2020-03-22, 15:35
Medlem
pepsi haxs avatar
Som alla vet så är ju husen mycket billigare i norrland, men hur långt mot stockholm kommer man för att kunna köpa hus för samma peng eller dyrare men ändå billigt?

Jag skulle vilja flytta till ett mindre hus som inte kostar över millen men ändå inte bo helt åt helvete men vet inte i vilka områden detta går, vill bo relativt nära en större stad men ändå off.
Citera
2020-03-22, 15:53
Medlem
Andersdamaans avatar
En släkting köpte en rejäl villa med hyfsad tomt i Hofors för några år sedan. 850000 gav han för den, och till Gävle så tar det tre kvart-en timme att ta sig. Till Stockholm så tar det tre!

I det direkt närhet till Stockholm så är Roslagen prisvärt. Där får du inte lika mycket hus för pengarna som längre norr över, men priserna för småhus är riktigt behagliga.
Citera
2020-03-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Som alla vet så är ju husen mycket billigare i norrland, men hur långt mot stockholm kommer man för att kunna köpa hus för samma peng eller dyrare men ändå billigt?

Jag skulle vilja flytta till ett mindre hus som inte kostar över millen men ändå inte bo helt åt helvete men vet inte i vilka områden detta går, vill bo relativt nära en större stad men ändå off.
Vänta ett halvår så kan du köpa ett hus av fogden superbilligt var som helst.
Många lånetorskar som klappar sig i nu.
Citera
2020-03-23, 09:43
Medlem
Är billiga hus omkring Töreboda har jag sett. Och tror att Älgarås som ligger i Töreboda kommun hade billigaste husen i Sverige för något år sedan.
Citera
2020-03-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax

Givet nuvarande prissättning kommer du inte utanför Norrland(givet premissen "ner mot Stockholm"). Möjligen att du kan lägga något skambud på något objekt i Norduppland(vad nu vitsen skulle vara med det, du lär ju inte jobbpendla eller åka på frekventa utflykter till Stockholm därifrån i alla fall). Älvkarleby kommun med pärlan Skutskär är så långt norrut du kan komma utan att hamna i Norrland, det vill säga Gästrikland.
Dock förstår jag inte hur man för tillfället kan välja att ta några avgörande beslut gällande den egna ekonomin givet den nuvarande situationen i världen.
Prissättningen kanske kommer att se radikalt annorlunda ut framöver. Jag skrev "kanske". Ingen verkar ju veta någonting för tillfället.

Om jag ska tipsa om någonting är det väl i så fall att titta på södra eller västra Sverige i stället. Det finns en mängd riktigt billiga hus ett par mil i närheten av "större städer" som Jönköping, Växjö, Kalmar, Kristianstad, Karlstad, Örebro och så vidare.
Citera
2020-03-26, 14:48
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Vänta ett halvår så kan du köpa ett hus av fogden superbilligt var som helst.
Många lånetorskar som klappar sig i nu.
Du vet att många har låst ränta va? Du vet att husägare om de inte absolut måste sälja väntar tills ett eventuellt prisras är över och det har vänt tillbaka som det alltid gör?
Citera
2020-03-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du vet att många har låst ränta va? Du vet att husägare om de inte absolut måste sälja väntar tills ett eventuellt prisras är över och det har vänt tillbaka som det alltid gör?
Spelar väl ingen roll om man ska gå ner från 2 gånger 40000 i lön till 2 gånger A-Kassa.
Då väljer man inte när man säljer. Det gör fogden åt en.
Citera
2020-03-27, 01:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Spelar väl ingen roll om man ska gå ner från 2 gånger 40000 i lön till 2 gånger A-Kassa.
Då väljer man inte när man säljer. Det gör fogden åt en.
Taket på A-kassan behöver helt klart höjas, det är klart.
Tror de flesta som inte är mycket överbelånade klarar det en bra stund ändå. Man får prioritera. Säga upp och sälja allt onödigt. Använda hussparpengarna, resesparet osv om det behövs.

Men visst finns det dom som ej kommer att klara en större smäll en längre tid.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2020-03-27 kl. 01:13.
Citera
2020-04-19, 20:14
Medlem
Isnatts avatar
Jag har kollat en del på Hällefors och till och med varit dit. Tyckte det var fint där uppe om man gillar skog. 1 h till Örebro och lika långt till Karlstad.
Av nån anledning har nästan alla hus jag sett på hemnet därifrån varit ganska slitna och inte så rustade, vet ej varför. Det ser liksom alltid ut som det regnat och att hussen sugit upp massa vatten på bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in