2020-03-18, 22:32
Medlem
carlpetersen73s avatar
Flera branscher störtdyker, resor, evenemang, restaurang med flera. Branscher där vi spenderat mycket pengar. Jag tror även lite större investeringar kommer att sättas på hold, exemplevis kanske man väntar med det dyrare bilköpet och liknande tills man ser vart allt tar vägen. Så för de med en stadig inkomst byggs det då en kassa, frågan är bara vart den kommer att spenderas?

Närmast till hands ligger väl att anta att teknik kommer att få ett uppsving. Fler idéer?
Citera
2020-03-18, 22:45
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Flera branscher störtdyker, resor, evenemang, restaurang med flera. Branscher där vi spenderat mycket pengar. Jag tror även lite större investeringar kommer att sättas på hold, exemplevis kanske man väntar med det dyrare bilköpet och liknande tills man ser vart allt tar vägen. Så för de med en stadig inkomst byggs det då en kassa, frågan är bara vart den kommer att spenderas?

Närmast till hands ligger väl att anta att teknik kommer att få ett uppsving. Fler idéer?

Toalettpapper och handsprit.
Citera
2020-03-18, 22:58
Porr, spelsiter, alkohol
Citera
2020-03-18, 23:05
Medlem
Strychnos avatar
Jag tror att folk kommer att spendera sina surt förvärvade pengar dom sparat ihop till dyra semesterresor, konsärer, festivaler, och annat som dom nu inte känner för att spendera pengar på pga smittorisken, och ta dessa pengar och lägga på underhållningsapparater i hemmet, och hobbygrejjer dom har velat ha men inte haft råd med, och givetvis en massa olika saker, förmodligen även en hel del bilar och motorcyklar.

Kommer nog bli en väldigt massa köpande av leksaker för vuxna(menar inte sexleksaker, även om det även kommer att köpas).
När folk inte vågar/vill röra sig ute bland folksamlingar kommer dom stanna hemma och inse att det är tråkigt, och köper nya saker dom kan roa sig med hemma, Skulle gissa att tv-spelsförsäljningen kommer att öka markant, och givetvis film. Teknikprylar, mobiltelefoner, tvspelskonsoller, tvapparater, hemmabioutrustning, datorer, etc kommer nog bli det som initiellt kommer att köpas.

Det kommer förmodligen att minska med inköp av billiga prylar från kina, då kina är lite synonymt med coronaviruset, och folk tror att dom ska bli sjuka av att få hem viruset tillsammans med prylarna från kina(för folk är nervösa av sig och inte vill ta risken, även fast det inte finns någon).
Citera
2020-03-18, 23:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jo, just nu kommer lite större investeringar att sättas på hold och har man en stadig inkomst byggs det upp en kassa.

Men snart har hysterin ebbat ut och konsumtionshjulen börjar snurra som vanligt igen. Som brukligt vill alla då ha den senaste iPhonen/Samsungen, en ny 65-tummare osv. Många kommer nog att resa när länderna öppnar sina gränser.

För den lite klokare blir det läge att fynda på börsen. Redan nu är det som ett smörgåsbord med billiga aktier som har gått ner av bara farten.
Citera
2020-03-18, 23:49
Medlem
Jag tror tvärtom. Det är väldigt hårda tider nu. Många hotas av varsel och uppsägningar, många kommer snarare att hålla hårt i pengarna...
Citera
2020-03-19, 08:06
Medlem
Gammeldags nöjen blir populära igen.
Man reparerar i hemmet, man sysslar med handarbete (sy,sticka), dom som har förmåga att ta till sig skriven text och kan fokusera i lite längre perioder kanske börjar läsa, andra lyssnar på ljudböcker (köp Storytel!). Baka blir stort, tror jag.
För hur länge kan man sitta med Netflix och HBO?

Se'n kommer folk att inse att den där skitdyra men trånga BR-lägenheten är ett fängelse, medan kompisarna som bor i eget hus kan sitta i trädgården, odla etc. Eftersom alla ändå lär sig att jobba hemifrån tror jag att folk kommer börja längta till något eget; en ny "gröna vågen", och då kanske inte till förorten utan några mil längre ut. Man kan ju jobba hemifrån ...

Se'n kan man ju hoppas att barn och föräldrar upptäcker att man kan göra saker ihop. Fast eftersom dagens föräldrar själva växte upp på dagis och med "den samlade skoldagen" så kanske förutsättningarna saknas? Man vet helt enkelt inte vad man skulle göra tillsammans. Ja, förutom TV-spel, då.
Citera
2020-03-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Gammeldags nöjen blir populära igen.
Man reparerar i hemmet, man sysslar med handarbete (sy,sticka), dom som har förmåga att ta till sig skriven text och kan fokusera i lite längre perioder kanske börjar läsa, andra lyssnar på ljudböcker (köp Storytel!). Baka blir stort, tror jag.
För hur länge kan man sitta med Netflix och HBO?

Se'n kommer folk att inse att den där skitdyra men trånga BR-lägenheten är ett fängelse, medan kompisarna som bor i eget hus kan sitta i trädgården, odla etc. Eftersom alla ändå lär sig att jobba hemifrån tror jag att folk kommer börja längta till något eget; en ny "gröna vågen", och då kanske inte till förorten utan några mil längre ut. Man kan ju jobba hemifrån ...

Se'n kan man ju hoppas att barn och föräldrar upptäcker att man kan göra saker ihop. Fast eftersom dagens föräldrar själva växte upp på dagis och med "den samlade skoldagen" så kanske förutsättningarna saknas? Man vet helt enkelt inte vad man skulle göra tillsammans. Ja, förutom TV-spel, då.

Exakt - det tror jag med - och som vi har bakat med barnen - varje dag någon nytt recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in