2006-03-27, 22:03
Medlem
General_As avatar
När jag var i Gotland i somras så såga jag ett gigantiskt vallmofällt. Det var inte vilt växande utan dom var plantade som på en åker. Var inte så insatt då så jag tyckte bara att det var fint. Men nu har jag börjat att funder lite över det. Varför plantera vallmo i så stora mängder? Lite onödigt att odla och sen sälja som trädgårdsväxt, eller hur? Kan det var så himla bra att det är opiumvallmo och att det ska bli morfin? Eller går det till gotlänningarnas stora förbrukning av heroin? Men jag tycker inte att det låter vettigt för vem som helst kan gå dit och plocka av dom. Jaja, jag vet iallafall inte. Men skulle bli väldigt glad om det är opiumvallmo för jag ska nämligen dit igen den här somnaren och just opiumvallmo är ju så himla fin att titta på.

Off: Jag vet! Det är säkert världens dummaste fråga. Så ni får komma hem till mig sen och ge mig en rejäl omgång. Men har funderat på det ett tag och har inte kommit på något vettigt svar.
Citera
2006-03-28, 16:52
Medlem
Det är med allra största sannolikhet inte opiumvallmo...
Citera
2006-03-28, 17:37
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General_A
När jag var i Gotland i somras så såga jag ett gigantiskt vallmofällt. Det var inte vilt växande utan dom var plantade som på en åker. Var inte så insatt då så jag tyckte bara att det var fint. Men nu har jag börjat att funder lite över det. Varför plantera vallmo i så stora mängder? Lite onödigt att odla och sen sälja som trädgårdsväxt, eller hur? Kan det var så himla bra att det är opiumvallmo och att det ska bli morfin? Eller går det till gotlänningarnas stora förbrukning av heroin? Men jag tycker inte att det låter vettigt för vem som helst kan gå dit och plocka av dom. Jaja, jag vet iallafall inte. Men skulle bli väldigt glad om det är opiumvallmo för jag ska nämligen dit igen den här somnaren och just opiumvallmo är ju så himla fin att titta på.

Off: Jag vet! Det är säkert världens dummaste fråga. Så ni får komma hem till mig sen och ge mig en rejäl omgång. Men har funderat på det ett tag och har inte kommit på något vettigt svar.

Du får söka på google efter bilder, det är enkelt att se vilket det är, om du bara har sett en korrekt bild.
Citera
2006-03-28, 23:04
Bannlyst
odlas en del o-vallmo i skåne har jag hört och sett bilder på, det går te självplock där man betalar för så mycket man plockat,, används ju mycket ofta som pereener!! så även jag!
MVH Johan
Citera
2008-05-31, 18:13
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Hallå. Använder mig av den här tråden:

Är det någon som vet huruvida den här vallmon är duglig till nåt, eller helt värdelös?
http://www.freewebs.com/isakslager/vallmo.sibir.jpg [bild på blomma]
http://www.freewebs.com/isakslager/vallmo.skott.jpg [bild på skott]

Eller är det så att det egentligen bara är somniferum som är användbar?
Citera
2008-06-01, 14:43
Bannlyst
Rätta mig om jag har fel, men opiumvallmo växer väl typ överallt? Tror vi har en 50st på landet.. Googlade papaver somniferum (stavning) och jo visst är det dem!
Citera
2008-06-01, 16:44
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
uuh... ja, kanske det.
alltså: mina är ju inte somniferum. det ser man ju. men.
ja...
Citera
2008-06-01, 23:53
Medlem
Snöjs avatar
Haha, rolig tråd! Såklart vi odlar opium på våra åkrar här!

Eller inte

Polisen blir ju misstänksam så fort man har lite hampa växandes.
Citera
2008-06-02, 03:11
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Haha, rolig tråd! Såklart vi odlar opium på våra åkrar här!

Eller inte

Polisen blir ju misstänksam så fort man har lite hampa växandes.

Jag är ju rätt kass på ironi...men, ifall du är allvarlig så är det vanligare än man kan tro faktiskt...

Finns ju planterat i var och varannan trädgård. Jag har iaf sett Papaver Somniferum planterade i trädgårdar såväl som växande fritt i naturen ofta. Saken är väl den att inte så många vet vad de odlar samt att av vissa sorter krävs det stora mängder kapslar pga att de är lågpotenta, dock ej verkningslösa.

Man ser ofta opiumvallmo växa i diken, på platser med lite sandig jord såsom t ex längs med husgrunder/husväggar mm. Dock tror jag att många av de större åkrarna/fälten består av Kornvallmo lr liknande...Men, opiumvallmo är inte så ovanligt som sagt. Det nämdes tidigare om att det finns som självplock på olika trädgårdar bl a. och det stämmer fint det. Inte helt ovanligt att det odlas på kolonilotter heller...Variationen på utseendet gör att blomman inte förknippas så hårt med opium, de röda vallmofälten i Afghanistan är ju urtypen för hur de ser ut, men kollar man på hur den mest potenta varianten ser ut så blir inte kopplingen lika uppenbar. Denna sort används speciellt för att den producerar så mkt latex/morfin/alkaloider för läkemedelsframställning(har jag läst iaf)--> http://ktbotanicals.com/images/whitepoppy.jpg

Text funnen om Tasmanian:
Citat:
The growers in Tasmania are the largest producers of pharmaceutical alkaloids in the world and have specially bred their opium poppy strain with this in mind. It is rare to acquire the Taz strain as those few outside of Tasmania who have seed usually will not part with it. Flowers light purple with darker purple blotches.
Citera
2008-06-02, 13:40
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General_A

Trodde det var allmänt känt att hela Gotland var en fri växt zon för opium vallmo som försörjer större delen av sverige!

Eller är jag ute och reser nu igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in