• 1
  • 2
2006-03-27, 15:01
Medlem
nuhjs avatar
Tjo.
senaste besiktningen fick jag nedslag på att det var ett rosthål på infästningen till dragkroken, så jag tänkte att det blir väl billigast att ta bort den iom att jag inte är svetskunnig eller känner nån som är. Hur gör man detta lättast? fram med vinkelslipen bara och kapa skiten eller skruva av den, eller den kanske sitter fast i ramen så man inte kan skruva av den?

allt ska ju bli så billigt som möjligt såklart. får jag bort den själv så är det ju bara begränsad registreringsbesiktning som behövs a 380:-
Citera
2006-03-27, 15:11
Bannlyst
Såga av kroken med vinkelslipen och rostskydda snittytan. Ombesiktiga bilen utan drag. Klart.

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 15:38
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Såga av kroken med vinkelslipen och rostskydda snittytan. Ombesiktiga bilen utan drag. Klart.

// Roger P.

hur mycket ska man ta av kroken? så långt in det går eller?
Citera
2006-03-27, 15:45
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
hur mycket ska man ta av kroken? så långt in det går eller?

Det för vad jag vet inte vara ngt utstickande från bilen o.s.v. Som på våran toyota när vi hadde den så var det rost på sidorna och då var det tvunget att slipas ner och spacklas om och sådant. Men vet ej hur det är där i bak. Och det är ju under bilden också.

Du kan ju ta så långt in så att det itne skadar chassit och sådant.Och om det syns när man åker bakom så får man ju göra det lite fint.
Citera
2006-03-27, 16:28
Medlem
Är det en orginal krok så sitter den med bult, inte alls svår att få loss. tänk dock på att om du tar av den och åker till besiktningen så måste du göra en registreringsbesiktning. Dvs de omreggar bilen utan krok, kostar ett par hundra.

Hade själv plockat av min och på besiktningen så märktes det och jag fick välja mellan att regga den ,eller att sätta tillbaks den. Men valde jag det senare (vilket jag ej gjorde) så var det inte minsan inte att bara skruva dit den, utan då skulle jag minsan behöva tillverkarens specifikation's intyg dvs vad den får dra mm , att visa upp. Som om inte de som jobbar på sbp känner igen en volvo orginal krok till 740 , som dessutom suttit innan monterad på bilen.
Citera
2006-03-27, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
Hade själv plockat av min och på besiktningen så märktes det och jag fick välja mellan att regga den ,eller att sätta tillbaks den. Men valde jag det senare (vilket jag ej gjorde) så var det inte minsan inte att bara skruva dit den, utan då skulle jag minsan behöva tillverkarens specifikation's intyg dvs vad den får dra mm , att visa upp. Som om inte de som jobbar på sbp känner igen en volvo orginal krok till 740 , som dessutom suttit innan monterad på bilen.
Svensk byråkrati när den är som allra lustigast...

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 18:30
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *b*
Är det en orginal krok så sitter den med bult, inte alls svår att få loss. tänk dock på att om du tar av den och åker till besiktningen så måste du göra en registreringsbesiktning. Dvs de omreggar bilen utan krok, kostar ett par hundra.

haha

hmm en bult? bara kravla sig under och dra med en liten (stor) skiftnyckel då eller?
Citera
2006-03-27, 19:28
Medlem
DeGes avatar
På Volvos orginal är det 4 stycken på var sida om jag inte minns fel. Dock kan de om det vill sig illa släppa där de är svetsade i ramen och då snurrar de bara.

Fick tipset på bilprovningen att svetsa på en mutter på själva kopplingskulan och sedan hävda att det är ett cykelställ eller liknande på regbesiktningen.
Citera
2006-03-27, 20:16
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
På Volvos orginal är det 4 stycken på var sida om jag inte minns fel. Dock kan de om det vill sig illa släppa där de är svetsade i ramen och då snurrar de bara.

jag tittade under nu, och det såg ut att bara vara en mutter under kroken precis. frågan är om det räcker att skruva bort den eller om man måste ta bort "ramen" åxå som går från sida till sida i bakkanten som kroken sitter fast i?

usch vad bilen ser ut undertill

Citat:
Ursprungligen postat av DeGe
Fick tipset på bilprovningen att svetsa på en mutter på själva kopplingskulan och sedan hävda att det är ett cykelställ eller liknande på regbesiktningen.

hmm.. men då måste man ju svetsa.
Citera
2006-03-28, 00:19
Medlem
rebbans avatar
Så länge du gör den obrukbar så ska den gå igenom.
Men då får du väl regga om den med och det ksotar några kr
Citera
2006-03-28, 21:12
Medlem
Bilprovningen är lustiga. Hade en V70 med delbart drag som alltid satt på.
Efter några godkända besiktningar åkte jag på en övernitisk besiktare som sa att draget inte ville lossna, och han var tvungen att ta av draget för att se om det gick att sätta på. Det satt ju redan på, och det var minst sagt fastsatt för det gick inte ens med en slägga få loss det. Han var enligt reglerna tvungna att ta av draget för att se om det verkligen gick att sätta på... Så det blev ombesiktning.

Men hur som helst, om du tar bort en dragkrok så måste du begära vid besiktning/ombesiktning att den skall typas utan krok, annars kan du åka på ombesiktning igen.. Alternativt att bli stoppad i en flygande kontroll och torska.
Citera
2006-03-28, 22:02
Medlem
Hårbolls avatar
Varför i helvete måste man typbesiktiga när man tar bort en krok egentligen? Byråkrati...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in