• 1
  • 2
2020-03-17, 17:39
Medlem
Vet ganska mnga som p vanliga industrilner 25-27 netto kpt eller byggt hus runt 4-5 miljoner sista ret. Personligen har jag alltid varit rdd att skuldstta mig s hrt. Hur stort fall kan vi f p huspriserna procentuellt?
Mnga kommer varslats, kommer vi f se en effekt som i USA 08 att folk kommer f lmna sina hus d de inte klarar av amorteringar och rntor?
Senast redigerad av jonte400 2020-03-17 kl. 17:42.
Citera
2020-03-17, 17:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vet ganska mnga som p vanliga industrilner 25-27 netto kpt eller byggt hus runt 4-5 miljoner sista ret. Personligen har jag alltid varit rdd att skuldstta mig s hrt. Hur stort fall kan vi f p huspriserna procentuellt?
Mnga kommer varslats, kommer vi f se en effekt som i USA 08 att folk kommer f lmna sina hus d de inte klarar av amorteringar och rntor?

Den stora utgiften fr mnga r amorteringen. Den ska mnga slippa om de blir av med jobbet: https://www.breakit.se/artikel/24165...eringsundantag
Citera
2020-03-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Den stora utgiften fr mnga r amorteringen. Den ska mnga slippa om de blir av med jobbet: https://www.breakit.se/artikel/24165...eringsundantag
Freligger inget beslut om det. Att stoppa marknaden helt kan vara mycket mer skadligt n att lta fallet ha sin gng. Blir arbetslsheten skyhg kvarstr problemet med en konsekvens av spricka de bostadsbubbla
Citera
2020-03-17, 17:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Freligger inget beslut om det. Att stoppa marknaden helt kan vara mycket mer skadligt n att lta fallet ha sin gng. Blir arbetslsheten skyhg kvarstr problemet med en konsekvens av spricka de bostadsbubbla

Att gra undantag i lagstiftning som tvingar fram amortering oavsett vad avtalsparterna egentligen vill avtala om, kan vl knappast vara att stoppa marknaden..

Ngot beslut kan inte komma, eftersom undantag redan finns i den existerande lagen.
Citera
2020-03-17, 17:52
Medlem
Citat:

ja det hoppas jag.

r man s pass dum att man skuldstter sig p den nivn s fr man st fr konsekvenserna.
Citera
2020-03-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att gra undantag i lagstiftning som tvingar fram amortering oavsett vad avtalsparterna egentligen vill avtala om, kan vl knappast vara att stoppa marknaden..

Ngot beslut kan inte komma, eftersom undantag redan finns i den existerande lagen.

Men hur lnge ska denna princip glla? Om ekonomin avtar, inflation mm s kan vi ju nd inte ha kvar samma vrdering p bostadsmarknaden?
Citera
2020-03-17, 17:58
Medlem
Erfarenhet frn tidigare krascher visar att det r lget som avgr priset. Nr det gller BR s spelar ocks freningens ekonomi och mnadsavgiften in.
De bsta objekten faller knappt alls; det finns alltid dom som vill kpa. De smsta objekten blir osljbara ett tag framver.

Till de skuldsattas rddning kommer faktumet att lngivarna knappast heller vill ha de smsta objekten i sin go. De r nog ganska villiga att frhandla, bara du visar att du r beredd att avst och beredd att bita i och jobba fr att bli av med skulden.

De riktigt jobbiga fallen, dr det bara finns frlorare, r nr man samtidigt r tvungen att flytta fr att f ett nytt jobb, eller nr frugan inte tycker det r roligt nr pengarna r slut utan drar sin kos.
Citera
2020-03-17, 18:07
Medlem
Minskande befolkning borde ge lgre bostadspriser.
Citera
2020-03-17, 18:32
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Tror inte befolkningen kommer minska srskilt mycket.. De r redan pvg och har hittat 75 mjliga vacciner och ett av dom borde duga.
Citera
2020-03-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I teorin ja. Dock s har vi ju ett strre behov av bostder idag n vad som finns tillgngliga, dvs en bostadsbrist. Ddligheten r ven hyfsat lg fr viruset bland smittade(ngra %), vilket skulle kunna ge en hgst begrnsad snkning av bostadspriser pga ddsfall.

Dremot s br man vl vara orolig om man har hg skuldsttning och jobbar inom en bransch som drabbats hrt av viruset, och riskerar varsel. Tex flygbolag, tgbolag, redan pressade fretag.
Citera
2020-03-19, 15:59
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Jag med...
Men hade tur och fick chansen att verta farsan' s krkslott och lsa ut mina syrror fr i princip en spottstyver..

Har inte s hg standard hr hemma (jmfrelsevis '2020-stalj d allt ska vara top notch) men har dremot rd med det mesta som eventuellt kan slngas i ansiktet p mig, varslad/uppsagd eller ej..

-DET knns tryggt!
Citera
2020-03-19, 16:20
Medlem
nitecores avatar
Nr jag skulle kpta min kk frra ret tyckte slktingar att jag skulle lna max och det har undrats nr jag ska bygga ut och nr jag ska renovera kket osv...
Gjorde tvrtom, kpte ett billigt hus, valde hg amorteringstakt och petade in en rejl kontantinsats.
Frra ret la jag p trdgrden och fixa till utvndigt till minimal kostnad.
Plus att jag hoppade av brsen precis innan allt tankade.

Nsta slktmiddag blir lgutbildade-wt-snl-Werners tid att glnsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in