2020-03-21, 14:10
Medlem
Häromdagen slutade plötsligt mitt internet fungera med min ethernet kabel, det fungerar dock med mitt Wifi. När jag kollar på min ethernet adapter på device manager kommer den upp som icke fungerande med texten"This device cannot start. (Code 10) {Operation Failed}
The requested operation was unsuccessful."

Jag har testat starta om datorn, starta om min router, jag har testat uppdatera drivers och det står att dom är up to date. Jag har även testat att uppdatera dom manuellt men det löser inte problemet heller. Jag har testat att enbabla/disabla devicen samt att avinstallera adaptern helt, men när jag startar om datorn så kommer den tillbaka med samma feltext. Adaptern i fråga heter intel(r) ethernet i218-v adapter. Jag har även testat att göra en network reset men det löser inget heller.

Mycket tacksam för hjälp!
Senast redigerad av trudj 2020-03-21 kl. 14:18.
Citera
2020-03-21, 14:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudj
Häromdagen slutade plötsligt mitt internet fungera med min ethernet kabel, det fungerar dock med mitt Wifi. När jag kollar på min ethernet adapter på device manager kommer den upp som icke fungerande med texten"This device cannot start. (Code 10) {Operation Failed}
The requested operation was unsuccessful."

Jag har testat starta om datorn, starta om min router, jag har testat uppdatera drivers och det står att dom är up to date. Jag har även testat att uppdatera dom manuellt men det löser inte problemet heller. Jag har testat att enbabla/disabla devicen samt att avinstallera adaptern helt, men när jag startar om datorn så kommer den tillbaka med samma feltext. Adaptern i fråga heter intel(r) ethernet i218-v adapter.

Mycket tacksam för hjälp!

Windows uppdaterades för några dagar/en vecka sedan. Kan vara uppdateringen som ställer till det, mitt intelbaserade "ljudkort" dog efter en uppdatering i höstas, dock kunde jag avinstallera drivrutinerna och installera om igen från intel. Jag tror det är sådan skit du också råkat ut för.

Microsoft verkar ha börjat med att slarva! (Mer än brukligt).
Citera
2020-03-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Windows uppdaterades för några dagar/en vecka sedan. Kan vara uppdateringen som ställer till det, mitt intelbaserade "ljudkort" dog efter en uppdatering i höstas, dock kunde jag avinstallera drivrutinerna och installera om igen från intel. Jag tror det är sådan skit du också råkat ut för.

Åfan. Jag testade också att ställa om datorn 2 dagar (då fungerade det) men det löste inget heller. Eller är uppdateringarna permanenta?
Citera
2020-03-21, 14:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Åfan. Jag testade också att ställa om datorn 2 dagar (då fungerade det) men det löste inget heller. Eller är uppdateringarna permanenta?

Permanenta tills nästa uppdatering.
Citera
2020-03-21, 14:23
Medlem
Citat:
Permanenta tills nästa uppdatering.
Ah. Men problemet kom 2 dagar sedan och du sa uppdateringarna kom för en vecka~ sedan? Eller kan uppdateringarna variera när dom kommer för vissa personer?
Citera
2020-03-21, 14:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ah. Men problemet kom 2 dagar sedan och du sa uppdateringarna kom för en vecka~ sedan? Eller kan uppdateringarna variera när dom kommer för vissa personer?

Ja, de kan trilla in lite olika. (Jag kör win up aktivt en gång i veckan, kör man det passivt kan det trilla in vid annan tidpunkt).
Citera
2020-03-21, 14:46
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Gå till tillverkarens hemsida, alltså de som gjort datorn, tex Lenovo, Acer mm. Kolla om det finns något uppdaterat BIOS, har löst konstiga fel för mig tidigare. Obs, du bör ha en del koll på vad du gör, men i dagsläget finns det ett antal säkerhetsspärrar som ska förhindra att du tegelstenar datorn.
Citera
2020-03-21, 18:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Min bildskärm fick spader. Nedre tredjedelen hoppade runt med glada färger. Drivrutinen var de nyaste enligt Microsoft men hos Dell fanns det en som var 3 år nyare. Den hade jag installerat en gång i tiden men den ersattes av den äldre. Även detta var Intel. Smart system?
Citera
2020-03-21, 18:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Min bildskärm fick spader. Nedre tredjedelen hoppade runt med glada färger. Drivrutinen var de nyaste enligt Microsoft men hos Dell fanns det en som var 3 år nyare. Den hade jag installerat en gång i tiden men den ersattes av den äldre. Även detta var Intel. Smart system?

m$ verkar misslyckas med just intel-hårdvara. Fick samma problem som du för kanske 5 år sedan med win10 när jag spelade YT. Fast då var de glada färgerna längst upp i rutan.

Märkligt, intel och m$ trodde jag hade ett väldigt nära samarbete sedan typ 1980-talets början..
("wintel" som mac-talibanerna sa förr, innan Apple började med intel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in