• 8
  • 9
2020-03-23, 10:42
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Den här veckan har mitt ICA Lambi 18-pack för 69,90:- i reklambladet, inget om max antal köp eller prishöjning. Har dom en veckodrive lär dom väl ha lager för att täcka upp.
Citera
2020-03-23, 12:34
Moderator
evilhoneys avatar
Mängder av OT raderat. Detta är inte tråden om varför folk hoardar, hur mycket skithuspapper man gör av med eller vad man borde bunkra upp på!
Håll er till ämnet och frågeställningen i trådstarten!
//mod
Citera
2020-03-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
En ICA-butik i Uppsala har höjt priset på toalettpapper till 100kr vid köp av mer än ett paket. Detta för att förhindra bunkrande.

Jag kan tycka att det är ett bra grepp. Men tänker på vilka övriga varor som priset kan höjas på och hur det eventuellt kan påverka flerbarnsfamiljers ekonomi?

Visst kan man handla vid fler tillfällen men det är ju inte rekommenderat då vi ju ska hålla oss hemma i dessa Coronatider.

Vad tycker ni andra?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...g-av-toapapper

Ja ja låt dom hållas det finns andra butiker att handla på om dom skall vara så där, willys har extrabra priser på toalettpapper just nu tex
Citera
2020-03-26, 08:09
Medlem
Nu verkar det ha lungnat ner sig och det är gott om toapapper i butikerna igen.
Citera
2020-03-26, 08:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Ja ja låt dom hållas det finns andra butiker att handla på om dom skall vara så där, willys har extrabra priser på toalettpapper just nu tex

Kommer ni begränsa antalet varor man får köpa?
Vi förstår att varor som tar slut är frustrerande, men situationen är komplex. Det är tyvärr väldigt svårt för oss att avgöra hur många varor det är rimligt för varje kund att handla. En familj på sex medlemmar måste kunna handla mer än en familj på två. Vissa handlar åt nära och kära för att minimera smittorisken. Men alla ska ha tillgång till det nödvändigaste och vi gör vårt yttersta för att uppnå detta, både i butik och på lager, för att alla ska kunna handla de varor man vill. Vi behöver därför fokusera på rätt saker just nu, vilket är att få upp varor på hyllorna, packa e-handelsbeställningar och hjälpa kunder i butikerna. Vi kommer därför inte att införa några ransoneringar eller maxgräns.
https://www.willys.se/artikel/information

Willys är alltså vettiga. ICA-handlaren tråden gäller dumdristig/har otur när han tänker.
Handlade på Willys igår. Allt fanns, förutom jäst och handsprit. Dasspapper fanns i flera olika sorter. Var till och med extrapris (29:90/halvkilot) på Valios finska smör.
Citera
2020-03-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det hade räckt att dubbla priset för varje paket, de flesta människor är vettiga och sansade. Det är några få procent av befolkningen som är totalt whackade i skallen och plockar 10 paket.

Ett företag i Danmark tar 40 kr för första flaskan handsprit, 1000 för den andra. Lika vettigt grepp. Någon apotekskedja har ransonerat alvedon till 1 pkt per person, låter bra.

De flesta butiker har ju gjort så att de sätter en total restriktion på hur många förpackningar man får köpa (Oftast 2st). I detta fall förstår jag inte varför man ska minst fyrdubbla priset på varan. Det är ju givet att butikerna bara försöker dra nytta av krisen och tjäna mer pengar. Eller är det kanske så att leverantörerna också har höjt sina priser?
Citera
2020-03-26, 17:39
Medlem
RostigHinks avatar
Så länge vi har idioter som hamstrar hysteriskt uppstår sådana här situationer. När idioterna tömmer hyllorna får inte alla som verkligen behöver tillgång till varorna. Det kan tyckas sniket att ta extra betalt för förpackning 2 men det är ett direkt resultat av att det finns idioter. Knappast att handlaren är sniken utan för att denne försöker vara till hjälp att se till att alla får.

Förhoppningsvis blir detta en ögonöppnare så att folk är mer förberedda i framtiden och har ett lager hemma för minst någon månad. Kostnaden för förrådet kan man kompensera med en indragen Thailandsresa.

Själv har jag sedan länge ett förråd för en månad och när denna första våg lägger sig kommer jag att öka på detta med målet 3 månader. Detta virus kommer att gå i vågor fram tills det finns tillräckligt många immuna eller vaccinerade vilket kommer att ta minst ett år.

Mitt enda problem nu är att jag har slut på glycerol så jag inte kan tillverka handsprit. Sprit finns, enklast rödsprit från Biltema.
Citera
2020-03-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kommer ni begränsa antalet varor man får köpa?
Vi förstår att varor som tar slut är frustrerande, men situationen är komplex. Det är tyvärr väldigt svårt för oss att avgöra hur många varor det är rimligt för varje kund att handla. En familj på sex medlemmar måste kunna handla mer än en familj på två. Vissa handlar åt nära och kära för att minimera smittorisken. Men alla ska ha tillgång till det nödvändigaste och vi gör vårt yttersta för att uppnå detta, både i butik och på lager, för att alla ska kunna handla de varor man vill. Vi behöver därför fokusera på rätt saker just nu, vilket är att få upp varor på hyllorna, packa e-handelsbeställningar och hjälpa kunder i butikerna. Vi kommer därför inte att införa några ransoneringar eller maxgräns.
https://www.willys.se/artikel/information

Willys är alltså vettiga. ICA-handlaren tråden gäller dumdristig/har otur när han tänker.
Handlade på Willys igår. Allt fanns, förutom jäst och handsprit. Dasspapper fanns i flera olika sorter. Var till och med extrapris (29:90/halvkilot) på Valios finska smör.

Ja den Ica handlarn lär ju knappast jag besöka
Citera
2020-03-27, 23:43
Medlem
Ska berätta en hemlis...

Man blir inte ren i röven med hjälp av toapapper och man kan spola röven i dushen för att bli ren
Citera
2020-04-06, 14:39
Medlem
Är chockad över prishöjningarna som är på ALLT nu på Ica. Svindyrt med toalettpapper och även andra varor.

Det är inte riktigt okej..
Citera
2020-04-06, 22:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pineapple-99
Är chockad över prishöjningarna som är på ALLT nu på Ica. Svindyrt med toalettpapper och även andra varor.

Det är inte riktigt okej..

Det är nog lokalt hos dig. Finns det inga andra butiker du kan handla i?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in