2020-03-18, 16:52
Medlem
Hej!
Går nu sista året på gymnasiet och ska börja studera på ett universitet i Stockholm till hösten.
Jag satte mig i bostadskö förra året i maj eller nåt, så sannolikheten att jag lyckas få studentbostad som förmedlas genom kösystem ser inte stor ut.
Har ni några tips på hur jag kan lyckas få nåt? Vart jag kan leta.
Jag har också funderat på att hyra lägenhet istället och har kollat runt lite grann, men jag har ju ingen aning om vad som är en rimlig kostnad på hyra och vet inte i vilken prisgrupp jag bör titta.
Och när bör jag egentligen börja skaffa bostad? När jag blivit antagen till skolan? Tidigare?
Citera
2020-03-18, 17:07
Medlem
Har du inga pengar blir det nog inte Stockholm för din del. En etta kostar lätt 1,5-2 miljoner.
Citera
Medlem
tnems avatar
Du börja kolla nu.
Hur säker är du på att komma in, det avgör om du vågar skriva på ett avtal tidigare.

Kolla på orter runt om, borde vara lättare att hitta bostad där om du kan tänka dig pendla.

Har du inga kontakter?
Du kanske känner någon som har någon som skulle kunna tänka sig hyra ut ett rum till någon som är bekant med denne, men inte skulle sätta ut en Annons.
Citera
Medlem
sasos avatar
du vet väl att stockholm har drabbats värst utav corona?
Citera
2020-03-18, 17:33
Medlem
BadPostures avatar
Jag är inte avis på dig. Ställ dig i SSSBs studentbostadskö. Sen får du härda ut nåt år. Inneboende, andrahand eller tält. Det blir enklare och billigare om du kollar i länets ytterkanter - Vallentuna, Norrtälje, Nynäshamn, etc. Om pendlingstiden är över 1 timme, enkel resa, är efterfrågan/konkurrensen mindre.
Citera
2020-03-18, 23:19
Avstängd
Adelaides avatar
Det är inte ovanligt att studenter får bo inneboende ett tag innan de får sin studentlägenhet. Så kolla Blocket, facebookgrupper och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in