• 1
  • 2
2020-03-22, 11:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
En ICA-butik i Uppsala har höjt priset på toalettpapper till 100kr vid köp av mer än ett paket. Detta för att förhindra bunkrande.

Jag kan tycka att det är ett bra grepp. Men tänker på vilka övriga varor som priset kan höjas på och hur det eventuellt kan påverka flerbarnsfamiljers ekonomi?

Visst kan man handla vid fler tillfällen men det är ju inte rekommenderat då vi ju ska hålla oss hemma i dessa Coronatider.

Vad tycker ni andra?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...g-av-toapapper
Citera
2020-03-22, 11:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
En ICA-butik i Uppsala har höjt priset på toalettpapper till 100kr vid köp av mer än ett paket. Detta för att förhindra bunkrande.

Jag kan tycka att det är ett bra grepp. Men tänker på vilka övriga varor som priset kan höjas på och hur det eventuellt kan påverka flerbarnsfamiljers ekonomi?

Visst kan man handla vid fler tillfällen men det är ju inte rekommenderat då vi ju ska hålla oss hemma i dessa Coronatider.

Vad tycker ni andra?

Det hade räckt att dubbla priset för varje paket, de flesta människor är vettiga och sansade. Det är några få procent av befolkningen som är totalt whackade i skallen och plockar 10 paket.

Ett företag i Danmark tar 40 kr för första flaskan handsprit, 1000 för den andra. Lika vettigt grepp. Någon apotekskedja har ransonerat alvedon till 1 pkt per person, låter bra.
Citera
2020-03-22, 11:38
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel

Vad tycker ni andra?

Vem skulle påverkas av detta menar du? Ingen annan än ICA vet exakt hur mycket respektive familj handlar och vad de klarar sig på (de har i alla fall extremt bra koll).

Detta var en enskild butik. Väldigt bra gjort
Citera
2020-03-22, 11:51
Medlem
Gudochhanssons avatar
Jag anser det är ett jävla sätt av ICA-butiker och andra butiker att sko sig på desperata människor, för det är exakt vad det handlar om, ingen "generell välvilja" mot kunderna. Sälj bara ett paket till varje kund, det är sättet att minska överdrivna köp.

Om någon säger "då kommer de igen dagen efter och köper nytt" javisst säger jag, samma kan de göra om de störthöjer priset.

Myndigheterna borde agera mot den handel som utnyttjar corona för egen vinning, skarpt! för det beteendet hos handlarna är omvänd plundring!
Citera
2020-03-22, 11:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Vem skulle påverkas av detta menar du?

Jag menar ingenting, det är därför jag efterlyser andras åsikter.
Citera
2020-03-22, 11:57
Medlem
reffis avatar
Alltså det här är så jävla dumt att det inte går att förklara. Fy fan för detta äckliga land.

Jag veckohandlar just nu åt
Mormor och morfar (90+)
Farmor och farfar (90+)
Mamma och pappa (70+)

Jag har svärföräldrarna som ligger på 70 år, min frus farmor (90+).

Helt plötsligt så måste jag be dom gå och handla själv för att man får inte köpa toalettpapper mer än 1 per familj.

Kapitalisterna vinner igen. Och så har vi mage att klaga på Åre situationen. Nu gör man samma sak i storstäderna.
Citera
2020-03-22, 12:03
Medlem
OldFashioneds avatar
Bra, det här jävla bunkrande-beteendet behöver ta slut.

Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Helt plötsligt så måste jag be dom gå och handla själv för att man får inte köpa toalettpapper mer än 1 per familj.

Det finns större paket än 6-pack att köpa.
Senast redigerad av OldFashioned 2020-03-22 kl. 12:12.
Citera
2020-03-22, 12:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Nej, du kan gå till andra butiker och köpa toapapper, om det nu mot alla odds skulle ta slut hos alla samtidigt.
Citera
2020-03-22, 12:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Alltså det här är så jävla dumt att det inte går att förklara. Fy fan för detta äckliga land.

Mormor och morfar (90+)
Farmor och farfar (90+)
Mamma och pappa (70+)

En aspekt jag inte tänkt på men självklart värt att beakta.

Kanske har jag postat tråden i fel forum?
Citera
2020-03-22, 12:14
Medlem
"I veckan beslutade Ica Nära Rosendal i Uppsala att ta extra betalt från de som planerat att bunkra toalettpapper."
En idé är att skriva på detas facebooksida

https://m.facebook.com/icarosendal/p...570610/?type=3
Senast redigerad av dowhatisay 2020-03-22 kl. 12:18.
Citera
2020-03-22, 12:15
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Mormor och morfar (90+)
Farmor och farfar (90+)
Mamma och pappa (70+)

Kapitalisterna vinner igen. Och så har vi mage att klaga på Åre situationen. Nu gör man samma sak i storstäderna.

Jag håller med dig att det är urfjantigt av dem, men rent tekniskt så kan du naturligtvis gå ut och lägga det första paketet i bilen och gå tillbaka in och köpa ett till för grundpriset. Så slipper gamlingarna gå ut. Är det stört omöjligt så köp ett 24-pack och dela på 4. 6 rullar klarar man sig på i några dagar i alla fall. Tredje alternativet är att köpa ett par paket i en annan affär.

Så nej, du är inte tvungen att skicka ut gamlingarna.
Citera
2020-03-22, 12:19
Medlem
Fromlandss avatar
Liknar ’max två paket per hushåll’ osv och går att komma runt såklart men det skickar bra signaler.
Vi som försöker att leva normalt och vill köpa ETT paket toapapper ska inte behöva mötas av tomma hyllor för att nån jävla WT familj med rännskita har bunkrat upp för flera år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in