• 1
  • 2
2020-03-22, 15:01
Medlem
Hejsan, jag fortsätter fundera över detta med Coronavirus.

Nu har jag hittat en flaska t-röd hemma, och funderar på om det går att blanda till en egen ytdesinfektion av det. Jag har en sprayflaska, som jag tänkte ta halva vatten och halva t-röd. Skulle detta kunna döda virus och skit på till exempel tangentbord och liknande ställen??

En annan variant jag hörde var vittvinsvinäger, men att detta skulle vara mild medel för desinfektion. Här ska det inte vara milt, alla Corona-virus i mitt hem ska dö*!!

*Och ja, jag vill ju helt få bort t-röden som står, vittvinsvinäger har jag nog inte ens hemma :-)
Citera
2020-03-22, 15:18
Medlem
T-röd tror jag är 95% alkohol. Läste ett recept för handsprit där en expert skrev att alkoholhalten bör vara minst 60 % för att lösningen ska vara effektiv för desinfektion. Så rimligtvis desinficerar T-röd bättre ju mindre utspädd den är. Jag skulle nog späda ut den med 7 delar T- röd och 3 delar vatten eller 8 delar T-röd och 2 delar vatten. Hälften/hälften kan nog bli lite för klent.
Citera
2020-03-22, 15:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Försöker du hjälpa till att utöka vårdplatserna?
Vad ska du rimligtvis med ytdesinfektion till?
Citera
2020-03-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
T-röd tror jag är 95% alkohol. Läste ett recept för handsprit där en expert skrev att alkoholhalten bör vara minst 60 % för att lösningen ska vara effektiv för desinfektion. Så rimligtvis desinficerar T-röd bättre ju mindre utspädd den är. Jag skulle nog späda ut den med 7 delar T- röd och 3 delar vatten eller 8 delar T-röd och 2 delar vatten. Hälften/hälften kan nog bli lite för klent.

Jag är inte alls någon expert, men har läst ett recept för handsprit jag med :-D

I det receptet sa man att över 80% skulle inte handsprit vara, då det blev mindre effektivt med för mycket alkohol. Om man tittar på nätet, så stämmer det med att all handsprit som säljs är mellan 60-80% vad jag kunde se. Vet dock inte om det är sant. Vet inte heller om det är så att ytdesinfektion kan vara lite starkare då man inte utsätter huden direkt för det, utan ytor.

Men en annan sak jag är lite orolig över med t-röd, är att det kanske kan lösa färg och annat, jag vill ju använda det på mitt tangentbord som sagt, men vill ju inte att det ska tappa färgen.
Citera
2020-03-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Ta kol på alla virus som eventuellt följer med hem och sätter sig på ytor. Bara för att en yta inte har fläckar, tänker jag att den inte är ren.

Något jag tänkt på länge, men fick absolut högre prio med en pågående pandemi.

Och ja, om jag till på köpet blir av med min flaska t-röd blir jag ju inte ledsen för det.

Men tror du det är farligt alltså??
Citera
2020-03-22, 15:44
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ta kol på alla virus som eventuellt följer med hem och sätter sig på ytor. Bara för att en yta inte har fläckar, tänker jag att den inte är ren.

Något jag tänkt på länge, men fick absolut högre prio med en pågående pandemi.

Och ja, om jag till på köpet blir av med min flaska t-röd blir jag ju inte ledsen för det.

Men tror du det är farligt alltså??

Vet inte om det är farligt men det är onödigt. Ställ skor utanför dörren, lägg vantar i skorna, häng in jackan. Tvätta händer. Så, klar och ren. Hemmet är rent om ingen är sjuk. Den sjuke kan med fördel plastas in.
Citera
2020-03-22, 16:02
Medlem
Citat:
Jag är inte alls någon expert, men har läst ett recept för handsprit jag med :-D

I det receptet sa man att över 80% skulle inte handsprit vara, då det blev mindre effektivt med för mycket alkohol. Om man tittar på nätet, så stämmer det med att all handsprit som säljs är mellan 60-80% vad jag kunde se. Vet dock inte om det är sant. Vet inte heller om det är så att ytdesinfektion kan vara lite starkare då man inte utsätter huden direkt för det, utan ytor.

Men en annan sak jag är lite orolig över med t-röd, är att det kanske kan lösa färg och annat, jag vill ju använda det på mitt tangentbord som sagt, men vill ju inte att det ska tappa färgen.

