Citat:
Ursprungligen postat av
sssverigebilden
Hejsan har haft en del problem under några år med depressioner etc, har börjat prata med psykolog och det har blivit bättre men har nyligen haft flera dagar där jag går tillbaka i gamla mönster och tankesätt som präglade mig förut, tankar som trycker ner mitt självförtroende och att inget blir bättre med mer. Har också problem med att visa några känslor alls i sociala situationer förutom om jag hör ett skämt och skrattar, men 5 sekunder senare är det tillbaka till det gamla.
Jag tror att det finns känslor i mig men vettefan hur jag ska visa dom. Har pratat med en tjej jag tycker om och det känns bra faktiskt, men efter jag har pratat så tar det 5 minuter så blir det samma visa igen med känslorna och tankarna. Går i kbt just nu och har blivit erbjuden att testa Zoloft, Är detta ett steg värt att ta? Speciellt när man känner som jag, Har också haft självmordstankar som kommer tillbaka ibland. Det känns som att skulle jag prova en substans, Så blir jag dragen till att skada mig själv, istället för att använda läkemedlet för att bli bättre.
vad ska jag göra?
Skulle inte säga att det per definition kommer att bli bättre. Däremot är saker och ting alltid i ständig förändring, vilket du också vittnar om och det finns alltid förutsättningar att skapa sig ett liv med god livskvalité.
När du frågar om saker kommer att bli bättre; vad är det då du refererar till? Utan att veta så skulle jag kunna tänka mig att du har en bild av hur livet var innan depressionen och den psykiska ohälsan dök upp och att det är något att ”komma tillbaka till”, att saker helt enkelt var bättre förr. Men även då, när livet var enkelt så fanns det mest troligen en del ångest här och var, oro och andra tankar och känslor som ställde till det i sina stunder. Men när livet är jobbigt så tenderar vi att åsidosätta det och se tillbaka på en tid som var fylld av guld och gröna skogar när det i själva verket inte var fallet.
Det bästa sättet som jag känner till att jobba med detta är meditation. Enklaste sättet att komma igång är genom någon av de olika appar som finns. Kan varmt rekommendera Waking Up med Sam Harris (har en månad gratis som du kan ta del av på länken här nedan i och med att jag är prenumerant). Det är inte frågan om ett nytt sätt att tänka, det är heller inte frågan om en ny form av tro, religion, ideologi eller något jag kan sälja in till dig som kommer lösa dina problem från en sekund till en annan. Däremot är det ett verktyg för att över tid helt enkelt komma till insikt om vem du är och vem du alltid varit.
För egen del har det inneburit en livsförändring där jag till för cirka fem år sedan var beroende av psykofarmaka till att idag inte ta något överhuvudtaget och i ärlighetens namn känna stor tillfredsställelse inför livet - trots det svåra tider som nu råder. Och om jag kan lyckas med det så kan alla göra det.
https://api.wakingup.com/html/share/fe35f0e7f1e0