2020-03-20, 01:06
Medlem
dobbelinas avatar
En relativt ny företeelse i Sverige, är det riktade våldet från
klaner mot akutmottagningar.
Man kommer i grupp och hotar vårdpersonal, och kräver omedelbar vård
för sina klanmedlemmar.
Situationen blir ofta så allvarlig att polis måste tillkallas.

I rådande situation, där man kan räkna med en extrem tillströmning
av patienter, hur skyddar sig vården mot detta hot?
Citera
2020-03-20, 01:15
Medlem
Du har väl sett att vår armé har byggt fältsjukhus? Är man smart så sätter man ju alla MENA i dessa, med tillhörande stridsvagnar och kulsprutegrupper på vakt utanför. Polisen kommer ha än mindre resurser inom kort än dom har idag. Dom kommer inte att ha tid att vakta alla sjukhus i landet också. Det tror jag nog att man räknat med, varför militären får sättas in.
Citera
2020-03-20, 01:35
Medlem
321js avatar
https://petterssonsblogg.se/2018/07/...ottagningarna/

"Andreas Fischer, ordförande för Sjukhusläkarna Stockholm som ingår i läkarförbundet, säger att läget är allvarligt.
– Med nuvarande trend kan jag inte utesluta att vi kommer behöva beväpnade skyddsvakter på akutmottagningarna inom en fem- till tioårsperiod, om inget görs, säger Fischer."

Processen kanske snabbas på nu, men självklart så har klanmedlemmar rätt till mer vård än vanliga medborgare. Klanmedlemmarna kommer att leva längre än mig om vi skulle hamna på intensivvårdsavdelningen samtidigt, brorsorna i min släkt har inte samma engagemang som de har.

Detta scenario har i alla fall jag sett komma.
Senast redigerad av 321j 2020-03-20 kl. 02:34.
Citera
2020-03-20, 01:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du har väl sett att vår armé har byggt fältsjukhus? Är man smart så sätter man ju alla MENA i dessa, med tillhörande stridsvagnar och kulsprutegrupper på vakt utanför. Polisen kommer ha än mindre resurser inom kort än dom har idag. Dom kommer inte att ha tid att vakta alla sjukhus i landet också. Det tror jag nog att man räknat med, varför militären får sättas in.

Det enda som kommer hända är att miltärerna blir rånade / bestulna på en massa materiel och vapen. Ingen soldat kommer att avlossa rasistiska skäggbarnsökande skott mot våra nya vänner,
Citera
2020-03-20, 02:20
Medlem
Trezors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det enda som kommer hända är att miltärerna blir rånade / bestulna på en massa materiel och vapen. Ingen soldat kommer att avlossa rasistiska skäggbarnsökande skott mot våra nya vänner,
Nej din rasblandande förlorare.
Citera
2020-03-20, 07:45
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Exakt så ligger det till
Citera
2020-03-20, 07:56
Citat:

Vi börjar så smått med ett av Dan Eliassons berömda armband, det är oändligt långt tills att våra politiker når punkten där de tar till grövre saker än så.

Det blir spännande att se när hbtq-arna och vänsteraktivisterna ska slåss med klanerna om platserna på akuten, och hur våra genuscertifierade dialogpoliser hanterar saken.
Senast redigerad av Pripps3.5 2020-03-20 kl. 08:33.
Citera
2020-03-20, 08:07
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
En relativt ny företeelse i Sverige, är det riktade våldet från
klaner mot akutmottagningar.
Man kommer i grupp och hotar vårdpersonal, och kräver omedelbar vård
för sina klanmedlemmar.
Situationen blir ofta så allvarlig att polis måste tillkallas.

I rådande situation, där man kan räkna med en extrem tillströmning
av patienter, hur skyddar sig vården mot detta hot?

Det PK typiskt gör är att man spärrar av akutmottagningen och förklarar den som ett sk Polisområde 24. Detta ger polisen rätt att godtyckligt avgöra vem som får komma in och vistas därinne och inte.

Detta är en krånglig processedur som väl fungerar så där i praktiken. Det stora problemet med åtgärden är annars att andelen klanmedlemmar inom poliskåren ständigt växer, och då kan man nog ana hur ett Polisområde 24 kommer att fungera i framtiden.
Citera
2020-03-20, 10:41
Medlem
halaltarzans avatar
Det är nog många som inte kommer att komma överens den närmsta tiden. Ser bara i mitt eget område hur butik- och restaurangägarna glassar runt i vräkiga bilar och med lite detektivarbete vet jag att de bor i radhus eller villor. Nu har de inga kunder eller gäster. När krubban är tom biter hästarna varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in