Citat:
Ursprungligen postat av
Aquarius9292
T-röd tror jag är 95% alkohol. Läste ett recept för handsprit där en expert skrev att alkoholhalten bör vara minst 60 % för att lösningen ska vara effektiv för desinfektion. Så rimligtvis desinficerar T-röd bättre ju mindre utspädd den är. Jag skulle nog späda ut den med 7 delar T- röd och 3 delar vatten eller 8 delar T-röd och 2 delar vatten. Hälften/hälften kan nog bli lite för klent.
Jag är inte alls någon expert, men har läst ett recept för handsprit jag med :-D
I det receptet sa man att över 80% skulle inte handsprit vara, då det blev mindre effektivt med för mycket alkohol. Om man tittar på nätet, så stämmer det med att all handsprit som säljs är mellan 60-80% vad jag kunde se. Vet dock inte om det är sant. Vet inte heller om det är så att ytdesinfektion kan vara lite starkare då man inte utsätter huden direkt för det, utan ytor.
Men en annan sak jag är lite orolig över med t-röd, är att det kanske kan lösa färg och annat, jag vill ju använda det på mitt tangentbord som sagt, men vill ju inte att det ska tappa färgen.