Citat:
Ursprungligen postat av
321j
http://www.sund.nu/docs/printArtikel...4&tem=5&und=28
Beroenden handlar om känsloflykt
Begär och beroende har många ansikten. Ofta kopplar vi beroende till rökning, alkohol, droger eller tabletter. Men det finns en mängd olika beteenden, som alla kan betecknas som beroende. Exempel är ätstörningar, kontrollbegär, maktbegär, tvångshandlingar och olika former av manier.
Är det verkligen detta?
Jag själv har lite laster.
Men det är för att jag upplever att livet blir så oengagerande, att inget får mig att liksom,... bli sådär taggad och intresserad, som man till och från var när man var yngre. Och spänningen! Att känna den där elektriska känslan som fanns, tex vid varje skoldag. Även om det inte var en bra dag. Och avsaknaden av att känslor spelar roll. Någonting negativt har hänt mig..
Jag tycker det handlar mer om att det behövs saker som gör att man engageras och får intresse för saker, att det blir intressanta utmaningar. Att det väl egentlig mening handlar mer om en vettig dopamin-balans än känslor. Brist på känslor är likväl lika jobbiga.
OT, du själv känner kanske att du saknar pengar, och har du skapar undermedvetet ett behov av att hitta bra värderingar om pengar?
Nu vet jag inte hur mycket pengar du kan göra på mynt, men om du har fått ihop nåot av värde, sälj alltihoppa, hitta vad du vill nyutbilda dig till som ger fett med pengar. Plugga.