2020-03-18, 22:46
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag har en tuff tid i livet just nu, både känslomässigt och ekonomiskt. Jag har märkt att jag mår "bra" av att sitta och kolla på mynt och sedlar på tradera och ibland bjuder jag upp auktioner och ibland vinner jag.

Idag slösade jag dock alldeles för mycket av min redan dåliga ekonomi. Jag hade fått pengar till mat men slösade bort hälften på mynt (dessa mynt såldes för billigare än de brukar gå). Jag kommer överleva det här med men kände direkt när jag vann budgivningen att det där var inte så smart. Ska försöka undvika att besöka dessa sidor på ett tag.

Men hur besegrar man ett beroende?

Nu har jag nog inget enormt beroende o tror nog att jag ska klara det men det är lite "lustigt" att jag får ett så stort behov att vinna en budgivning om "döda ting", detta gäller framförallt silvermynt där jag ser om ett mynt över eller undervärderas.
Citera
2020-03-18, 23:27
Medlem
SkattefriZons avatar
Summan av lasterna är konstant. Börja punda på något som är bättre. Typ att sälja dina mynt och annat skit du köpt på dig.
Bli en försäljare istället.
Citera
2020-03-18, 23:31
Medlem
321js avatar
http://www.sund.nu/docs/printArtikel...4&tem=5&und=28

Beroenden handlar om känsloflykt

Begär och beroende har många ansikten. Ofta kopplar vi beroende till rökning, alkohol, droger eller tabletter. Men det finns en mängd olika beteenden, som alla kan betecknas som beroende. Exempel är ätstörningar, kontrollbegär, maktbegär, tvångshandlingar och olika former av manier.
Senast redigerad av 321j 2020-03-18 kl. 23:36.
Citera
2020-03-19, 08:12
Medlem
HermaeusMoras avatar
Du borde testa att sluta tänka på det.
Citera
2020-03-19, 09:07
Medlem
svartnatt666s avatar
Haha. Impulsiv? Gick och handlade ett nytt pokemon deck igår för pengar som skulle gå till mat. Men det löser sig alltid. Det kunde varit värre. Du kunde varit alkolist.

Jag vet inte. Brukar handla om att jag mår dåligt. Alltså vill jag göra nått åt det. Får hitta andra vis? Men är ju trevligt och pengarna löser ju sig. Kommer knappast gå och dö för jag shoppade loss lite i onödan.
Citera
2020-03-19, 12:13
Medlem
Popetoterors avatar
Det hela handlar om belöningssystemet i hjärnan, varje person har sitt sätt att känna sig bättre genom att belöna sig genom olika saker.
Vissa tar till droger och vissa spelar etc.
Det hela handlar om att man boostar dopamin systemet i hjärnan, mao belöningscentrum.
Att komma ur ett sånt beroende kan vara jobbigt och tidskrävande, men det går.
Det första man ska gör är (beroende på person) är att skriva ner vad gör mig till detta beroende och hur hjälper det mig VS vad förlorar jag på att bete mig på detta sätt, vad förlorar jag på att fortsätta.
Kan man få en inblick i hur det förstör ens vardag och skriva ner det så man själv kan läsa det om och om igen kan få en person att inse att det den håller på med är inte bra för en själv.
Och framför allt acceptera att man har problem som går att lösa, det finns hjälp att få.
Ett sätt är att kontakta din husläkare som kan ge dig information om vart du ska vända dig till, det finns en hel del ställen som sysslar med detta.
Det viktigaste är att inse att man har problem och söka hjälp efter detta.
Citera
2020-03-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://www.sund.nu/docs/printArtikel...4&tem=5&und=28

Beroenden handlar om känsloflykt

Begär och beroende har många ansikten. Ofta kopplar vi beroende till rökning, alkohol, droger eller tabletter. Men det finns en mängd olika beteenden, som alla kan betecknas som beroende. Exempel är ätstörningar, kontrollbegär, maktbegär, tvångshandlingar och olika former av manier.

Är det verkligen detta?

Jag själv har lite laster.
Men det är för att jag upplever att livet blir så oengagerande, att inget får mig att liksom,... bli sådär taggad och intresserad, som man till och från var när man var yngre. Och spänningen! Att känna den där elektriska känslan som fanns, tex vid varje skoldag. Även om det inte var en bra dag. Och avsaknaden av att känslor spelar roll. Någonting negativt har hänt mig..

Jag tycker det handlar mer om att det behövs saker som gör att man engageras och får intresse för saker, att det blir intressanta utmaningar. Att det väl egentlig mening handlar mer om en vettig dopamin-balans än känslor. Brist på känslor är likväl lika jobbiga.

OT, du själv känner kanske att du saknar pengar, och har du skapar undermedvetet ett behov av att hitta bra värderingar om pengar?
Nu vet jag inte hur mycket pengar du kan göra på mynt, men om du har fått ihop nåot av värde, sälj alltihoppa, hitta vad du vill nyutbilda dig till som ger fett med pengar. Plugga.
Citera
2020-03-23, 10:08
Medlem
Landsfaderns avatar
Till att börja med att kan det vara bra att känna till att ett beroende inte är något man ändrar på från en dag till en annan. I och med att det har pågått under en längre tid så är det också något som är viktigt att jobba med varje dag under en längre period för att komma tillrätta med.

I grund och botten handlar beroende, som det har talats om tidigare här, om en önskan att fly från tankar eller känslor som inte är särskilt angenäma. Att komma tillrätta med ett beroende handlar därför om att medvetandegöra detta, granska beroendet och med det inse att det inte är något annat än en illusion; en mental konstruktion som sinnet bygger upp och har byggt upp helt utan din vetskap. Rent praktiskt finns det väldigt många sätt att jobba med detta men essensen handlar om att inte göra motstånd eller att "besegra" beroendet utan snarare att vara tillåtande och vänlig mot sig själv. Eftersom beroendet enbart är en mental konstruktion så går det heller inte att besegra.

En jämförbar analogi är det med coronaviruset. När det råder kris och oro så tycks de flesta människor vilja ha en motståndare. Det ska finnas en tydlig punkt när motståndaren är besegrad. I fallet med viruset, och i ditt beroende, så är motståndet oss själva. Den bästa insatsen vi kan göra i "kampen" mot coronaviruset är att stanna hemma och göra så lite som möjligt. Skulle alla människor göra det skulle COVID-19 vara borta på en dryg månad och vi skulle kunna ha en virusfri sommar i världen. Samma sak är det även när det gäller beroende; om man låter tankarna och känslorna vara precis där de är utan motstånd kommer bränslet förr eller senare att ta slut och beroendet kommer successivt att försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in