• 1
  • 2
2020-03-19, 13:57
Medlem
Jag har alltid varit fascinerad av rymden,speciellt andra galaxer? Hur ser universum ut ju längre bort man går? finns det något slut? vad tror ni?
2020-03-19, 14:00
Medlem
Magnituds avatar
Jag tror att vi vet inte ett skit
2020-03-19, 14:00
Bannlyst
Universum är runt, åker man tillräckligt långt så kommer man komma tillbaka där man började.
2020-03-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Universum är runt, åker man tillräckligt långt så kommer man komma tillbaka där man började.

bevisat eller tror vi det?
2020-03-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Jag tror att vi vet inte ett skit

deprimerande att vi inte kommer få veta mer,utan det väntar andra generationer
2020-03-19, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
vi tror det,men det är nog inte så

anyway,även om den är rund,då kommer frågan,vad är utanför*? finns inget slut,o vad är slut ? :O

Enkelt förklarat
2020-03-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop

Enkelt förklarat
hahaha aj ja men så enkelt är det nog inte,då måste vi ha en Gud som skapat de? eller
2020-03-19, 14:22
Medlem
Gudochhanssons avatar
För några år sedan var jag i Chile, långt ute på landsbygden och önskar alla att få uppleva en ren natthimmel som jag gjorde då. Rymden har ett sagolikt sug, en majestätisk närvaro som bara pockar på att studeras, amatörmässigt, proffsigt.

Tiden har vi därifrån, urmänniskan såg sambanden genom den och lärde sig navigera med hjälp av den.

Så - rymden har ett slut om materien är ändlig vilket betyder; utan materia inget rum. Numer behöver man förstå astrofysik för att följa med bortom det synliga.
2020-03-19, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
hahaha aj ja men så enkelt är det nog inte,då måste vi ha en Gud som skapat de? eller

Gud finns inte.

2020-03-19, 14:32
Medlem
flaskborstes avatar
Universum är ju inte bara "rum" utan är "rum och tid sk. rumsttid" tiden existerar inte utan universum och universum existerar inte utan tid. Om nu big bang skapade vårt universum så expanderar det som bekant därav teoring om big bang.

En tanke om detta kan vara att det existerar andra big bang och skapar andra universum som alla existerar och kanske kommer att gå in i varandra under expansionsfasen.

Enligt vår fysiks lagar så kan energi varken skapas eller förstöras enbart ändra form..Så kärnan till big bang måste ha bestått av energi i någon form som tillslut reagerade och gav upphov till en big bang.(eller flera)

En del forskare misstänker numera att den så kallade mörka materien i universum består av kvantpartiklar som ännu inte satts ihop till de partiklar vi kan identifiera typ elektroner, protoner osv.

Verkar heller inte finnas något som hindrar att det finns ännu mindre partiklar än dessa kvant partiklar..forskare i framtiden får väl kollidera bosoner och gravitoner med varandra för att se vad dessa sönderfaller i för något..änden tycks vara vibrationer "strängar" enligt någon annan teori.
2020-03-19, 14:35
Medlem
Universum är ju som en boll, med en radie på <14 miljarder ljusår.

Big bang kastade ju ut materia i alla riktningar, för knappt 14 miljarder år sen. Först gick det jättefort, mer än ljushastigheten, sen långsammare men accelerande. I a f vad jag hört.
2020-03-19, 15:41
Medlem
volvo 240s avatar
Det är ju så enormt och expanderar så fort att det finns hela galaxer därute som flyttar sig så fort ifrån oss att vi aldrig kommer att se ljuset de avger. Man blir knäpp när man tänker på hur sjukt emormt universum är. ¨Vårat solsystem bara är ju jättestort, men det är bara ett av ca hundra miljarder i vintergatan som bara är en galax avhundratals miljarder galaxer. Det går itne riktigt att fatta. Men det riktigt intressanta är ju vad som finns utanför bubblar som är vårat universum. Är vårat universum kanske bara en atom i ett helt annat existenssystem?
Senast redigerad av volvo 240 2020-03-19 kl. 15:44.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in