Denna ytdesinfektion har visst inte mer än 45 % alkohol, så det verkar vara skillnad mellan ytdesinfektion och handdesinfektion:

https://www.apotea.se/dax-ytdesinfektion-plus-1000-ml

Kanske räcker med 50/50 blandning ändå, men alkohol är ju den verksamma substansen för desinfektion så man vill inte blanda för svagt i alla fall. Jag har aldrig själv varit med om att T-röd löst upp ytfärg, även outspädd, men kanske bäst att testa på en liten yta som inte syns först och se hur det går. Men blandar du 50/50 är alkoholhalten inte mycket starkare än vanlig vodka, och det ska vara en riktig skitfärg om den inte tål det.
Senast redigerad av Aquarius9292 2020-03-22 kl. 16:08.
Citera
2020-03-22, 16:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det går väl att dricka ... med cocacola?

OnT: t-sprit kan jag tänka mig utgör en helt okej desinfekterande bas, det är ju standard som desinfektion av verktyg hos trädgårdsmästare. Annars så är klorin som känt desinfekterande. Måste du ha ytdes. så blandar du perioxider (30%ig väteperoxid) och T-sprit ung. 80-20%.

Edit:

Citat:
Denna ytdesinfektion har visst inte mer än 45 % alkohol, så det verkar vara skillnad mellan ytdesinfektion och handdesinfektion:

Men blandar du 50/50 är alkoholhalten inte mycket starkare än vanlig vodka, och det ska vara en riktig skitfärg om den inte tål det.
Skillnaden är att ytdes. ska göra materialet rent efter torkning, vilket sprittvätt gör i mindre utsträckning. oxidationsmedel är förekommande i ytdes. vilket inte är alkoholer. Vissa ysdes. har också aldehyder vilka är kraftigare antiseptiska.
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-22 kl. 16:23.
Citera
2020-03-22, 16:25
Medlem
sommarlovs avatar
Blanda på du, men till en styrka på 80%.

Enda problemet med T-röd, är dess äckliga smak, var försiktig så din mat inte får stänk av din sprit!
Citera
2020-03-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det går väl att dricka ... med cocacola?

OnT: t-sprit kan jag tänka mig utgör en helt okej desinfekterande bas, det är ju standard som desinfektion av verktyg hos trädgårdsmästare. Annars så är klorin som känt desinfekterande. Måste du ha ytdes. så blandar du perioxider (30%ig väteperoxid) och T-sprit ung. 80-20%.

Edit:

Skillnaden är att ytdes. ska göra materialet rent efter torkning, vilket sprittvätt gör i mindre utsträckning. oxidationsmedel är förekommande i ytdes. vilket inte är alkoholer. Vissa ysdes. har också aldehyder vilka är kraftigare antiseptiska.

Vart får jag perioxider från??
Efter en googling inser jag att det kan bli svårt med 30%ig väteperoxid, det är ju olagligt att köpa. Men har någon ett tips på vart man kan köpa ändå??

Så bara vatten och t-sprit funkar inte??
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2020-03-22 kl. 16:52.
Citera
2020-03-22, 16:56
Medlem
Citat:

Kanske räcker med 50/50 blandning ändå, men alkohol är ju den verksamma substansen för desinfektion så man vill inte blanda för svagt i alla fall. Jag har aldrig själv varit med om att T-röd löst upp ytfärg, även outspädd, men kanske bäst att testa på en liten yta som inte syns först och se hur det går. Men blandar du 50/50 är alkoholhalten inte mycket starkare än vanlig vodka, och det ska vara en riktig skitfärg om den inte tål det.

Ärligt talat, det största problemet med detta, är ju att man inte vet om det funkar. Man kan ju lätt prova om man tar bort färgen, men hur fasen vet man om man tar kol på virus och skit?
Citera
2020-03-22, 17:08
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Vart får jag perioxider från??
Efter en googling inser jag att det kan bli svårt med 30%ig väteperoxid, det är ju olagligt att köpa. Men har någon ett tips på vart man kan köpa ändå??

Så bara vatten och t-sprit funkar inte??
Jaha. Är det olagligt att köpa? Det var som fan.

Jo, Etanol är desinficerande. Varför du ska blanda ut det med vatten förstår jag inte. Vatten späder ut etanolens potens, och det är ju potens som ska sökas att uppnå.

Edit: etanol är inte ett så starkt lösningsmedel att det smälter estrar, det tar alltså inte bort färgen på tangentbordets plast.
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-22 kl. 17:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in