2020-05-14, 09:19
Medlem
estrelladeoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Kan så vara.
Men av någon anledning uppfattas argument, förpackade i korrekt språkdräkt, som mer tillförlitliga.
Mer pålästa, liksom. .Hur orättvist det än kan synas?
(Att ta SAOL till hjälp, för säkerhets skull, är ingen dum idé)

I akademiska sammanhang är det naturligtvis viktigt att man använder korrekt terminologi. Det är dock skillnad på lekmän och exempelvis forskare, professorer, läkare, lärare etc. Man kan inte ställa samma krav på gemene man vad gäller korrekt språkbruk.
Citera
2020-05-14, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av estrelladeoro
I akademiska sammanhang är det naturligtvis viktigt att man använder korrekt terminologi. Det är dock skillnad på lekmän och exempelvis forskare, professorer, läkare, lärare etc. Man kan inte ställa samma krav på gemene man vad gäller korrekt språkbruk.

Jag tycker inte att det är speciellt fisfönämt att kräva att någon ska kunna så enkla saker som att skilja på de och dem, inte särskriva, kunna skilja på sin och deras och liknande för att man ska ta deras inlägg på allvar.
Citera
2020-05-14, 13:02
Medlem
estrelladeoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tycker inte att det är speciellt fisfönämt att kräva att någon ska kunna så enkla saker som att skilja på de och dem, inte särskriva, kunna skilja på sin och deras och liknande för att man ska ta deras inlägg på allvar.

Jag tycker att fokus bör ligga på sakinnehållet. Vissa är ju inte språkligt medvetna eller intresserade, och lägger därför inte så stor vikt vid att uttrycka sig grammatiskt korrekt. Invandrare och dyslektiker får man ju ha överseende med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in