Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Det fetade vet man förstås precis lika lite som det första. Jag har en vag känsla av att du känner färre familjer med Downs-barn än jag gör. Skulle du själv föredra inget liv alls framför ett liv som inte var "normalt"?
Det är mycket möjligt att du känner fler med downs än jag gör. Själv har jag bara sett hur tärande det är både fysyskt och psykiskt på föräldrar till barn som är cp... och de har inte haft möjligheten att välja abort, vilket de (all kärlek de har till barnet till trots) tveklöst gjort om möjligheten funnits.
Visst hade jag personligen hellre föredragit inget liv än att ha downs. Det är en fånig fråga dock. Då nära nog allt liv är förprogrammerat att vilja leva så vill naturligtvis även de med downs leva om du istället ställt frågan till dem...
...men eftersom vi inte vet någonting om tiden före och efter livet, vet vi heller inte om den som aborterats inte är samma ”person” som den som föds fullt frisk när föräldrarna gör ett nytt försök.
Hur som helst, tror inte vi kommer övertyga varandra så vi får väl bara hoppas att ingen av oss någonsin behöver ställas inför valet... som kanske är lättare för mig än för dig. Abort vid minsta misstanke.