2020-03-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
De Downs-are jag har träffat har varit levnadsglada filurer allesammans, och hade definitivt inte föredragit att bli tagna av daga innan de föddes. Hur i hela helskotta menar du att det är egoistiskt gentemot barnet?

Låt dem ta hand om sig själva och se hur länge de förblir levnadsglada filurer. Det är egoistiskt att sätta till livet någon som aldrig har en chans att bli oberoende.
Citera
2020-03-21, 12:20
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Låt dem ta hand om sig själva och se hur länge de förblir levnadsglada filurer. Det är egoistiskt att sätta till livet någon som aldrig har en chans att bli oberoende.

Det är väl snarast mindre egoistiskt att sätta någon till världen som man vet att man själv kommer att behöva ta hand om och ansvara för så länge man överhuvudtaget orkar, och offra en hel del av sin egen frihet för. Om man lämnar dem vind för våg så är det egoistiskt, men det vet jag ingen Downs-förälder som har haft en tanke på.
Citera
2020-03-21, 12:23
Medlem
Citat:
Det är väl snarast mindre egoistiskt att sätta någon till världen som man vet att man själv kommer att behöva ta hand om och ansvara för så länge man överhuvudtaget orkar, och offra en hel del av sin egen frihet för. Om man lämnar dem vind för våg så är det egoistiskt, men det vet jag ingen Downs-förälder som har haft en tanke på.

Endast om du med säkerhet vet att du kommer att finnas där under barnets hela liv, vilket du naturligtvis inte vet.

Däremot vet du att barnet inte kommer att leva ett ”normalt” liv och kommer sannolikt hamna utanför i de flesta sammanhang under hela sin livstid.
Citera
2020-03-21, 12:32
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Endast om du med säkerhet vet att du kommer att finnas där under barnets hela liv, vilket du naturligtvis inte vet.

Däremot vet du att barnet inte kommer att leva ett ”normalt” liv och kommer sannolikt hamna utanför i de flesta sammanhang under hela sin livstid.

Det fetade vet man förstås precis lika lite som det första. Jag har en vag känsla av att du känner färre familjer med Downs-barn än jag gör. Skulle du själv föredra inget liv alls framför ett liv som inte var "normalt"?
Citera
2020-03-21, 12:34
Medlem
vi gjorde abort direkt när vi såg att kubtestet var illa. Var inte tal om något annat. idag har vi 3 barn som är friska . inget ont om folk me down syndrom. de verkar goa o glada men ja hade aldrig pallat
Citera
2020-03-21, 12:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Bara ta bort direkt, se det som ett naturens nyck. Ibland blir inte alltid sådden bra, då plöjer man ner skiten igen bara.
Citera
2020-03-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Haha, folk får välja själv, ergo är det inte problematiskt om mamma stat ska välja åt folk istället. Q.E.D.

Bra argument, syster.

Du menar kvinnor får välja själva?
Citera
2020-03-21, 13:05
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar kvinnor får välja själva?

Argumenterade du inte att det därmed inte gjorde skillnad om staten fick göra beslutet?
Citera
2020-03-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Argumenterade du inte att det därmed inte gjorde skillnad om staten fick göra beslutet?

Jag menade att jag inte ser det som något radikalt. Staten subventioner och stöttar en abort var 15 minut. varför inte då gör det för ett par extra kubtestade, det handlar ju uppenbarligen inte om "ett liv" så länge det sker i livmodern?
Citera
2020-03-21, 13:09
Medlem
Citat:
De Downs-are jag har träffat har varit levnadsglada filurer allesammans, och hade definitivt inte föredragit att bli tagna av daga innan de föddes. Hur i hela helskotta menar du att det är egoistiskt gentemot barnet?

men det är väll sant för samtliga ca 36000 barn somaborteras årligen i sverige?
Citera
2020-03-21, 13:10
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Jag menade att jag inte ser det som något radikalt. Staten subventioner och stöttar en abort var 15 minut. varför inte då gör det för ett par extra kubtestade, det handlar ju uppenbarligen inte om "ett liv" så länge det sker i livmodern?

Oavsett Vad man tycker om abort, så är skillnaden att staten får gå in och döda ett foster i kvinnans livmoder, mot Hennes vilja. Om du inte ser skillnaden är din etiska kognition sjuklig.
Citera
2020-03-21, 13:11
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
men det är väll sant för samtliga ca 36000 barn somaborteras årligen i sverige?

Jag har väl inte påstått något annat? (Förutom att en del av de aktuella föräldrarna i de fallen hade varit helt oförmögna att ta hand om sina barn pga missbruksproblem, egen psykisk sjukdom etc.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in