Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-15, 10:26
Medlem
Leipreachans avatar
Har köpt på mig lite epifytiska kaktusar. 2 novemberkaktusar, drakfrukt, schlumbergera exotica, nattens prinsessa och en bladkaktus. Med tanke på ett dessa växer i regnskogen, så gissar jag dessa kräver mer vatten än "vanliga" kaktusar. Hur ofta ska man vattna?
Citera
2020-03-15, 10:58
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Vattenmängd mitt emellan vanliga succulenter och vanliga övriga krukväxter, skulle jag säga.
Ställ inte för soligt.
Citera
2020-03-15, 11:19
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Har köpt på mig lite epifytiska kaktusar. 2 novemberkaktusar, drakfrukt, schlumbergera exotica, nattens prinsessa och en bladkaktus. Med tanke på ett dessa växer i regnskogen, så gissar jag dessa kräver mer vatten än "vanliga" kaktusar. Hur ofta ska man vattna?

Jag har ganska många års erfarenhet av just drakfrukt. Du skall vattna när toppen av jorden är torr, känn med fingret och är först 3 - 4 cm torrt så släng på vatten. För mig i subtropiskt klimat innebär det vattning var 3e dag ungefär vid full sol.
Citera
2020-03-15, 12:40
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Jag har ganska många års erfarenhet av just drakfrukt. Du skall vattna när toppen av jorden är torr, känn med fingret och är först 3 - 4 cm torrt så släng på vatten. För mig i subtropiskt klimat innebär det vattning var 3e dag ungefär vid full sol.

Tack! Kan man även ge en dusch emellanåt?

Har läst att man kan duscha växter med lite grönsåpa i vattnet, stämmer det?
Senast redigerad av Leipreachan 2020-03-15 kl. 12:47.
Citera
2020-03-15, 13:29
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Tack! Kan man även ge en dusch emellanåt?

Har läst att man kan duscha växter med lite grönsåpa i vattnet, stämmer det?

Grönsåps dush vettefan, kanske om du har problem med ohyra. Ifall du vill dusha dem i något som ger dem något så föreslår jag Epsom salt, 1 tsk i jorden eller utblandat i vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in