• 1
  • 2
2020-03-21, 03:45
Medlem
5000000*0,015*0,7/12=4375/månad.
Känns överkomligt. Amortering på det förvisso.
Citera
2020-03-21, 05:38
Medlem
Den här regimen har visat tydligt gång efter annan att man inte är beredd att offra bostadsmarknaden, och nu även jobben (i det kortare perspektivet åtminstone). Det vore politiskt självmord och skulle öppna upp för ett konservativt övertagande förmodligen redan innan nästa val och vara gnistan som låter svensk nationalism blomma ut till fullo. Riksbankens styrränta kommer sänkas, var så säkra, och vart ska alla pengar tas ifrån? Vi kommer få en enorm arbetslöshet som ytterligare ett lager på den bulk av svartskallar som redan är vår tyngsta ballast. Priskramare får släpa taget nu, vi hade rätt och ni hade fel till slut. Men de kommer göra allt för att det inte ska hända. Helikopterpengar, enorm ökning av statsskulden, slaktad valuta, hög inflation .. allt innan skiten faller ihop som det korthus det är.. Allt hänger på hur långdraget detta blir i ett globalt perspektiv.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2020-03-21 kl. 05:40.
Citera
2020-03-21, 16:21
Medlem
Det är ganska lång fördröjning innan det blir exekutiva försäljningar, sent i höst kanske
Citera
2020-03-28, 00:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Föreligger inget beslut om det. Att stoppa marknaden helt kan vara mycket mer skadligt än att låta fallet ha sin gång. Blir arbetslösheten skyhög kvarstår problemet med en konsekvens av spricka de bostadsbubbla

Citat:
Vet ganska många som på vanliga industrilöner 25-27 netto köpt eller byggt hus runt 4-5 miljoner sista året. Personligen har jag alltid varit rädd att skuldsätta mig så hårt. Hur stort fall kan vi få på huspriserna procentuellt?
Många kommer varslats, kommer vi få se en effekt som i USA 08 att folk kommer få lämna sina hus då de inte klarar av amorteringar och räntor?

Jag kan bara hålla med dig. Dom här som köpt husen för den summan kommer få problem den dagen när räntorna kommer upp till 4-5%. Då är det många som kommer få gå från sina hus. Själv äger jag mitt hus och har inga bolån eller andra skulder så jag lever gott. 😊
Citera
2020-03-28, 09:39
Medlem
Citat:
Hur stort fall kan vi få på huspriserna procentuellt?

Teoretiskt 100%. Man kan exempelvis tänka sig ett mindre samhälle, som är beroende av en stor arbetsgivare, i en region som redan haft stor avfolkning. Går den arbetsgivaren i graven så kommer det blir svårt att sälja huset oavsett pris.

Tycker mig minnas någon artikel för några år sedan om en by på Sicilien som gav bort hus bara man åtog sig att flytta dit.
Citera
2020-03-28, 21:43
Medlem
Företagarsvinets avatar
Alltid lite lagg på bostadsmarknaden. När det kraschade 2008, tog det till 2009-2010 innan botten nåddes. Men var så säker på att det kommer krascha - det tar bara 12-18 månader innan det blir som mörkast.

Blir f.ö. helt mörkrädd över synen i Sverige generellt vad gäller bostadspriser. Mkt verklighetsfrånvänt och förnekelse. Svenska marknaden är - sjukt övervärderad, saknade korrigering 2008, sjukt högt belånat. Dessa är fakta.

Kommer krascha mkt värre än på många andra ställen. Var så säkra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in