironi...men, ifall du är allvarlig så är det vanligare än man kan tro faktiskt...
Finns ju planterat i var och varannan trädgård. Jag har iaf sett Papaver Somniferum planterade i trädgårdar såväl som växande fritt i naturen ofta. Saken är väl den att inte så många vet vad de odlar samt att av vissa sorter krävs det stora mängder kapslar pga att de är lågpotenta, dock ej verkningslösa.
Man ser ofta opiumvallmo växa i diken, på platser med lite sandig jord såsom t ex längs med husgrunder/husväggar mm. Dock tror jag att många av de större åkrarna/fälten består av Kornvallmo lr liknande...Men, opiumvallmo är inte så ovanligt som sagt. Det nämdes tidigare om att det finns som självplock på olika trädgårdar bl a. och det stämmer fint det. Inte helt ovanligt att det odlas på kolonilotter heller...Variationen på utseendet gör att blomman inte förknippas så hårt med opium, de röda vallmofälten i Afghanistan är ju urtypen för hur de ser ut, men kollar man på hur den mest potenta varianten ser ut så blir inte kopplingen lika uppenbar. Denna sort används speciellt för att den producerar så mkt latex/morfin/alkaloider för läkemedelsframställning(har jag läst iaf)-->
http://ktbotanicals.com/images/whitepoppy.jpg
Text funnen om Tasmanian:
Citat:
The growers in Tasmania are the largest producers of pharmaceutical alkaloids in the world and have specially bred their opium poppy strain with this in mind. It is rare to acquire the Taz strain as those few outside of Tasmania who have seed usually will not part with it. Flowers light purple with darker purple blotches.