2020-03-16, 19:19
Medlem
Jag opererade ut min ena visdomstand i underkäken för fyra dagar sedan och igår upptäckte jag att en vit ”fyllnad” hade bildats i hålet där tanden satt. Den är mjuk så det är ingen del av tanden, har försökt Googla vad det är men inte hittat någonting.
Vet någon vad det kan vara? Borde jag ringa läkaren om det?
Tack på förhand!
Citera
2020-03-16, 19:25
Medlem
Det är en naturlig del av läkningen där kroppen bildat fibrin över hålet. Helt normalt
Citera
2020-03-16, 19:30
Medlem
F.B.Dases avatar
Är det inte tandläkaren som tryck dit någon desinferande massa för att hindra matrester och smuts att fastna i såret och minska risken för infektion? Skall du på återbesök snart?
Jag genomgick en behandling som krävde flera besök och mellan besöken skyddades tanden av något liknande.
Senast redigerad av F.B.Dase 2020-03-16 kl. 19:33. Anledning: Typo
Citera
2020-03-16, 20:12
Medlem
Jag vet bara att det såg likadant ut när de drog ut en tand för mig och det läkte i alla fall ihop. Sannolikt är det en del av läkningsprocessen (fibrin eller något annat). Först var det mörkrött, sedan såg det vitare ut. Hur som helst lär det bli inflammerat och smärta rejält och allt mer om något är fel.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-03-16 kl. 20:15.
Citera
2020-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Är det inte tandläkaren som tryck dit någon desinferande massa för att hindra matrester och smuts att fastna i såret och minska risken för infektion? Skall du på återbesök snart?
Jag genomgick en behandling som krävde flera besök och mellan besöken skyddades tanden av något liknande.

Är inget man brukar göra i ett hål som läker som det ska. det gör man endast om man INTE fått ett vitt fibrintäcke som täcker hålet och om man fått en så kallad dry soccet
Senast redigerad av blissy 2020-03-18 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in