2020-04-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Om jag kikar på en del axplock i Sthlm verkar det vara en del nyproduktion till salu nu. Inte nödvändigtvis gamla osålda objekt som kommer ut igen.

Statistiken på hemnet pekar uppåt men nästa vecka borde det bli en säsongsmässig dip i utbudet. Dock kan man fråga sig om det kommer att fungera som normalt just nu..

Något som talar för att vi inte får någon större nedgång är att bostadspriserna stod sig väl 2000 och 2008.
Citera
2020-04-05, 22:37
Medlem
Finns en 1:a i vilhelmina för 70.000kr helt ok. Om det är pga bostadskrasch vet jag inte.
Citera
2020-04-06, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Något som talar för att vi inte får någon större nedgång är att bostadspriserna stod sig väl 2000 och 2008.

Något som ytterligare talar för att det kanske kan komma att ge sig snabbare än vad man tror är att ett par länder i europa ser ut att börja toppa ur i antalet totala aktiva fall och antalet nyinkomna fall.

T.ex:
Italien
Nederländerna
Scheiz
Österrike
Citera
2020-04-06, 07:10
Medlem
CHeitzmans avatar
SEBs boprisindikator för april kom precis. Största raset någonsin i förväntningar.

"Trots stabiliserande åtgärder från regering, riksdag, myndigheter och banker, får vi räkna med att kombinationen av ekonomisk tvärnit och fallande hushållsförtroende kommer att resultera i en rejäl sättning på bostadsmarknaden”

https://www.expressen.se/dinapengar/hushallens-boprisforvantningar-rasar-kraftigt-historiskt/
Citera
2020-04-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
SEBs boprisindikator för april kom precis. Största raset någonsin i förväntningar.

"Trots stabiliserande åtgärder från regering, riksdag, myndigheter och banker, får vi räkna med att kombinationen av ekonomisk tvärnit och fallande hushållsförtroende kommer att resultera i en rejäl sättning på bostadsmarknaden”

https://www.expressen.se/dinapengar/hushallens-boprisforvantningar-rasar-kraftigt-historiskt/

Boprisindikatorn brukar ha hög kovarians med riktningen på bostadspriserna som de rappporteras av Valuegard. Plus att de brukar vara laggande mot föregående månad.

Gissar man baserat på detta så är hox index ner i mars. Vi kan också gissa att april kommer se likadan ut.
Citera
2020-04-06, 08:08
Avslutad
BoprisVargen kommer !
Var är vargen?

BoprisVargen kommer !
Var är vargen?

BoprisVargen kommer !
Var är..DÄR är BoprisVargen..aargh
Senast redigerad av lone star 2020-04-06 kl. 08:10.
Citera
2020-04-06, 10:23
Medlem
mjohan84s avatar
Apropå förväntningarna.. expert säger ”Experten överraskad av raset: ”Hade vi inte riktigt sett”

https://www.di.se/live/experten-overraskad-av-raset-hade-vi-inte-riktigt-sett/
Citera
2020-04-06, 12:00
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag tror absolut att många inte vill flytta längre till Sthlm som många drömt om förr.
Trasiga människor som velat ge upp trygga livet på landet.
Flytta till storstaden för spänning.
Jag tror och hoppas att dessa människor vaknat till liv nu.

Jag tror absolut priserna kommer sjunka i storstäder specielt sthlm.

Det jag däremot VET är att senaste två månaderna har husen som ligger avsides på landet
så som vi själva bor ökat i pris endel. Och att de säljs som smör.
Alla husen som varit tillsalu har ökat i slutpris ganska mycket på landet, och det har
varit lite krig om de, buden har ökat på .
Aldrig upplevt liknande.

Vår egna villa har ökat i värde en hel senaste två åren.
Just nu kunde man fått riktigt bra betalt, och fått det sålt på mindre än en vecka troligen.
Men att självklart kommer inte vi sälja vårat trygga safe place.

Många nypensionärer valde innan att stanna kvar i sthlm.
Idag vill många av dom bort ifrån Kaoset eftersom dom kan köpa fint hus
I tryggare ställen och få även en okey penning över.

De som äger bostad i en storstad kan få det mycket bättre helt enkelt om de
sålde skiten i storstaden. Flyttar ut på landet.
Ännu är det möjligt.

I framtiden blir det svårare, då det ökar i pris helatiden ute på landet.
Medans storstädernas priser har stannat och kommer sjunka mer och mer
med tanke på ökat otrygghet bland annat.
Större risk bli rånad , större risk bli smittad, mer och mer trängsel och annat.
Citera
2020-04-06, 19:48
Medlem
Att priserna skulle sjunka med, säg 25%, är väl på det stora hela positivt?

Tänker såhär:

Det finns dom som sitter kvar i sitt boende, påverkas inte särskilt mycket om ens något.

Dom som skall byta boende förlorar ju lika mycket på sitt nuvarande boende som dom "vinner" på sitt nya boende. Enda förloraren i en sådan affär är ju staten som går miste om lite vinstskatt.

Unga människor som skall köpa för första gången möts av ett lägre pris med allt vad det innebär.

Ser bara positivt om marknaden går ned rejält.

Rätta mig gärna!
Citera
2020-04-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror faktiskt att flyktingar är bra mycket skickligare affärsmän i en kris än "etniska svenskar" som inte ens kan stava till ordet brist.

Är det därför de behöver så mycket mer bidrag? För att de är skickligare affärsmän?
Citera
2020-04-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Är det därför de behöver så mycket mer bidrag? För att de är skickligare affärsmän?

Nej, för att de aldrig fått en chans på den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2020-04-07, 19:41
Medlem
CHeitzmans avatar
Kommer nu fler indikationer på att marknaden är på väg att falla rejält.
Säljare och köpare verkar inte längre kunna mötas så antalet sålda bostadsrätter minskar kraftigt samtidigt som utbudet fortsätter öka.

https://www.gp.se/ekonomi/antalet-s%C3%A5lda-bostadsr%C3%A4tter-st%C3%B6rtdyker-1.26525002

Är intresserad av att köpa fastighet men tänker avvakta. Kommer sannolikt hagla negativa nyheter i månader framöver. När priserna dalat rejält och "experterna" varnar för att det är mycket riskfyllt att köpa är det sannolikt ett bra tillfälle att gå in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in