2020-03-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Oavsett Vad man tycker om abort, så är skillnaden att staten får gå in och döda ett foster i kvinnans livmoder, mot Hennes vilja. Om du inte ser skillnaden är din etiska kognition sjuklig.

Förklara då skillnadn för mig. menar du på att det är ett övergrepp på kvinnan? på vilket sätt skiljer det sig mot andra tvingande åtgärder staten är ansvarig för?

Jag är abortmotståndare om det nu ska spela någon roll för diskussionen?
Citera
2020-03-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag har väl inte påstått något annat? (Förutom att en del av de aktuella föräldrarna i de fallen hade varit helt oförmögna att ta hand om sina barn pga missbruksproblem, egen psykisk sjukdom etc.)

jag har räknat bort dem redan, siffran ligger på 36000-38000 årligen i sverige.
Citera
2020-03-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Men håll käften för fan. Ja, det är klart som fan. Om du ogillar det kan du skicka brev till din lokalpolitruk att de ska fortsätta sälja ut av välfärden.

Ledsen kan inte hålla käften fast du beordrar det.

Så du tycker syskon ska få skaffa barn ihop?
Citera
2020-03-21, 13:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jag har räknat bort dem redan, siffran ligger på 36000-38000 årligen i sverige.

Ehh… var har du hittat statistik som räknar bort olämpliga föräldrar?
Citera
2020-03-21, 13:29
Medlem
Citat:
Det fetade vet man förstås precis lika lite som det första. Jag har en vag känsla av att du känner färre familjer med Downs-barn än jag gör. Skulle du själv föredra inget liv alls framför ett liv som inte var "normalt"?

Det är mycket möjligt att du känner fler med downs än jag gör. Själv har jag bara sett hur tärande det är både fysyskt och psykiskt på föräldrar till barn som är cp... och de har inte haft möjligheten att välja abort, vilket de (all kärlek de har till barnet till trots) tveklöst gjort om möjligheten funnits.

Visst hade jag personligen hellre föredragit inget liv än att ha downs. Det är en fånig fråga dock. Då nära nog allt liv är förprogrammerat att vilja leva så vill naturligtvis även de med downs leva om du istället ställt frågan till dem...

...men eftersom vi inte vet någonting om tiden före och efter livet, vet vi heller inte om den som aborterats inte är samma ”person” som den som föds fullt frisk när föräldrarna gör ett nytt försök.

Hur som helst, tror inte vi kommer övertyga varandra så vi får väl bara hoppas att ingen av oss någonsin behöver ställas inför valet... som kanske är lättare för mig än för dig. Abort vid minsta misstanke.
Citera
2020-03-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ehh… var har du hittat statistik som räknar bort olämpliga föräldrar?

Jag räknade bort ömmande (tex våldtäcktsoffer) och Av medecinska skäl (tex där mammans liv hänger på det).

Menar du att det finns föräldrar som är mer lämpliga att ta hand om downisar än andra, vilka kvalifikationer handlar det om?

Jag gissar att ett rejält sparat eget kapital är en förutsättnig?
men du får gärna berätta mer om det?
Citera
2020-03-21, 13:37
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Själv har jag bara sett hur tärande det är både fysyskt och psykiskt på föräldrar till barn som är cp...

Ok, så du har inte ens fattat att cerebral pares är något helt annat än Downs syndrom? CP-skador påverkar motoriken och mycket få med den sjukdomen har någon intellektuell funktionsnedsättning överhuvudtaget. (Jfr exvis standupkomikern - eller sit-down-komikern, om man så vill - Jesper Odelberg, som är cp-skadad.)
Citera
2020-03-21, 13:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jag räknade bort ömmande (tex våldtäcktsoffer) och Av medecinska skäl (tex där mammans liv hänger på det).

Med andra ord inte de fall jag pratade om.

Citat:
Menar du att det finns föräldrar som är mer lämpliga att ta hand om downisar än andra, vilka kvalifikationer handlar det om?

Nej, jag menar att det finns föräldrar som är mer lämpliga att ta hand om barn överhuvudtaget. Och det har inte ett dyft med inkomst att göra. Att man inte själv har missbruksproblem eller psykisk sjukdom som man inte kan hantera, framför allt.
Citera
2020-03-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ok, så du har inte ens fattat att cerebral pares är något helt annat än Downs syndrom? CP-skador påverkar motoriken och mycket få med den sjukdomen har någon intellektuell funktionsnedsättning överhuvudtaget. (Jfr exvis standupkomikern - eller sit-down-komikern, om man så vill - Jesper Odelberg, som är cp-skadad.)

Jo, visst vet jag det. Dock spelar den skillnaden ingen roll för min uppfattning i frågan.
Citera
2020-03-21, 14:09
Medlem
Vi har en hel drös med FRISKA människor som kostar enorma summor och som aldrig kommer bidra med en krona till samhället....
Citera
2020-03-21, 14:26
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Nej bara tanken på att leka mongo-assasin får mig att brista ut i asgarv så det är nog en bra tanke att avstå..

Edit : hellre ett mongo i samhället än en invandrare iallafall.

Till 110%
Citera
2020-03-21, 14:28
Medlem
Cokeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indignationell
Vete fan... Om downies hade tagits bort så hade ju 95% av FBs moderatorer inte existerat. Dessa får väl inte heller betalt(?) så atte...nja.

hahahah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in