Citat:
Ursprungligen postat av
ArthurFleck
OK, där ser man. Så det är AS som krävs för att få sociala insatser, typ LSS? Men om man bara har AS och inte ADHD/ADD får man ingen centralstimulantia medicin? Men det kanske inte bara förekommer att folk "bara" diagnostiseras med AS enskilt, eller gör det?
Sen inom vissa landsting sorterar väl de som behandlas för AS under samma vårdenhet som de som lider av t.ex schizofreni och psykossjukdomar? Är detta rätt eller fel, vad anser du? Trots allt var det väl som så att innan diagnosen AS fanns hette det ju faktiskt "juvenil schizofreni"? Kan det då inte vara någon vits med att t.ex. behandla dessa tillstånd med typ neuroleptika kanske, eller det kanske man gör? Eller har det ingen verkan på sådana patienter?
Sen själva skillnaden mellan ADD och ADHD, är det bara som namnet antyder, att man inte har H:et, dvs. hyperaktiviteten, eller innebär det någonting mer?
Vidare finns det något samband med sådana som t.ex de med s.k. Downs syndrom, att de med AS på något sätt skulle även ha viss påverkan på ens sexualdrift? Att man antingen blir översexuell på något sätt? Eller kanske att det minskar? Man medicinerar ju manliga DS med t.ex. Androcur, är det något som även förekommer för manliga AS?
Slutligen när det gäller remisser till så kallade neuropsykiatriska utredningar förstår jag att det har blivit väldigt mycket mer restriktivt den senaste tiden, förr kunde man bara skicka in en s.k. "egenanmälan"/"egenremiss" till själva företaget som gör utredningarna, men numera är det remisstvång och dessutom att det krävs en signerad betalningsförsäkran, vilket typ inga remittenter går med på?
Samt, om ens barn får denna diagnosen, finns det möjlighet att få ersättning från någon form av barnförsäkring, eller räknas det inte för NPF-diagnoser?
Om det förekommer att man får stimulantia bara på AS-diagnos är det ovanligt. Men jag tror nog att det ibland skulle hjälpa, för det finns ju de som testat med framgång (typ ta kompisars medicin), men det passar väl inte i sjukvårdens modell att detta skulle hjälpa.
Både personer med AS och ADD/ADHD kan vara dopaminsvaga. Man tror det främst gäller frontalloben. Men finns eventuell överrepresentation för andra dopaminsymptom, t ex fler i denna grupp verkar ha RLS. Vet inte om det finns forskning på det. Är inte så jätteintresserad i ämnet.
Har inte hört att autism skulle sortera under schizofreni (förutom i forntiden). Händer att man ger lägre fungerande autister antipsykotisk medicin för att de ska lugna sig, inte skada sig själva t ex, särskilt de som agerar ut och inte har så mycket språk att få ut sina känslor med. Jag vet inte hur mycket gemensamt jag som aspergare+ADD har med dessa, men dessa mediciner stryper dopamin. Och det har jag inte gott om innan. Därför får jag hemska upplevelser på dessa mediciner. I stora doser skulle jag säkert se lugn ut för man blir ju aptrött av medicinen. Men alla glada känslor försvinner. Det blir bara allt dystert och ångestskapande kvar. Stackars barn som kanske inte ens kan berätta detta, att de medicinerats till helvetet? På samma sätt svarar jag enormt bra på medicin som ökar dopamin, t ex Ritalin eller opioider. De med schizofreni anses ha för mycket dopamin.
Det är ändå lite oklart varför det verkar finnas en överrepresentation av t ex heroinmissbruk och andra opioidmisbruk hos dem med autistiska drag, och samma gäller de med PTSD. Det verkar vara som att dessa inte kan skapa sin egen mentala bubbla, men opioider kan fixa det. Man ska dock komma ihåg också att det finns en underrepresentation generellt av knarkande hos aspergare. Rökning förekommer knappt, medan väldigt många med schizofreni röker. ADHD-personer kan hamna i missbruk pga impulsivitet men ofta verkar det handla om omedveten självmedicinering med stimulantia.
Vad som skiljer ADD och ADHD är ju hyperaktivitet. Men sedan har jag en känsla av att ADHD inte bara är en sak. De kallar det ADHD med och utan trotssyndrom (vad gäller barn), men undrar om det inte är två olika saker och inte bara ett tillägg. ADHD med trotssyndrom skulle jag närmast kalla minipsykopater.
Sexualdriften är helt normal hos aspergers. Däremot förekommer det fler fetischer och eventuellt även mer homo-, bi- och pansexualitet. Det finns även troligen en överrepresentation av asexuella, dvs de har oftast en drift men de tänder inte på något av könen. Den händer dock att män med aspergers blir kvinnofientliga och bittra, för att de har svårt att få förhållanden, pga sin uddahet, och hemfaller åt porrmissbruk.
Man får ut på barnförsäkringen för aspergers.
Aspergers heter numera Autismspektrumstörning (nivå 1 eller 2).