2020-03-18, 16:09
Medlem
Hur kommer priserna på lägenheter utvecklas de närmsta 3-6 månaderna? Jag behöver köpa en lägenhet för ca. 1 miljon för det är svårt att hitta en att hyra. Är jag dum om jag köper en nu? Bör jag vänta i 3-6 månader och hoppas att värdet minskar till kanske 700 000?
Citera
2020-03-18, 16:14
Medlem
SkattefriZons avatar
Tycker du ska vänta för det kommer inte gå upp. Det kommer bara gå ner eller kanske stanna på typ samma. Det här som händer nu är uppenbart extremt dåligt för ekonomin.
Citera
2020-03-18, 16:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthony100
Hur kommer priserna på lägenheter utvecklas de närmsta 3-6 månaderna? Jag behöver köpa en lägenhet för ca. 1 miljon för det är svårt att hitta en att hyra. Är jag dum om jag köper en nu? Bör jag vänta i 3-6 månader och hoppas att värdet minskar till kanske 700 000?

Ja, priserna lär ju sjunka kraftigt, men även om det raset inte slagit igenom än så öppnar det möjligheter för att pruta rejält. Testa!
Citera
2020-03-18, 16:21
Medlem
Ska kolla på en som kostar 1,2 milj om några dagar. De som är aktuella kostar runt 700 000- 1,4 milj.
Bör jag erbjuda 80 % av utgångspriset och lägga mig vid 90 % av utgångspriset? Vad bör jag ha för taktik? Före krisen behövde man betala runt 20 % mer än utgångspriset.
Citera
2020-03-18, 16:23
Bannlyst
Du bör vänta tills allt lugnar ner sig om ett halvt år kanske lägenheten e på rea för mycket mindre.
Citera
2020-03-18, 16:40
Medlem
Citat:

du skall definitivt vänta, vi kommer att få se ganska dramatiska effekter på bostadspriserna de närmaste 3-12 månaderna
Citera
2020-03-18, 17:01
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Är i samma sits som dig.

Sålde min brf förra året, tog en hyresrätt temporärt.

Varit och kikat på några st men jag avvaktar några månader nu!

Is i magen.
Citera
2020-03-18, 18:05
Medlem
fittslems avatar
Ja priserna kommer knappast gå upp, så du bör vänta!!
Citera
2020-03-18, 21:26
Medlem
blobben!!!s avatar
Priserna kommer störta värre än på 90-talet. Räkna med att köpa samma lya för några få hundratusen om ett år.
Citera
2020-03-18, 21:54
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Tycker du ska vänta för det kommer inte gå upp. Det kommer bara gå ner eller kanske stanna på typ samma. Det här som händer nu är uppenbart extremt dåligt för ekonomin.
Men även om ekonomin går dåligt, varför skulle det ha en effekt på bostäderna? Känns snarare intuitivt tvärtom, att när centralbankerna sänker räntorna och drar igång nya kvantitativa lättnader så kommer prisinflationen på tillgångar öka vilket urholkar värdet på pengar och gör bostäder nominellt dyrare. Eller hur resonerar du?
Citera
2020-03-19, 00:16
Medlem
Citat:
Tror det kommer ta mycket längre tid än 3-6 mån innan det hinner spilla över på bostadsmarknaden i någon större utsträckning. Köparna kommer nog bli mer kräsna nu direkt när ekonomin börjat haverera. Men det är högst troligt bara marginella skillnader i pris, jämfört med vad som kommer längre fram när folk fått sparken och bankerna börjar med tvångsförsäljning i större skala. Då kommer du kunna fynda, om det nu går så långt.
Citera
2020-03-19, 07:45
Medlem
CC75s avatar
Bostadsmarknaden är mycket trögrörlig. I kristider är prioritet att ha någonstans att bo överhuvudtaget. Jag tror marknaden kommer att stagnera rejält. Dvs få affärer kommer att göras. Utbudet kommer att vara lågt. Det tillsammans med att de som måste sälja är få i antal kommer göra att priserna kommer att hålla emot bra.

Med ovan skrivet. Om 6-12 månader kommer läget att vara annorlunda. Då kommer den totala insikten att ha ökat och allt fler måste av olika skäl byta boende (uppdämt behov).

Jag hyser ingen tvekan om att priserna kommer att gå ned men det kommer att ta ett antal månader. Sedan är frågan hur länge prisfallet varar...

Dock säger jag så här. Hittar du ditt drömobjekt. Dvs boendet som har ALLT, då ska du slå till oavsett.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in